SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Children’s Literature - OPBA4A054B
Title: Dětská literatura
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 22 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Pre-requisite : OPBA4A031A, OPBA4A032A, OPBA4A033A
Annotation -
This course mainly intends to motivate the students to read books for children and young adults and even mrre importantly employing them in ESL classes. While trying to answer the question concerning the origins and qualities typical of literary works classified as English-written children’s literature, the course introduces history and individual genres of children’s literature written in English through a number of various activities, games and plays.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Aim of the course

1.     Podpora čtenářských dovedností:

    • Rozvíjet schopnost studujících analyzovat a interpretovat autentická díla dětské literatury.
    • Zlepšit čtenářskou gramotnost studujících prostřednictvím četby různých žánrů dětské literatury.

    2.     Praktické využití literatury ve výuce:

      • Umožnit studujícím praktické aplikace četby v kontextu vyučování anglického jazyka.
      • Poskytnout studujícím nástroje a metody pro integraci dětské literatury do jazykových hodin.

      3.     Znalosti o žánrech a historií dětské literatury:

        • Seznámit studující s různými žánry anglicky psané dětské literatury (např. pohádky, dobrodružné příběhy, fantazie).
        • Prozkoumat historický vývoj dětské literatury a její vliv na kulturu a vzdělávání.

        4.     Kritické hodnocení a analýza literárních děl:

          • Rozvíjet schopnost studujících kriticky hodnotit kvalitní literární díla a reflektovat jejich obsah, styl a tematiku.
          • Zkoumat hodnoty a poselství dětské literatury a jejich význam pro mladé čtenáře.

          5.     Podpora kreativity a expresivity:

            • Podněcovat kreativní myšlení studujících skrze literární projekty a prezentace.
            • Umožnit studujícím vyjadřovat vlastní názory a pocity na základě přečtených textů.

            6.     Vytváření pozitivního vztahu k literatuře:

              • Podpora lásky k četbě u studujících prostřednictvím zábavných a poutavých aktivit spojených s dětskou literaturou.
              • Vybudovat komunitu čtenářů, kde si studující vzájemně doporučují a hodnotí knihy.

              Tyto cíle by měly poskytnout strukturu pro efektivní výuku a pomoci studujícím ocenit hodnotu dětské literatury nejen jako učebního materiálu, ale také jako prostředku pro osobní a kulturní rozvoj.

              Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
              Course completion requirements -

              a) attendance: max. 2 absences are allowed

              b) active participation within the seminars

              c) preparation for the individual classes, reading of the assigned materials, task completion etc. 

              d) language skills are part of the overall assessment.

              Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
              Literature -

              BARONE, D.M. Children’s Literature in the Classroom: Engaging Lifelong Readers. New York, Guilford Press, 2011. ISBN 978-1606239384. 

              BASSNETT, S.; GRUNDY, P. Language Through Literature: Creative Language Teaching through Literature. London: Longman, 1993.HAHN, D. The Oxford Companion to Children’s Literature (2nd edition). Oxford University Press, 2015, ISBN 978-0199695140.

              HUNT, Peter. An Introduction to Children's Literature. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1994. An OPUS book. ISBN 0-19-289243-6.REYNOLDS, K. Children’s Literature: A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2011, ISBN 978-0199560240.

              GAMBLE, N., YATES, S. Exploring Children’s Literature – Teaching the Language and Reading of Fiction (2nd edition). London, SAGE Publications, 2008. ISBN 978-1412930130.

              LERER, Seth. Children's Literature – A Reader's History from Aesop to Harry Potter. Chicago University Press, 2009. ISBN 0226473015.

              NODELMAN, P.; REIMER, M. The Pleasures of Children’s Literature. Boston: Allyn & Bacon, 2003, ISBN 978-08-0133-248-7.

              TOWNSEND, John Rowe. Written for Children: an Outline of English-language Children's Literature. 6th American ed. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 1996. ISBN 978-0-8108-3117-9.

              Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
              Syllabus -

               1.   Introduction

              2.      Traditional literature

              3.      Traditional literature

              4.      Picture Books

              5.      Picture Books

              6.      Poetry

              7.      Realistic fiction

              8.      Modern Fantasy

              9.      Modern Fantasy

              10.  Modern Fantasy

              11.  Contemporary Fiction

              12.  Contemporary Fiction

              Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
              Learning outcomes - Czech

              1.     Čtenářská analýza:

                • Studující budou schopni*y analyzovat a interpretovat autentická díla dětské literatury, identifikovat hlavní témata, postavy a literární prvky.

                2.     Využití literatury ve výuce:

                  • Studující dokáže navrhnout a implementovat praktické aktivity a výukové strategie, které integrují dětskou literaturu do hodin anglického jazyka, s cílem podpořit jazykové dovednosti studentů.

                  3.     Znalost žánrů a historie:

                    • Studující budou schopny*y rozpoznat a charakterizovat hlavní žánry anglicky psané dětské literatury a porozumět jejich historickému vývoji, včetně klíčových autorů a děl.

                    4.     Kritické hodnocení a myšlení:

                      • Studující se naučí kriticky hodnotit kvality literárních děl, posuzovat jejich uměleckou hodnotu a diskutovat o jejich vlivu na mladé čtenáře a kulturu.

                      5.     Reflexe a diskuse:

                        • Studující budou schopny*i formulovat a obhajovat své názory na přečtené texty, účastnit se diskusí a sdílet své dojmy s ostatními.

                        6.     Tvorba a kreativní přístup:

                          • Studující dokáží vytvářet vlastní literární nebo výukové projekty inspirované přečtenou literaturou, čímž prokáží kreativní myšlení a schopnost aplikovat získané znalosti.

                          7.     Podpora čtenářství:

                            • Studující budou schopni*y navrhnout iniciativy, které podpoří lásku k četbě u mladých čtenářů a povzbudí je k aktivnímu zapojení do literatury.

                            8.     Interdisciplinární spojení:

                              • Studující dokáží identifikovat spojení mezi dětskou literaturou a dalšími předměty (např. umění, sociální studia), čímž prokáží schopnost interdisciplinárně přemýšlet.

                              Tyto výsledky učení by měly poskytnout jasné cíle pro studující a zjednodušit hodnocení jejich vlastního pokroku během kurzu.

                              Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
                               
                              Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html