PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OPMN0C368C
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0C107A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (10.01.2024)
Volitelný předmět určený pro studenty Učitelství na 1. stupni ZŠ. Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (10.01.2024)

Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity)

semináře: 24 hodin

Domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava seminární prezentace: 51 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001.
BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl.: Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.

HOLANOVÁ, Radka - KLINKA, Tomáš (eds.): Mediální výchova: od teorie k praxi. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-302-3
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
PIKE, G. - SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://www.deti-a-media.cz/

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní.

3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.

4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Časopisy pro mládež, tvorba školního časopisu.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ. AI, Chat GPT ve výuce na 1. st. ZŠ.

12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (10.01.2024)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění dílčích úkolů, povoleny jsou 2 absence.
Výstup na semináři (ve skupině) s připraveným mediálním tématem na základě rozboru konkrétní mediální situace: Bude obsahovat konkrétná aktivitu k využití na 1. st. ZŠ, konkrétní mediální materiál. Aktivita  bude zaměřena na splnění konkrétního cíle. 

Harmonogram výstupů bude upřesněn na prvním semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK