|
|
|
||
Anotace
Náplní práce badatelek a badatelů je odhalovat řád v chaosu, kterému říkáme svět, a úlohou vědeckých metod je
umožňovat toto odhalování. Jejich znalost je zásadní pro informovanou interpretaci výsledků vědeckých výzkumů i
pro realizaci vlastních vědeckých výzkumů. Cílem kurzu je představit studentkám a studentům metodologii a
metody využívané v sociálněvědním výzkumu, seznámit je s feministickými přístupy k jejich využívání.
Tematické okruhy
1. Proč studovat metodologii a metody? Feministické metodologie: výzvy a volby
2. Role kvantitativních a kvalitativních metod ve feministické tradici
3. Výzkumy vycházející z rozhovorů
4. Terénní výzkumy/etnografie
5. Dotazníková šetření a další statistické výzkumy
6. Obsahové analýzy a výzkumy využívající existující materiály
7. Diskurzivní a sémiotická analýza
8. Orální historie
9. Akční výzkumy a případové studie
10. Výzkumy založené na experimentech
11. Výzkumy využívající více metod a mezikulturní výzkumy
12. Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů
13. Plánování a design výzkumu
14. Originální feministické metody, závěrečná reflexe probrané látky
Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (27.02.2019)
|
|
||
Povinný předmět studijního programu Genderová studia. Zápis možný pouze pro domovské studující - provádí jej tajemnice programu. This is a mandatory course of the Gender Studies study programme. Only students of the programme can attend it - registration is administered by the Secretary. Poslední úprava: Chavalková Badurová Tatiana, Mgr. (10.09.2020)
|
|
||
Popis kurzu: Náplní práce badatelek a badatelů je odhalovat řád v chaosu, kterému říkáme svět, a úlohou vědeckých metod je umožňovat toto odhalování. Jejich znalost je zásadní pro informovanou interpretaci výsledků vědeckých výzkumů i pro realizaci vlastních vědeckých výzkumů. Toto platí dvojnásob pro ty, kdo se hlásí k feministické tradici bádání. Cílem kurzu je seznámit studující s feministickými přístupy k metodologii a metodám v sociálněvědním výzkumu a nabídnout jim možnost kritického zamyšlení nad dialogem mezi mainstreamovou vědou a feministickými alternativami. Poznámka k plagiátorství: Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučeni ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie). Požadavky kurzu, jejich hodnocení a forma atestace kurzu:
Očekávám mimo jiné: o kritické zhodnocení textu, tj. poukázání na slabiny i přínosy o široké využití nabytých znalostí o jasné strukturování reflexe s jasnou koncepcí o podloženou argumentaci
Povinná četba: Coffey, A., & Attkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications. Str. 26-51. Flick, U., Kardoff, E., a Steine, I. (2004). A companion to qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 203-208, 222-230. Harding, S. (1986). The Science Question in Feminism. London: Cornel University Press. P15-29. Heřmanský, M. (2019). Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu (str. 415-447). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Letherby, G. (2003). Feminist research in theory and practice. Philadelphia: Open University Press. Str. 4-6, 19-40, 61-98. Ramazanoglu, C., a Holland, J. (2004). Feminist methodology: challenges and choices. London: SAGE. Str. 1-16, 145-164. Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Salner, P. (2000). Videli jsme holocaust. Str. 58-84. Smith, L. M. (1994). Biographical Method. V Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 286-302. Wadsworth, Y. (1998). What is Participatory Action Research? Detailní obsah a program kurzu: TÝDEN 1: Téma: Proč studovat metodologii z feministické perspektivy? Hlavní body: Představení vyučujícího, studujících, základních východisek a koncepce kurzu. Feminismus a vědecké bádání – první přiblížení: výzvy feministické metodologii. Četba: Přečíst přede první hodinou! Ramazanoglu, C., a Holland, J. (2004). Feminist methodology: challenges and choices. London: SAGE. Str. 1-16 (Introduction). Požadavky: Viz požadavky kurzu. Během prvních tří týdnů provedete asi hodinový rozhovor s babičkou neb o jinou ženou v podobném věku na téma: Jak se žilo za socialismu. Rozhovor je třeba provést před hodinou věnovanou této metodě! Rozhovor nahrajete a do 10. týdne přepíšete, abyste měly přepis k dispozici před hodinou věnovanou analýze rozhovorů.
Blokové setkání 1 – úvod do studia, rozvržení semestru a představení koncepce Otázky k četbě týdny 6 – 8, odevzdáte v pátek 8. týdne:
TÝDEN 2: Téma: Paradigmata z feministické perspektivy. Hlavní body: Pohled na etablovanou vědu prizmatem feminismu: Je mainstreamová věda v principu sexistická? Četba: Letherby, G. (2003). Feminist research in theory and practice. Philadelphia: Open University Press. Str. 19-40 (Educating Rita revisited: knowledge and language in the „male“ academy). Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 3: Téma: Feminismus a tradiční dělení na kvalitativní a kvantitativní výzkum. Hlavní body: Vývoj pohledu na kvantitativní metodologie v rámci feministické tradice. Četba: Letherby, G. (2003). Feminist research in theory and practice. Philadelphia: Open University Press. Str. 80-98 (Quoting and counting: the qualitative/quantitative divide). Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 4: Téma: Využití rozhovorů v rámci feministického bádání. Hlavní body: Atraktivita rozhovorů pro feministky. Vývoj feministických přístupů k rozhovorům. Využívání rozhovorů ve feministických výzkumech. Četba: Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 18-45 (Feminist interview research). Podívat se na „strukturu rozhovoru“ v IS. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 5: Téma: Pozorování. Hlavní body: Využívání terénních výzkumů v rámci feministických bádání. Četba: Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 46-75 (Feminist ethnography). Požadavky: Viz požadavky kurzu.
Blokové setkání – shrnutí konceptů a témat z týdnů 2 – 5
1) Zformulujte čtyři feministické kritiky výzkumů založených na dotazníkových šetřeních, které vychází z textu Reinharz věnovanému tomuto metodologickému přístupu. 2) Jaké jsou výhody kvantitativních výzkumů z feministické perspektivy? 3) Jaké výhody skýtají metody založené na existujících materiálech (texty, filmy, TV pořady atd.) ve srovnání s metodami využívajícími rozhovory, dotazníky či terénní výzkumy? 4) Na základě textu Reinharz diskutujte, jak se liší kvantitativní obsahová analýza od dekonstruktivismu a jak se liší od obsahových analýz používaných feministickými historičkami?
TÝDEN 6: Téma: Dotazníková šetření. Hlavní body: Využívání dotazníkových šetření ve feministických výzkumech. Četba: Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 76-94 (Feminist survey research and other statistical research formats). Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 7: Čtecí týden. Zhlédnutí filmu Povídky z kuchyně.
TÝDEN 8: Téma: Obsahové analýzy ve feministickém bádání. Četba: Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 145-163 (Feminist content analysis). Požadavky: Viz požadavky kurzu.
Blokové setkání - shrnutí konceptů a témat z týdnů 6 – 8 Otázky k četbě týdny 9 – 11, odevzdáte v pátek 11. týdne:
TÝDEN 9: Téma: Orální historie, akční výzkum a případové studie. Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s prováděním orálních historií, akčními výzkumy a případovými studiemi. Využívání orálních historií ve feministických výzkumech. Četba: Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 126-144, 175-196 (Feminist oral history, Feminist action research). Požadavky: Studující odevzdají reflexi k filmu „Povídky z kuchyně“. Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 10: Téma: Plánování a design výzkumu v rámci feministické tradice. Hlavní body: Charakteristiky feministických výzkumných projektů. Četba: Ramazanoglu, C., a Holland, J. (2004). Feminist methodology: challenges and choices, London: SAGE. Str. 145-164 (Choices and decisions: doing a feminist research project). Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 11: Téma: Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů. Hlavní body: Kódování, analýza polostrukturovaných rozhovorů, zakotvená teorie, narativní analýza. Četba: Heřmanský, M. (2019). Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu (str. 415-447). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
Blokové setkání 4 - shrnutí konceptů a témat z týdnů 9 –11
TÝDEN 12: Téma: Závěrečná reflexe probrané látky (Poslední hodina dle volby studujících). Hlavní body: Závěrečná reflexe probrané látky a diskuse některých charakteristických rysů feministických výzkumů. Četba: Není. Poslední úprava: Pavlík Petr, Ing., Ph.D. (25.09.2024)
|