PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie – teorie a metody výzkumu - YTVP004
Anglický název: Developmental psychology - theory and methods of research
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Neslučitelnost : YMPP005
Záměnnost : YMPP005
Je neslučitelnost pro: YMPP005
Je záměnnost pro: YMPP005
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Předmět přehlednou a strukturovanou formou představuje vybrané významné teoretické výkladové modely pro porozumění zákonitostem psychického vývoje jedince v průběhu života (Erikson, Arnett, Piaget, Levinson). Zdůrazňuje a ukazuje souvislost a provázanost těchto teoretických modelů s výzkumem, o který se tyto modely opírají a který je v psychologii prosadil. Základní orientace studenta v zákonitostech vývoje člověka v průběhu života je konstruována spíše přehledově a v návaznosti na kurzy bakalářského stupně studia. Předmět tedy více akcentuje porozumění souvislostem jednotlivých vývojových období v životě člověka a mechanismům, které zajišťují vývojové změny v psychice jedince. Závěrečná část výuky se věnuje metodám výzkumu ve vývojové psychologii a aktuálním otázkám výzkumu ve vývojové psychologii – a to s důrazem na příklady úspěšného vývojově psychologicky orientovaného výzkumu z česko-slovenského prostředí. Témata: 1. Životní cykly podle E. Eriksona – teoretický model 2. Životní cykly podle E. Eriksona – výzkumný pohled 3. Periodizace vývoje podle J. Piageta – teoretický model 4. Periodizace vývoje podle J. Piageta – výzkumný pohled 5. Vynořující se dospělost podle J. J. Arnetta – teoretický model 6. Vynořující se dospělost podle J. J. Arnetta – výzkumný pohled 7. Životní struktury podle D. J. Lewinsona – teoretický model 8. Životní struktury podle D. J. Lewinsona – teoretický model 9. Konceptualizace vývojové změny – vztah učení a vývoje 10. Mechanismy vývojové změny: zrání, učení a zprostředkování 11. Longitudinální výzkum ve vývojové psychologii 12. Průřezový výzkum ve vývojové psychologii 13. Aktuální otázky vývojově orientovaného výzkumu
Sylabus
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Povinná literatura:
ERIKSON, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál. ISBN 9788026207863.

ARNETT, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), s. 469-480.

LEVINSON, D. J. (2011). The Seasons of a Woman's Life: A Fascinating Exploration of the Events, Thoughts, and Life Experiences That All Women Share. Ballantine Books, s. 12-37 (kapitola The Humans Life cyrcle: Eras and Developmental periods). ISBN 0345311744.

PIAGET, J., & COOK, M. (1952). The origins of intelligence in children (Vol. 8, No. 5, s. 18). New York: International Universities Press.

TETI, D. M. (Ed.). (2005). Handbook of research methods in developmental science (Vol. 4). John Wiley & Sons., s. 3-39 , 66-100 (vybrané kapitoly z oddílu Developmenatal Designs). ISBN 1405153954.

Doporučená literatura:
THOROVÁ, K. (2014). Vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0714-6.

MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1.

FEUERSTEIN, R., FEUERSTEIN, R., FALIK, L.,YAACOV, R. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2400-6.

KUČERA, M. Pražská skupina školní etnografie (2005). Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0924-X.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK