|
|
|
||
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
|
|
||
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Posláním studijního předmětu Počítač ve vzdělávání je seznámit studenty se základními způsoby využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení z různých aspektů se zvláštním důrazem na využití internetu, přispět tak k poznání a pochopení vzdělávacího potenciálu ICT a připravit je na efektivní využití informačních technologií pro podporu inovativních metod výuky a učení. Cílem předmětu je vybavit studenty nejen potřebnými teoretickými znalostmi, ale pomoci jim též rozvinout jejich praktické schopnosti výukového využití ICT. Předmět se zabývá edukačními technologiemi na třech úrovních - 1. přístup k výukovým materiálům, 2. spojení s jinými lidmi prostřednictvím sociálních sítí, 3. vliv technologií na vlastní výukový proces. Kromě toho se zaměřuje na projektovou výuku s využitím ICT a na právní otázky související s možností využití počítače ve výuce. Absolvent by měl být schopen navrhnout a zhodnotit různé edukační situace využívající technologie, umět aplikovat nejnovější online nástroje a integrovat se do odborně zaměřené komunity lidí majících potenciál mu průběžně pomáhat v odborném i osobním růstu v roli učitele. Tímto způsobem účast v kurzu přispěje k budování osobního vzdělávacího prostředí studentů a k nastartování jejich následného celoživotního vzdělávání. |
|
||
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/. ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998. FIALOVÁ, I. Web Pages Evaluation. In Proceedings TET 2001. Praha : UK, Editor Sponberg,H., Lustigová, Z., Zelenda,S., s. 274-275, 2001. ISBN 80-238-7132-3. JARKOVSKÁ, L. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In : Vztahy, jazyky, těla. Ed. Heczková, L. a kol. Praha : FHS UK v Praze, 2007. JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2 LUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. MAREŠ,J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3.rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2001. SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál 1997. IT právo. Dostupné na www: Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad. Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu Materiály a soubory předávané v průběhu semestru |
|
||
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (22.05.2010)
přednáška + seminář |
|
||
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
|
|
||
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
1. tematický celek ÚVOD DO PROBLEMATIKY • Výsledky mezinárodních výzkumů, vývoj didaktických postupů v souvislosti s využitím technologií, vliv na vzdělávací politiku, východiska reformy školství, standardy pro žáky a učitele, definice informační gramotnosti
2. tematický celek ZÁKLADY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ • Vývoj implementace informačních a komunikačních technologií do vzdělávání, postavení a funkce ICT ve vzdělávání - výuce a učení • Synchronní a asynchronní komunikace ve vzdělávání • Využití ICT ve výuce v závislosti na počtu počítačů, na aplikovaných programech, na charakteru použité technologie a připojení do sítě v různých etapách výuky • Projektová výuka, principy; distribuovaná výuka, e-learning, virtuální vzdělávací prostředí • Informační zdroje (klasické, e-zdroje), evaluace a využití zdrojů v edukaci • Gender a ICT, problémy, diagnostika • Právní problémy spojené s edukačními technologiemi (Creative Commons)
3. tematický celek INOVATIVNÍ METODY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ OD ŠKOLY 1.0 KE ŠKOLE 2.0 • Od Webu 1.0 k Webu 2.0 (rozdíly mezi webem 1.0 a 2.0, Příklady z praxe, blog, podcast, videocast, víceuživatelská prostředí, • Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody) • Od školy 1.0 ke škole 2.0 (instruktivní versus konstruktivní přístup, souvislosti s psychodidaktickými koncepcemi behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu) • Konektivismus a osobní vzdělávací prostředí) • Internetové výukové projekty (vyprávění digitálních příběhů, primární zdroje, webquest) • Budoucnost vzdělávacích technologií |