PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky občanské výchovy, společenských věd a filosofie - OCDC23SS16
Anglický název: Introduction to the Didactics of Civic Education, Social Sciences and Philosophy
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Neslučitelnost : OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS12, OCDC23SS13, OCDC23SS14, OCDC23SS15, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS20, OCDC23SS21, OCDC23SS22, OCDC23SS23, OCDC23SS24, OCDC23SS25
Je neslučitelnost pro: OCDC23SS08, OCDC23SS19, OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS22, OCDC23SS11, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS17, OCDC23SS18
Je prerekvizitou pro: OCDC23SS38, OCDC23SS58
Anotace
Cílem předmětu je uvést posluchače do horizontu výuky občanské výchovy občanského a společenskovědního základu. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky; nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, do problematiky určování cílů, učí se reflektovat vzdělávací proces a vytvářet strategie v rámci vlastního pedagogického uvažování; seznamují se s odbornou terminologií a učí se efektivně komunikovat na odborné úrovni.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Cíl předmětu

Po absolvování předmětu absolvent(ka)
- vyjmenuje pět specifik oborové didaktiky občanské výchovy a společenských věd, zdůvodní jejich význam pro praxi a formuluje nejméně dvě profesní výzvy vyplývající z těchto specifik;
- charakterizuje místo VkO, OV a OSZ v kontextu českého vzdělávacího systému tím, že odůvodní potřebnost jejich výuky a popíše jejich vazby s nejméně čtyřmi vzdělávacími obory (na daném stupni vzdělávání);
- charakterizuje vybrané cíle výuky zvoleného oboru, porovnává jejich potřebnost a náročnost a zvažuje možné obtíže při jejich dosahování; reflektuje význam pedagogických hodnot a vizí pro vlastní profesní růst a pro formování vlastního pojetí výuky oboru (oblast 1 a kompetence 6.1 KRAU);
- orientuje se v systému českých kurikulárních dokumentů s ohledem na studovaný vzdělávací obor, tedy popíše systém kurikulárních dokumentů v ČR a prokáže svoji schopnost interpretovat oborové obsahy tím, že jejich znění kriticky nahlíží a diskutuje; zvažuje reálné možnosti svého podílení na projektování školních vzdělávacích programů (oblast 1 KRAU);
- reflektuje pozorovanou výuku s pomocí odborné terminologie a rozvíjí svoji profesní všímavost s oporou v nástrojích strukturované reflexe výuky, navrhuje alterace výuky a zdůvodňuje je (oblast 2 KRAU);
- popíše možné obtíže didaktické transformace/rekonstrukce, kterým bude čelit jako vyučující VkO, OV, OSZ (oblasti 2, 3 a 4 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Atest v podobě zápočtu ověřený kolokviální rozpravou

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literatura

Povinná literatura:
HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
KUTHAN, R., N. PELCOVÁ a Z. ZICHA. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.


Doporučená literatura:
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 604 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
DOBEŠOVÁ, Karin. Neboj se a zkus to: informativní příručka pro začínající učitele na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 2000. 66 s. ISBN 80-7020-072-3.)
HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
JANDERKOVÁ, Dita. Rozvoj učitele a péče o sebe. Praha: Raabe, [2019], ©2019. 131 stran. Já, učitel. ISBN 978-80-7496-437-4.
JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.
KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.
KUTHAN, R., N. PELCOVÁ a Z. ZICHA. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, ZICHA, Zbyněk et al. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 253 stran. Studia didactica; II. ISBN 978-80-7603-185-2.
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, ©1998. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
PETTY, G. Moderní vyučování. Překlad Jiří Foltýn. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.

RVP ZV a RVP GV
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.
STANĚK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.
TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Metody výuky

semináře

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Sylabus

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Specifika humanitního vzdělávání a didaktiky výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu (3 hodiny);
− Charakteristika a cíle výuky oboru a možná pojetí výuky oboru; občanské, sociální a personální kompetence a problém jejich kriteriálního hodnocení (3 hodiny);
− Kurikulární dokumenty a jejich oborová intepretace; problém tvorby a reflexe kurikulárních dokumentů (3 hodiny);
− vzdělávací paradigmata, konstruktivistické pojetí výuky a práce s koncepty a miskonecepty v oborové didaktice (2 hodiny);
− Problémy didaktické transformace v oborové didaktice, pedagogické rozhodování a jeho dopady; příprava na výuku a její skladba, význam kriteriálního a formativního hodnocení (2 hodiny)
− Seznámení s prameny didaktického oborového myšlení a s elektronickými zdroji věnovanými oborové didaktice - RVP.cz, Občaknáři.cz, COV, Didactica viva (2 hodiny)

Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1) Seznámení s obtížemi začínajícího pedagoga a se školním prostředím. (DOBEŠOVÁ, Karin. Neboj se a zkus to: informativní příručka pro začínající učitele na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 2000. 66 s. ISBN 80-7020-072-3.; Lukáš Havlíček, Příručka pro začínající učitele - https://www.vzdelavacisluzby.cz/dokumenty/bankasouboru/2625764.pdf ) - Schopnost komunikovat své obavy a nejistoty spojené s povoláním pedagoga - 1h
2) Vzdělávací a výchovné cíle oborů v pedagogické praxi. Kapitola 4 Vzdělávací a výchovné cíle a didaktická analýza oborů, Výchova k občanství a Občanský a společenskovědní základ, s 28-42 (HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: UK PedF, 2014.) - Znalost základních pojmů; - zodpovězení otázek k dané kapitole; - kvalitní návrh formulace vhodných cílů k vybraným tématům - 2h
3) Reflexe výuky (prostřednictvím analýzy audiovizuálního záznamu), didaktická analýza vybraného tématu a vytvoření přípravy; 3A metoda Portál rvp.cz; interní záznamy výuky a interní hospitační archy, Návrh metodiky pro rozvíjející hospitace (doc. Slavík a kol, 2011) - smysluplné zvládnutí vyplnění náslechového formuláře - vyhotovení plnohodnotné přípravy - 2h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Studijní opory

Asynchronní distanční výuka probíhá prostřednictvím kurzu na UK MOODLE DL, a to na adrese: https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=628

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK