|
|
|
||
Základní teoretický i aplikační kurz oborové didaktiky češtiny. Cílem je vybavit studenta informacemi a dovednostmi v celcích:
A. Obsah, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ.
B. Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk.
C. Práce se základními pedagogickými dokumenty a edukačními materiály týkajícími se vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura.
(Specifikace jednotlivých celků v sylabu.)
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studující na základě poznání obsahu, organizace a forem práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ a specifik vyučovacího procesu v předmětu český jazyk objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž celkem: 100 hodin, kredity 4, zakončení: zkouška (z toho přímá výuka: 0/3, tj. 39 hodin za semestr, reflexe:12 hod. za semestr, příprava na seminář: 10 hod. za semestr, samostudium 12 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 12 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 12 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 3 hod. za semestr) Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
Semináře pro všechny paralelky: Vyžadujeme aktivní účast a přípravu na každý seminář podle zadání vyučujících (studium zadané literatury, odpovědi na otázky, návrhy vlastních řešení úloh a situací). Zkouška: Zkouška má vždy část písemnou a poté část ústní, vše v jednou termínu. Zvládnutí písemné části je podmínkou k postupu k části ústní. V obou jejích částech se prověřuje dovednost didaktické transformace lingvistického bohemistického základu oboru.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
Povinná: Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: Hájková, Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: PedF UK, 2021. HÁJKOVÁ, E. Dětské a žákovské prekoncepty v oblasti psaní. Didaktické studie, č. 1, 2013, s. 21–26. HÁJKOVÁ, E. Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. Didaktické studie, roč. 5, č. 2, 2013, s. 11–19. HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999 (a vydání pozdější). Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
SYLABUS Obsah seminářů – zákl. tematické bloky: 1. Organizace výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ, plánování výuky a koncipování dílčích obsahových celků učiva jazykové výchovy na ZŠ. Výsledky učení: Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. a) Práce se základními pedagogickými dokumenty (RVP: struktura dokumentu, interpretace stanovených očekávaných výstupů v ČJ, specifikum tzv. průřezových témat, možnosti a efekty využití mezipředmětových vztahů při vyučování českého jazyka, současné aktualizace RVP). b) Tematický plán, sklad vyučovaných obsahů českého jazyka v konkrétním období školního roku; scénář jednotlivých vyučovaných obsahů, vyučovací jednotky, hodina českého jazyka, příprava na hodinu, hospitační protokol. 2. Edukační materiály pro český jazyk – učebnice/cvičebnice/pracovní sešit/pracovní list, učební pomůcky, využití lingvistických příruček a slovníků ve výuce. Výsledky učení: Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. 3. Konfrontace různých vyučovacích metod a organizačních forem práce včetně alternativních a jejich vhodnost pro různé celky vyučovacího obsahu jazykové výchovy v českém jazyce. Výsledky učení: Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce. a) Výukové strategie: situačnost a textocentrismus ve výuce českého jazyka. b) Výukové metody – konfrontace induktivního a deduktivního postupu a jeho vhodnost pro různé vyučované obsahy. c) Využití trojfázového modelu učení v hodině ČJ. d) Typologie cvičení v jazykové výuce a vhodnost jednotlivých typů cvičení pro konkrétní vyučované obsahy. 4. Didaktická transformace dosavadních lingvistických vědomostí a jejich využití při tvorbě dílčích edukačních konstruktů v modelových situacích. Výsledky učení: Studující obhájí své edukační konstrukty z hlediska lingvistického i didaktického. 5. „Nové obsahy“ ve vyučování českému jazyku a jejich didaktická problematika – mediální výchova, práce s elektronickými médii, komunikační záměr mluvčího a jeho realizace aj. Výsledky učení: Studující uvede, jak se nové vyučovací obsahy budou podílet na edukační práci v češtině v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Studující vysvětlí a na příkladu ukáže význam osvojení specifik vyučovacího procesu, poznání jeho vyučovacího obsahu a organizace a forem práce v předmětu český jazyk. Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
|
|
||
Pro úspěšnou práci v seminářích je třeba, aby si studenti připomněli z dosavadního studia: 1. Základní lingvistické informace z českého jazyka z dosavadního studia na základní a střední škole a ze studia bohemistických disciplín zde na fakultě (OPMN0C107AÚvod do studia českého jazyka,OPMN0C108AŘečové dovednosti učitele,OPMN0C116ASoučasný český jazyk I,OPMN0C127ASoučasný český jazyk II,OPMN0C146AHistorické kořeny současné češtiny, popř. i OPMN0C368CMediální výchova, pokud byl předmět do zač. 4. roč. vypsán), neboť předmět Didaktika českého jazyka I je z velké části předmět aplikační, takže je třeba, aby studenti měli co aplikovat (to se týká i dále uvedených požadavků z pedagogiky a psychologie). 2. Základní informace z pedagogiky a psychologie s disciplín studovaných zde na fakultě v předmětech vypisovaných odpovídajícími katedrami - KPPP a KPSY. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
1. Splnění prerekvizit. 2. Informace k práci během semestru: Prezenční výuka v seminářích doc. Hájkové začne až v týdnu od 14. 10. 2024. V předchozím týdnu se doc. Hájková zúčastní jako spoluorganizátorka mezinárodní didaktické konference. O náhradní práci za zrušený seminář budou studenti informováni mailem prostřednictvím SIS. Požadavky: PhDr. G.Babušová, Ph.D. Veškeré požadavky o plnění předmětu budou předány na 1.setkání na ZŠ Jeseniova, Praha 3 /tram. zastávka Biskupcova/ Autobus: 133, 136, 150, 207, Metro: A, B, Tramvaj: 10, 11, 26, 29, 31. Žlutá budova/čený nápis UMÍŠ Sraz 1.skupina: v 7:55 před hlavní budovou 2.skupina v 11:25 Poslední úprava: Babušová Gabriela, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|