PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie – teorie a metody výzkumu - YMPP005
Anglický název: Developmental psychology - theory and methods of research
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D.
Korekvizity : YMPP002
Neslučitelnost : YTVP004
Záměnnost : YTVP004
Je neslučitelnost pro: YTVP004
Je záměnnost pro: YTVP004
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)
Předmět přehlednou a strukturovanou formou představuje vybrané významné teoretické výkladové modely pro porozumění zákonitostem psychického vývoje jedince v průběhu života.Zdůrazňuje a ukazuje souvislost a provázanost těchto teoretických modelů s výzkumem, o který se tyto modely opírají. Základní orientace studenta v zákonitostech vývoje člověka v průběhu života je konstruována přehledově,v návaznosti na kurzy bakalářského stupně studia. Předmět akcentuje porozumění souvislostem jednotlivých vývojových období v životě člověka a mechanismům, které zajišťují vývojové změny v psychice jedince. V průběhu semestru je výuka v kurzu strukturována do 3 výukových bloků podle vývojových období v průběhu života (od narození do 3 let věku, předškolní a školní věk, dospělost a stáří).Pro každé toto období jsou volena stěžejní témata, pomocí kterých je postupně konstruována znalost v oboru vývojové psychologie. Zejména prostřednictvím cvičení se kurz věnuje metodám výzkumu ve vývojové psychologii a aktuálním otázkám výzkumu ve vývojové psychologii – a to s důrazem na příklady úspěšného vývojově psychologicky orientovaného výzkumu z česko-slovenského prostředí.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)

Předmět je ukončen ústní zkouškou.V průběhu semestru zpracovává student v rámci  cvičení k výukovým blokům celkem 3 dílčí seminární projekty, které tvoří podmínku připuštění k ústní zkoušce.

 

Povinná literatura:

TETI, D. M. (Ed.). (2005). Handbook of research methods in developmental science (Vol. 4). John Wiley & Sons., s. 3-39 , 66-100 (vybrané kapitoly z oddílu Developmenatal Designs). ISBN 1405153954.

Doporučená literatura:

HOFF, E., & SHATZ, M. (Eds.). (2009). Blackwell handbook of language development. John Wiley & Sons. (vybrané kapitoly)

BREMMER, J. G., & FOGEL, A. (Eds.). (2009). Blackwell handbook of infant development. John Wiley & Sons. (vybrané kapitoly)

GOSWAMI, U. E. (2002). Blackwell handbook of childhood cognitive development. Blackwell publishing. (vybrané kapitoly)

THOROVÁ, K. (2014). Vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0714-6.

ERIKSON, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál. ISBN 9788026207863.

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)

Témata:

1.       Uvedení do studia metod výzkumu ve vývojové psychologii

2.       Využití longitudinálního a průřezového výzkumu ve vývojové psychologii

3.       Metodologické otázky výzkumu stárnutí

4.       Využití experimentálních designů ve vývojové psychologii

5.       Kvaziexperimentální výzkum  ve vývojové psychologii

6.       Problematika sledování individuálních odlišností ve vývoji

7.       Získávání výzkumných dat ve vývojové psychologii (specifika získávání dat od aktérů reálného světa a školených administrátorů)

8.       Specifické otázky získávání výpovědí ve výzkumu dětské populace

9.       Specifické otázky sledování vývojových souvislostí

10.   Možnosti sledování velmi časných projevů rozvíjející se gramotnosti

11.   Specifika sledování vývoje komunikačních a jazykových schopností

12.   Vybrané postupy modelování vývoje psychických funkcí

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu.

Tento kurz počítá s určitou  vstupmí úrovní znalostí studujících - v rozsahu učebnice Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha. Portál.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK