PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Filozofická etika - KFIL004
Anglický název: Philosophical Ethics
Zajišťuje: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ing. Prokop Sousedík, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ing. Prokop Sousedík, Ph.D.
Korekvizity : KFIL019
Prerekvizity : KFIL003, KFIL006, KFIL007
Anotace
Poslední úprava: JINEJ7AS (17.02.2022)
Předmět je povinným kurzem oboru katolická teologie. Dle ideálního uspořádání studijního plánu se doporučuje absolvovat tento předmět v letním semestru druhého ročníku. V rámci semestrálního kursu etiky budou studenti seznámeni s různými etickými koncepcemi. Cílem přednášek je uvedení do základních otázek a problémů filosofické etiky. Důraz je kladen na porozumění specifickému charakteru konkrétních přístupů a současně na vzájemný vztah mezi nimi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JINEJ7AS (17.02.2022)

Cílem přednášek je uvedení do základních otázek a problémů filosofické etiky. Důraz je kladen na porozumění specifickému charakteru konkrétních přístupů a současně na vzájemný vztah mezi nimi.

Literatura
Poslední úprava: JINEJ7AS (17.02.2022)

Základní
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky, Praha 1994

Rozšiřující
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití, Praha 2004
KUNA, M. Úvod do etiky ctností, Ružomberok 2010
RICKEN, F. Obecná etika, Praha 1995
SOKOL, J. Etika a život, Praha 2010
SOUSEDÍK, S. Svoboda a lidská práva, Praha 2010
SPAEMANN, R. Základní mravní pojmy a postoje, Praha 1995
THOMPSON, M. Přehled etiky, Praha 2004

strany knih jsou uvedeny v sylabu

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Ing. Prokop Sousedík, Ph.D. (26.12.2018)

výklad a četba vybranýchb textů

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: JINEJ7AS (17.02.2022)

Znalost vyložené látky, orientace v textu

Otázky k ústní zkoušce
1. Definice etiky. Morálka a etika. Rozdělení etiky.
2. Definice dobra. Různé přístupy a jejich hodnocení
3. Teleologismus a deontologismus. Příklady, hodnocení.
4. Eudaimonismus, rozdíl mezi eudaimonia a hedoné. Představitelé, hodnocení.
5. Hedonismus, rozdíl mezi eudaimonia a hedoné. Představitelé, hodnocení.
6. Utilitarismus. Principy, kvalitativní a kvantitativní přístup, hodnocení.
7. Pojem normy a zákona. Etika zákona. Hodnocení tohoto přístupu.
8. Autonomní a heteronomní etika, hodnocení.
9. Kategorický imperativ. Jeho východiska a důsledky.
10. Přirozený zákon. Definice, rozsah, různé teorie, hodnocení.
11. Novověký kontraktualismus (Hobbes, Locke, Rousseau), hodnocení.
12. Svědomí. Definice, struktura svědomí, meze svědomí. Epikie
13. Princip dvojího účinku, příklady, hodnocení.
14. Vášně (emoce). charakteristika vášní, rozdělení, hodnocení vášní v celku života.
15. Definice ctnosti. Rozdělení ctností. Etika ctností a její odlišnost od jiných etických směrů.
16. Středová pozice ctností, různé chápání středu, úloha rozumu.
17. Spravedlnost a její druhy. Příklady
18. Prozíravost. Antropologické zakotvení. Souvislost rozumových a mravních ctností.

Sylabus
Poslední úprava: JINEJ7AS (17.02.2022)

1. Co je to etika? (předmět etiky, etika a morálka, vztah etiky k jiným disciplínám)
Anzenbacher 17-18, Sokol 66-73, Thomson 11-15
2. Základy metaetiky (faktuální a hodnotové soudy; pojetí dobra - intuicionismus, emotivismus, decisionismus, předmět žádosti, hodnota, Nietzscheho kritika; pojetí zla; etický čtverec; Humův zákon; naturalistický omyl)
Anzenbacher 211-215, 248-273, Hála 5-23, Ricken 27-61
3. Cíl lidského života (teleologie etice, eudaimonismus, hedonismus, evoluční etika)
Anzenbacher 144-155, Kuna 32-36, Spaemann 21-30, Thomson 65-74
4. Dobro dané cílem lidského skutku (teleologismus a deontologismus, utilitarismus, principy utilitarismu, kvantitativní a kvalitativní přístup, situační etika)
Anzenbacher 31-39, Kohák 131-158, Spaemann 53-62
5. Dobro dané zákonem (zákon, Kantova etika, kategorický imperativ, autonomní a heteronomní etika)
Kohák 159-172, Sokol 103-109, Thomson 105-115
6. Zákon vepsaný do lidského nitra (antická pojetí přirozeného zákona, přirozené a pozitivní normy, tomistické pojetí přirozeného zákona, novověká pojetí přirozeného zákona)
Anzenbacher 84-93, Sousedík 33-45, Grotius (Filosofický časopis 4/2014)
7. Společensko-politické důsledky novověkého pojetí přirozeného zákona (novověké pojetí přirozeného zákona, kontraktualismus, diskuse o lidských právech ve 20. století)
Kohák 25-39, Thomson 85-92
8. Poslušnost zákonu a osobní odpovědnost (svědomí, epikie, princip dvojího účinku)
Anzenbacher 78-84, Ricken 141-149, Spaemann 63-72
9. Trvalé osvojení dobrého jednání (definice ctnosti, středová pozice ctnosti, úloha prozíravosti (fronésis, prudentia) v celku ctností, tělesné, rozumové a mravní ctnosti - ctnost v antice, homérský, platónský a aristotelský pojem ctnosti)
Anzenbacher 129-138, Kuna 17-22, Pieper 9-41
10. Emoce (vášně) - kultivovace nebo potlačování? (platónské, aristotelské a stoické řešení, typologie emocí a jejich kultivace ctnostmi
11. Lze se ctnosti naučit? (získané a vlité ctnosti, středověké pojetí ctnosti, kardinální ctnosti)
Anzenbacher 138-141, Kuna 35-46
12. Jak souvisí teorie a praxe? (ctnosti jako vyvrcholení etiky a jejich praktický význam, problém spravedlnosti a politický rozměr ctnosti)
Anzenbacher 141-143, Kuna 47-57

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK