PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky biologie - OCDC23SS09
Anglický název: Introduction into the Didactics of Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Neslučitelnost : OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS12, OCDC23SS13, OCDC23SS14, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS20, OCDC23SS21, OCDC23SS22, OCDC23SS23, OCDC23SS24, OCDC23SS25
Je neslučitelnost pro: OCDC23SS11, OCDC23SS19, OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS10, OCDC23SS22, OCDC23SS16, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS17, OCDC23SS18
Je prerekvizitou pro: OCDC23SS31, OCDC23SS56
Anotace
Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky biologie tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, průřezových tématech a jejich zařazení do výuky, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky biologie.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Cíl předmětu

Absolvent(ka) modulu:
• orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které se vztahují k výuce přírodopisu a biologie a dokáže je vhodně využít pro výuku (oblasti 1 a 2 KRAU),
• dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle, konkrétní vyučovací jednotky ve výuce přírodopisu a biologie (kompetence 2.1 KRAU),
• dokáže volit vhodné didaktické postupy a výukové strategie při výuce přírodopisu a biologie (oblasti 2, 3 a 4 KRAU),
• dokáže zvolit názorné výukové pomůcky a posoudit jejich didaktickou vhodnost strategie při výuce přírodopisu a biologie (kompetence 3.3 KRAU),
• využívá vhodně didaktickou techniku dle možností a vybavenosti dané školy (kompetence 3.3 KRAU),
• podporuje u žáků motivaci a zájem ke studiu přírodopisu a biologie (kompetence 2.3 a 6.1 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literatura

FISHER, K. M., J.H. Wandersee a D.E. MOODY. Mapping biology knowledge. New York: Kluwer Academic Publishers, 1998.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
KALHOUS, Z. a O. Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
MOJŽÍŠEk, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
SKÝBOVÁ J.: Pracovní listy: Teorie a využití ve výuce přírodopisu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019. ISBN 978-80-7603-096-1
SKÝBOVÁ, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021. 978-80-7603-286-6.
SKÝBOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky botaniky, e-skriptum, Praha: PedF UK 2024. ISBN 978-80-7603-445-7.
ŠVEC, V., H. FILOVÁ a O. ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Metody výuky

Semináře (metody a formy - výklad, interaktivní prvky, práce ve dvojicích a skupinách)

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Sylabus

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu (2,5).
− Vzdělávací dokumenty v ČR. RVP ZV, RVP G, ŠVP (2,5).
− RVP ZV – cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Přírodopis (2,5).
− RVP G – cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Biologie (2,5).
− Průřezová témata a jejich zařazování do výuky. Průřezové téma Environmentální výchova – cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky přírodopisu a biologie (2).
− Didaktické zásady výuky přírodopisu a biologie (3).


Témata pro distanční část (5 hodin) MS Teams a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1/I. Analýza RVP ZV se zaměřením na vzdělávací obor biologie - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
2/I. Analýza RVP G se zaměřením na vzdělávací obor biologie - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
3/I. Analýza RVP OV se zaměřením na vzdělávací obor biologie ve vybrané oblasti odborného vzdělávání - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
4/I. Formulace cílů a jím odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva biologie ve všech úrovních Bloomovy taxonomie - Seminární práce a její prezentace - Hodnocení formulovaných cílů - 2h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Studijní opory

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AVkEWiVt6QBWEXuWWiWlbBZUQAxMLJm00hX7Ozjwpkjw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9957e479-4788-4129-9494-593aee213528&tenantId=e09276daf934-4086-bf08-8816a20414a2

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK