PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie literatury II - OPBC4L023A
Anglický název: Theory of Literature II
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 117 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
PhDr. Jiří Smrčka, Ph.D.
Mgr. Klára Soukupová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBC4L012A
Je prerekvizitou pro: OPBC4L041A, OPBC4L062B
Anotace -
Seminář L. Neumanna: Cílem dvousemestrového kurzu je vytvoření předpokladů (terminologie, poetika) pro systematické poznávání specifických kvalit literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (próza, poezie, drama; literatura umělecká a populární; folklorní slovesnost, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro smysluplnou komunikaci o literárních textech. Pojetí i styl výuky literární teorie předjímá potřeby učitelské praxe. Student si - s ohledem na profesi pedagoga - prakticky osvojuje literární teorii především induktivně - zkoumáním jedinečného literárního díla. Podobně jako v prvním semestru klademe důraz na interaktivní, diskuzní charakter, ale metoda je náročnější: komplexní reflexe poetiky vybraného literárního díla (Čapkova noetická trilogie; J. Seifert: Píseň o Viktorce; L. Fuks: Pan Theodor Mundstock) prostřednictvím rozmanitých problémových sond, doplňovaná podle situace obecnějšími exkurzy vyučujícího. Výuková témata: Pozn.: (uvedená diskuzní témata z edukativních důvodů zde záměrně nenaznačují dílčí otázky ani řešení, po dohodě se studenty mohou být specifikována) 1. Elementární orientace - formulujeme témata jednotlivých kapitol. 2. Makrokompozice - kompozice vnější vs. vnitřní; mikrokompozice - motivicko-tematická návaznost 3. Genologická charakteristika; zamyšlení nad typem příběhu, žánrový potenciál; poezie - versologická analýza, prostředky básnické obraznosti 4. Analýza dílčích úryvků: pravděpodobný autorský záměr, volba situace a její ztvárnění. 5. Analýza postav; hierarchie a konfigurace postav. 6. Pojetí prostoru, kde se příběh odehrává. Časové aspekty příběhu. Specifičnost vyprávění (pořádek, tempo, subjektivizovaná er forma aj.) 7. Charakteristika literárního díla. Dovršením semináře jsou pokusy o souhrnnou, zřetelně strukturovanou, teoreticky poučenou, stručnou charakteristiku vybraného literárního díla. ******************************************************************************************************************************************************************************** Seminář Teorie literatury II K. Soukupové: Seminář navazuje na Teorii literatury I v zimním semestru. Zde nastíněné základní okruhy literárněvědné problematiky (autor, čtenář, text, žánr, subjekty textu aj.) budou rozvíjeny při práci s konkrétními texty. Studenti se seznámí s možnými přístupy k literárnímu dílu a osvojí si základní analytické a interpretační dovednosti, které by měli dále využívat ve studiu v následujících ročnících. Tématy semináře budou mj.: Naratologická analýza epického textu (Hordubal); Kompoziční strategie textu, kontext žánru a tradice; Poetologický rozbor básnické sbírky (Píseň o Viktorce); Vztah textu k širším společenským souvislostem, otázka kánonu a cenzury; Možnosti zkoumání a interpretace literárních textů - struktura, kompozice, motivy, témata, komika, hrůza; 6. Osvojení si základních analytických přístupů k literárnímu textu (na příkladech z české i světové literatury); Využití intermediálních vztahů; Populární literatura a její charakteristika (fantasy, komiks, dystopie, detektivka, sci-fi); Práce s literárním úryvkem, rozvíjení schopností interpretovat text a mluvit o něm.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
Cíl předmětu
Studenti se seznámí s možnými přístupy k literárnímu dílu, prohloubí si znalosti literárněvědné terminologie a osvojí si základní analytické a interpretační dovednosti, a to jak na próze, tak na poezii.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
Deskriptory

Časové zatížení studenta:

Přímá výuka: 36 h

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení: 40 min

Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet: 10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin

Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Od každého studenta je vyžadována seminární prezentace reflektující jeden zadaný aspekt literárního díla.

Předpokladem pro účast na PÍSEMNÉ zkoušce (test) je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru. U zkoušky by měli uchazeči prokázat schopnost objasnit klíčové teoretické problémy a pojmy (vhodně je použít, doložit příkladem apod.), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. 

Poslední úprava: Soukupová Klára, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Literatura

Peterka, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. 346 s. ISBN 978-80-239-9284-7

Kubíček, Tomáš, Hrabal, Jiří a Bílek, Petr A. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. V Praze: Dauphin, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7272-592-2.

Mocná, Dagmar a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. 699 s. ISBN 80-7185-669-X.

Nünning, Ansgar, ed., Trávníček, Jiří, ed. a Holý, Jiří, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006. 912 s. ISBN 80-7294-170-4.

Červenka, Miroslav et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 1051 s.ISBN 80-7215-244-0.  

Červenka, Miroslav et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2002. 589 s.ISBN 80-7215-171-1.  

Hodrová, Daniela a kol. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2001. 865 s.ISBN 80-7215-140-1.

MÜLLER, Richard, ed. a ŠIDÁK, Pavel, ed. Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. 699 s. Literární řada. ISBN 978-80-200-2048-2.

Hrabal, Jiří: Jak rozumět literárnímu vyprávění? (https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/naratologie/Prirucka_jak_rozumet_literarnimu_vypraveni.pdf)

Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno 2002

 

                              

 

 

Poslední úprava: Soukupová Klára, Mgr., Ph.D. (25.01.2024)
Sylabus

Teorie literatury II: Seminář K. Soukupové

1. Naratologická analýza epického textu (Hordubal)

2. Kompoziční strategie textu, kontext žánru a tradice

3. Poetologický rozbor básnické sbírky (Píseň o viktorce)

4. Vztah textu k širším společenským souvislostem, otázka kánonu a cenzury

5. Možnosti zkoumání a interpretace literárních textů - struktura, kompozice, motivy, témata, komika, hrůza.

6. Osvojení si základních analytických přístupů k literárnímu textu

(na příkladech z české i světové literatury)

7. Využití intermediálních vztahů

8. Populární literatura a její charakteristika (fantasy, komiks, dystopie, detektivka, sci-fi aj.)

8. Práce s literárním úryvkem, rozvíjení schopností interpretovat text a mluvit o něm.

 

Program semináře L. Neumanna – Teorie literatury II – LS

1. Témata kapitol v Hordubalovi

Makrokompozice Hordubala (triadická, asymetrická, struktura/logické schéma fabule)

2. Žánrová charakteristika (Typ příběhu, žánrový potenciál námětu)

Analýza první kapitoly Hordubala (Jak je udělána první kapitola?)

3. Postavy v románu Hordubal

Analýza Polany (jakým způsobem je postava charakterizována)

4. Epizodní postavy, zajímavé konfigurace postav v H.

Kde se příběh odehrává? (Lokalizace, pojetí prostoru)

5. Časové aspekty příběhu (Kdy se příběh udál, jak dlouho trvá, byl by přenosný do současnosti?)

Zvláštnosti jazyka – vícejazyčnost, citoslovce, deixe, prézens historický a preteritum, řeč polopřímá, krátké věty, vykřičníky, otazníky, imitace orální/mluvené řeči

6. Specifičnost vyprávění (Jakým způsobem je příběh vyprávěn); je v celé knížce narativní styl jednotný? Multiperspektivnost – v každé knize kauza podána z jiného pohledu;

Pořádek: chronologie, retrospektivy, anticipace. Tempo – mezery, sumarizace

Vypravěč – (v 1. kap. není vševědoucí)

7. Symbolické motivy v H. (Jak se pozná symbol?)

Porovnání H. s předlohou (novinová soudnička)

8. Makrokompozice Povětroně (rámec, iluzivní vs. antiiluzivní fikce, trojdílnost)

Systém postav v Povětroni (trosečník, hypotetizace, tři rozdílní vykladači jeho života – konfigurace v nemocnici nepravděpodobná, ale sloužící k diverzifikaci životopisných fikcí), dva rozdílní lékaři

9. Třikrát jinak – Odlišnost životopisných verzí případu X

Odlišnost vyprávění těchto životopisných verzí případu X

10. Obyčejný život – profil protagonisty (bezejmennost, více rolí v jedné postavě)

Narativní strategie v Obyč. životě (nalezený rukopis, ich-forma, metanarace – příběh psaní o psaní)

11. Dobové hodnocení Hordubala (V. Kudělka – Boje o KČ, 1987)

Zamyšlení nad smyslem noetické trilogie (proč noetická, jaké klade otázky o člověku? Myšlenkové zdroje – relativismus, psychoanalýza, demokratičnost, humanismus)

12. Noetická trilogie jako vyšší celek

Rysy modernosti v noetické trilogii

Poslední úprava: Soukupová Klára, Mgr., Ph.D. (25.01.2024)
Výsledky učení

Student aplikuje nabytou terminologii a znalosti z oblasti literární teorie na jakýkoliv příklad beletristického textu. 

Student terminologicky vhodně analyzuje a interpretuje umělecký text  - prokáže a odůvodní na konkrétním literárním textu. 

Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK