PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky literatury - OPBC4L041A
Anglický název: Basics of Literature Didactics
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 98 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Bc. Daniela Čechová
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Mgr. Lukáš Ruml
Prerekvizity : OPBC4L023A
Anotace
Kurz je věnován základním prvkům didaktiky literatury: formulaci cílů, reflexi didaktického potenciálu textu, konstruktivistickému modelu E-U-R ve výuce (smyslu a náplni jednotlivých částí i celku výukové jednotky), základním metodám výuky literatury, znalosti kurikula, organizačním formám, formulování důkazů o naučení a hodnocení. Kurz je pojat co možná nejvíce prakticky (je založen na reflexi modelových výukových lekcí a řešení konkrétních problémů výuky literatury), ale předpokládá neustálou průběžnou reflexi. Praktické zaměření kurzu je doplňováno širším zarámováním v principech aktuální didaktiky literatury včetně výsledků výzkumných šetření v oborové didaktice.
Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
Cíl předmětu

Studující

o  Vhodně didakticky transformuje oborové učivo (ontodidaktická transformace) i s ohledem na obsah výuky (psychodidaktická transformace) a žáka (kognitivní transformace)

o   vystihne didaktický potenciál  uměleckého textu

o   orientuje se v tématech, problémech a výzkumech oborové didaktiky literatury

o   charakterizuje cíle výuky literární výchovy a literární komunikace, rozvíjí klíčové kompetence a vhodně ve výuce realizuje mezipředmětové vztahy; formuluje nosné cíle (znalostní, dovednostní, postojové) a odpovídající důkazy o naučení

o   plánuje výukové jednotky literatury konstruktivistickým způsobem

o   aplikuje škálu výukových metod a organizačních forem s ohledem na cíle učení a fáze výuky

Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři (maximálně dvě neomluvené absence) a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře. Počet možností získat zápočet: 3.

Hlavním zápočtovým výstupem je příprava vlastní literární lekce zpracované v souladu s kritérii představenými na prvním semináři.

Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Literatura

Doporučená literatura:

* Altmanová, J. a kol. (2011). Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: VÚP. Dostupný z WWW: http://archiv-nuv.npi.cz/vystupy/ctenarska-gramotnost-ve-vyuce.html

* Fišer, Z. a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z www: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/873 

* Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum.

* Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., & Šlapal, M. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI. Dostupné z www: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=78120

* Klumparová, Š. (2013). Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál. In J. Slavík et al. Tvorba jako způsob poznávání  (321344.). Praha: Karolinum.

* Klumparová, Š. (2014). Didaktický potenciál textu a jeho využití při plánování výuky hodin literatury. Jazyk - literatura - komuikace, (2). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2014

* Klumparová, Š., & Poláková, I. Magie vypravěče. (2017). In Slavík, J. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (95–118). Brno: Masarykova univerzita.

* Šalamounová, Z. (2017). Když je práce s uměleckým textem v literární výchově víc než jen povídání. In Slavík, J. et al. (79–94). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z WWW: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/950

Rozšiřující:

* Bednářová, J. (2015). Tvůrčí interpretace nonsens básní a textů. Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z:http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2015

* Beránková, E. (2002). Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.

* Boudová, S., Janotová, U., Basl, J., Andrys, O., Zatloukal, T., & Pražáková, D. (2021). Čtenářství ve 21. století: sekundární analýza PISA 2018. Praha: Česká školní inspekce.

* Česká školní inspekce (2019a). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha.

* Čihák, J., & Ibrahim, R. (2009–2010). Nebaví nás číst … obsahy …. Český jazyk a literatura, 60(5), 233–237.

* Doležalová, J. (2014). Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.

* Dvořák, K. (2000/2001). Jazyková stránka literárního textu jako součást interpretace. Český jazyk a literatura, 51(5-6), 123–131.

* Franta, D. (2019). Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (112–129). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

* Franta, D. (2021). Model integrované výuky předmětu český jazyk a literatura: Praxe z klatovského gymnázia. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (296–313). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

* Friedlanderová, H., P, H., Landová, H., & Richter, V. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, NKP.

* Fryč, J., Matušková, Z., & Katzová, P. et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

* Gabal, I., & Václavíková Helšusová, L. (2003). Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu. Dostupné z: <http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf>

Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

* Gejgušová, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

* Hník, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H.

* Hník, O. (2009/2010). Inovativní snahy nejen v didaktice literární výchovy. Český jazyk a literatura, 60(3), 130–134.

* Hník, O. (2012). Konstrukce a re-konstrukce textu v didaktice literarury. Jazyk - literatura - komunikace, 1(1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2012/category/1-studie

* Hník, O. (2015). Didaktiky literatury: Od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (41–65). Brno: Masarykova univerzita.

* Hník, O., & Jindráček, V. (2020/2021). Literární výchova v české škole po 130 letech polemických diskusí. Český jazyk a literatura, 71(1), 1–9.

* Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19.

* Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172.

* Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115.

* Hubálková, R., & Šafránková, K. (2015). Záznamy z četby pomocí grafických organizérů pro žáky 5.-9. tříd: postava. Dobříš: Šafrán.

* Hubálková, R., & Šafránková, K. (2016). Záznamy z četby pomocí grafických organizérů pro žáky 5.-9. tříd: další nápady. Dobříš: Šafrán.

* Chaloupka, O. (2003/2004). O literární výchově trochu jinak. Český jazyk a literatura, 54(4), 170–174.

* Chaloupka, O. (2006). K otázce strukturace učiva literární výchovy. Český jazyk a literatura, 56(3), 109–113.

* Chaloupka, O. (2009). Základní motivace a rozvoj dětského čtenářství. Český jazyk a literatura, 59(5), 220–224.

* Chaloupka, O. (2012/2013). Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura, 63(2), 57–61.

* Chaloupka, O. (2013/2014). Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. Český jazyk a literatura, 64(3), 135–141.

* Janoušek, P. (2012). Černá kočka, aneb, Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha: Academia.

Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od roku 2017/2018. (2016). [on-line] Dostupné z

* Klumparová, Š., & Poláková, I. Magie vypravěče. (2017). In Slavík, J. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (95–118). Brno: Masarykova univerzita.

* Kolár et. al. (2010). Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis.

* Komberec, F. (2018). Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm.

* Komberec, F. (2022). Naratologie jako výzva pro literární výchovu. Didaktické studie, 14(1), 33–48.

* Koubek, P. (2019). Podkladová studie: Literární výchova a literární komunikace. NÚV: Praha. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/3633_1_1/

* Laufková, V. (2018). Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 29–61.

* Laufková, V., & Starý, K. (2014/2015). Problémy žáků 6. ročníku při interpretaci literárního textu. Český jazyk a literatura, 65(5), 235–240.

* Laufková, V., & Starý, K. (2022). Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání. Didaktické studie, 14(1), 69–91.

* Lederbuchová, L. (2010). Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita.

* Lederbuchová, L. (2021). Literárněhistorické poznatky v literární výchově na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II (232–257). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

* Moldanová, D. (2005/2006). Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 56(2), 53–55.

* Moldanová, D. (2011) Nesoustavné úvahy o výuce (české) literatury. Pedagogická orientace, 21(2), 240243.

* Mrázová, M. (2014/2015). Shakespeare na střední škole. Český jazyk a literatura, 65(1), 29–34.

* Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum.

* Nezkusil, V. (2003/2004). Proč vlastně na gymnáziu učíme literaturu. Český jazyk a literatura, 54(3), 105–111.

* Nezkusil, V. (2004). Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

* Pánková, V. (2021/2022). Český psychologický román v učitelově přípravě na výuku. Český jazyk a literatura, 72(4), 167–174.

* Peterka, J. (2018). Svědectví studentů o literatuře na středních školách. Český jazyk a literatura, 68(5), 215–222.

* Radváková, V. (2012). Interpretace textu na gymnáziu (Disertační práce). Plzeň: ZČU.

* Radváková, V. (2015). Práce s textem na střední škole. Orbis Scholae, 9(3), 87–109.

Schiefele, U. (2009). Situational and Individual Interest. In Wentzel, K. R. & Wigfield, A. (Eds.), Handbook of Motivation in School (197–223). New York: Taylor Francis.

* Sládková, K. (2021). Dílna čtení se sadou otázek. Dobříš: Šafrán.

* Slavík, J. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.

* Starý, K. (2014). Výzkumy čtenářských dovedností českých žáků. Český jazyk a literatura, 65(1), 20–28.

* Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Orbis scholae, 10(2), 47−69.

* Šeďová, Klára et al. (2019) Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.

* Šlapal, M., Košťálová, H., & Hausenblas, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2022-10-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>

* Šmakalová, K. (2017). Historická tematika v čítankách pro druhý stupeň ZŠ a odpovídající ročníky gymnaziálního vzdělávání. Jazyk - literatura - komunikace, (2), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2017

* Šmakalová, K. (2018). Čtenářský deník, kulturní deník: cesta k rozvíjení čtenářství žáků. Jazyk - literatura - komunikace, (1), online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-1-2018

* Šmejkalová, M., Vondrová, N., Smetáčková, I., & Chvál, M.  (2021). Gramotnosti ve vzdělávání – na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. Pedagogika, 71(2), 159–176.

* Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71.

* Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471.

* Šustková, T. (2018/2019). Možnosti třetí čtenářské iniciace. Český jazyk a literatura, 69(4), 171–175.

* Tomášek, M. (2019/2020). Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. Český jazyk a literatura, 70(4), 184–192.

Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

* Vala, J. (2010). Poezie z pohledu adolescentních čtenářů. (K výsledkům jednoho výzkumu). Česká literatura, 58(3), 345 – 368.

* Vala, J. (2011). Poezie v literární výchově.  Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

* Vala, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

* Vala, J. (2017a). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.

* Vala, J. (2017b): Komenského spisy jako četba žáků základní školy? Pedagogika, 67(3), 279–294.

* Vala, J., & Fic, I. (2012/2013). Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. Český jazyk a literatura, 63(5), 209–215.

* Vala, J., Nosková, L., & Franěcová, R. (2021). Literární výchova očima žáků 2. stupně ZŠ. Český jazyk a literatura, 71(3), 122–127.

* Vala, J., & Sladová, J. (2013/2014). Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii. Český jazyk a literatura, 64(1), 26–33.

* Vala, J., & Kusá, J. (Ed.) (2016) Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

* Vala, J., & Fic, I. (2012). Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex.

* Veselková, H., Vala, J., & Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI ČR. Dostupné z WWW: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf

* Vočková, P., & Vala, J. (2021–2022). Tvůrčí psaní jako součást literární výchovy na středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 72(1), 25–31.

* Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224.

* Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5),  226–231.

* Vojtíšek O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1),  92–108.

* Whitcroft, L. (2015). Výuka čtenářských strategií v zahraničí – teorie, trendy, programy a metody. Orbis Scholae, 9(3), 39–51.

Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (13.02.2025)
Sylabus

1) Didaktický potenciál literárního textu; RVP; konstruktivistický přístup ve výuce literatury

2) Různá pojetí výuky literatury

3) Čtenářská gramotnost, čtenářské strategie

4) Formulace cílů literárního vzdělávání 

5) Didaktická interpretace literárního textu

6) Didaktická interpretace prozaického textu I

7) Didaktická interpretace prozaického textu II

8) Didaktická interpetace prozaického textu III

9) Didaktická interpretace lyriky

10) Dílna čtení

11) Prezentace a reflexe DPT, cílů a návrhu zadání

12) Prezentace a reflexe DPT, cílů a návrhu zadání

Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (14.02.2025)
Výsledky učení

Studující: 

- charakterizuje a formuluje cíle výuky literatury týkající se konkrétních výstupů a učiva RVP

- formuluje cíle pro konkrétní výukovou jednotku v předmětu český jazyk a literatura

- formuluje srozumitelné zadání pro žáky, které jim umožní naplnit výukové cíle

- využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty)

- orientuje se v kurikulárních dokumentech a relevantních odborných zdrojích a dokáže je vhodně využít pro výuku

- realizuje didaktickou transformaci učiva

- didakticky zprostředkovává vybrané učivo (metodická analýza učiva)

- využije při výuce i přípravě na ni metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností daného předmětu

- realizuje výuku literatury, která zahrnuje formativní hodnocení

- navrhne vlastní literární lekci

Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK