PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vizuální kultura v evropské historii I. - YMKDE005
Anglický název: Visual culture in European history I.
Zajišťuje: Program Dějiny moderní evropské kultury (24-EKDD)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 56 [hodiny]
Počet míst: zimní:neomezen / neurčen (neurčen)
letní:30 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. ak. mal. Jaroslav Alt
PhDr. Blanka Altová, Ph.D.
Vyučující: doc. ak. mal. Jaroslav Alt
PhDr. Blanka Altová, Ph.D.
Neslučitelnost : YMD004, YMD009, YMD015, YMD020
Je korekvizitou pro: YMKDE009
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Blanka Altová, Ph.D. (30.01.2024)
První část dvouletého předmětu věnovaného popisu a analýze dějin evropské vizuální kultury. V zimním semestru je výklad zaměřený na charakteristiky a interpretace vybraných zachovaných objektů a artefaktů pravěké a starověké kultury z hlediska evropské kulturní tradice a kulturních praktik a dále na vývoj vizuálních možností jejich dokumentace, hypotetických rekonstrukcí a prezentace v průběhu času. Obdobně jsou sledovány i zachované památky starověku, navíc však jsou konfrontovány s dobovými písemnými prameny. Zvláštní pozornost je věnována proměnám funkcí jednotlivých objektů a restaurátorským zásahům v čase a jejich vlivu na vizuální stránku, tedy i percepci těchto objektů. V letním semestru bude kurz zaměřen především na aktuální významy, principy, témata, metody výzkumu, ochrany a prezentace vizuální kultury středověku a raného novověku.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (07.05.2021)

Kurz je určen primárně studujícím studijního programu Dějiny moderní evropské kultury, a není proto možné si jej zapsat po webu. V případě zájmu o registraci prosím kontaktujte garanta kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Altová, Ph.D. (30.01.2024)

1.1. Role vizuální kultury před objevem písma. Výběrový přehled dochovaných pramenů k období pravěku, jejich charakteristika, typologie a dosavadní chronologické a prostorové členění a  intepretace ve vztahu k dějinám moderní evropské (vizuální)  kultury.

1.2. Způsoby prezentace a interpretace obrazových pramenů pravěkého období v historickém přehledu v kontextu moderních evropských kulturních dějin a z hlediska vizuální kultury na příkladu vybraných jeskynních maleb.

1.3. Ohlas nálezů a interpretací pravěkého umění v  evropské  historiografii a vizuální kultuře 19. - 21. století.

1.4. Neolitická revoluce a vizuální kultura: rondely, megality, organizace lidských sídel, stavby domů. Současné poznání. 

1.5. Starověké civilizace z hlediska evropské kulturní tradice.  Výběrový přehled v geografickém, historickém a kulturním kontextu. 

1.6. Starověký Egypt - vliv v evropské kultuře: Obraz narace – reprezentace: architektura, protourbánní centra, malby/písmo, sochařství, užité umění. Kánon. 

1.7. Starověký Izrael - vliv v evropské kultuře: Jeruzalém ve světle Starého zákona a současné archeologie. Šalamounův chrám jako archetyp evropské křesťanské sakrální architektury.

1.8. Objev vizuální kultury egejské civilizace, vliv v evropské kulturní tradici – příklady analýz a intepretací maleb a plastik. Inspirace?

1.9. Evansův objev a rekonstrukce krétského palácového komplexu v Knossu v kontextu evropského pozdního historismu a jeho ohlas v soudobé kultuře.

1.10.         Schliemannovo hledání Tróji podle Homéra a objevení Mykén Z dobového a dnešního pohledu.

1.11.         Techné v antickém Řecku. Atény v době Periklově: architektura, urbanismus řecké polis, sochařství, malovaná keramika. Současné významy

1.12.         Vizuální kultura Etrusků a její vliv v římské a evropské tradici. Současný pohled.

1.13.         Římské konstrukce obrazového prostoru (analýza kompozic nástěnných maleb a reliéfů v Římě a Pompejích). Vliv v moderním evropském umění.

   
 




* Povinná literatura:

- Assmann, Jan. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha 2001.

- Clottes, Jean - Půtová, Barbora - Soukup, Václav. Pravěké umění. Evoluce člověka a kultury. Praha 2011.

- Lewis-Williams, J. David. Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění. Praha 2007.
- Svoboda, Jiří A. - Frouz, Martin - Clottes, Jean. Počátky umění, Praha 2011.

* Doporučená literatura:

- Barker, Graeme - Rasmussen, Tom B. Etruskové. Praha 2005.
- Bouzek, Jan - Kratochvíl, Zdeněk. Od mýtu k logu. Praha 1994.
- Bouzek, Jan - Kratochvíl, Zdeněk. Řeč umění a archaické filosofie. Praha 1995.
- Bouzek, Jan - Ondřejová, Iva - Halada, Jan. Periklovo Řecko. Praha 1989.
- Bouzek, Jan. Etruskové - jiní než všechny ostatní národy. Praha 2003.
- Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha 1979.
- Bouzek, Jan. Obraz světa a člověka v uměních starověku. In: Vita activa. Vita contemplativa. Janu Sokolovi k sedmdesátým narozeninám. Praha 2006, s. 285-293.
- Bouzek, Jan. Pravěk českých zemí v evropském kontextu. Praha 2005.
- Bouzek, Jan. Rondely a obdobné kruhové stavby - možnosti interpretace. In: 50 let archeologických výzkumů Masarykovy univerzity na Znojemsku. Brno 2001, s. 203-207.

- Bouzek. Jan. Archeologie egejské oblasti Praha 1967

 

- Dostálová, Růžena - Oliva, Pavel - Vavřínek, Vladimír. Řecko. Praha 2002.
- Plinius Secundus, Gaius. O umění a umělcích. Praha 1941.
- Podborský, Vladimír. Cesta západních Slovanů k evropanství. In: Českoslovenství - středoevropanství - evropanství : 1918-1998. Úvahy, svědectví a fakta. Výběr studií, myšlenek, shrnujících přehledů encyklopedické povahy, návrhů a závěrů odborné mezinárodní konference konané. Brno 1998.
- Podborský, Vladimír. Modely funkční interpretace pravěkých rondelů. Brno 2001 s. 209-211.

- Vachala, Břetislav. Egypt. Praha 2003.
- Vitruvius Pollio, Marcus. Deset knih o architektuře. Praha 2001.

LETNÍ SEMESTR

1. Vizuální kultura mezi antikou a středověkem. Řím a Ravenna. Objednavatelé

2.Role vizální kultura při formování nových politických celků. Langobardi, Frankové, Otóni (renesance?). Charakteristika středověké vizuální kultury

3. Role historických řeholních řádů. Kontinuita? Tradice? Kulturní přenosy, inovace a styl v  architektuře, sochařství, malířství a uměleckém řemesle. Dobro a zlo /ikonografie

4. Vizuální kultura panovnických dvorů. Moc obrazu. Imperiální témata a ikonografie - dvorské umění

5. Gotické katedrály a katedrální umění. Architektura jako rámec obrazu. Katedrála jako obraz světa

6. Vizuální kultura mendikantských kostelů. Městský kostel jako rámec obrazu. Giotto a nová optika

7. Vizuální kultura toskánských měst 13.a 14. století - umění a společnost

8. Vizuální kultura kolem roku 1400. Dvůr - město - církev na příkladu Prahy. Obsah a forma obrazu?

9. Proč vznikla renesance zrovna ve Florencii a na počátku 15. století? Perspektiva 

1O. Genereční koncept vývoje renesance jako uměleckého slohu na příkladu porovnání Florencie a Benátek v 15. a 16. století

11. Albrecht Dürer a renesance? 

12. Podzim středověku, pozdní gotika a magický realismus ve vizuální kultuře?

13. Šíření renesance a manýristická podívaná

Literatura: v rámci ppt. prezentací bude uvedena doporučená literatura k jednotlivým tématům 

zde pouze zásadní tituly k těmto okruhům:  

Jan Bažant, Český středověk a antika

Gerges Duby,  Věk katedrál, Umění a společnost980-1420

Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii

Petr Ingerle, Perspektiva. Příběh jedné ideje

Rudolf Chadraba, Albrecht Dürer

Pavel Preiss, Panoráma manýrismu

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Blanka Altová, Ph.D. (30.01.2024)

Říjen  - do konce listopadu konzultace s vyučujícími o výběru tématu ke zpracování projektu na atestační práci pro následující semestr. 

Výběr tématu z oblasti vizuální kultury pravěku - starověku - středověku, založené na výběru a popisu (případně interpretaci) konkrétních dobových obrazových pramenů z vybraného období a prostoru v retrospektivním pohledu (ze současnosti nebo z pohledu moderních evropských dějin (po 1800 až do současnosti).

Projekt zpracovat heslovitě v rozsahu max. 1 normostrany : Jméno studenta - název kurzu - název práce - seznam a kritika vybraných pramenů - otázky a cíle práce - metody - osnova. Seznam dobových pramenů. Seznam použité odborné literatury. Projekt lze doplnit ppt- prezentací, ve které bude obrazová příloha (prameny) s kompletními popiskami.

Projekt odevzdat nejpozději do 30. listopadu ke schválení.  V průběhu prosince lze ještě konzultovat.

V průběhu zkouškového období budou vypsané termíny k obhajobě zápočtového projektu. Definitivní verzi lze odevzdat v termínu zkoušky, pokud nevyžadujete jeho konzultaci.

V průběhu února a dubna budu studenti  postupně konzultovat, rozvíjet, případně revidovat projekt atestační práce z předchoího semestru a začnou pracovat na definitivní podobě své atestační práce. Tu je možné ještě nejpozději konzultovat v první polovině května. (Ve zkouškovém období konzultace probíhat nebudou). Atestační práce bude zpracována podle schváleného projektu a žánru  jako Wordový dokument s poznámkovým aparátem (pod čarou nebo v závorkách v textu - viz citační úzus)  a doplněna obrazovou přílohou s kompletními popiskami (doporučujeme ppt prezentaci).  Ve zkouškovém období se studenti přihlásí ke zkoušce a ve vybraném termínu předloží Wordový text a ppt prezentaci v požadované formě v elektronické podobě a s pomocí ppt prezentace během cca 10-15 minut představí své téma, práci s prameny, řešení vytčených otázek a cílů a práci obhájí. 


Pokud se studenti rozhodnou práci obhajovat až v září, domluvíme se na postupu i termínech s učiteli, ale i v těcto případech platí termíny pro konzultace nejpozději v první polovině května. Během prázdnin a ve zkouškovém období se konzultace konat nebudou!  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK