PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie v sociálních vědách (kombinovaná forma) - YMGS203
Anglický název: Methodology in Social Sciences
Zajišťuje: Program Genderová studia (24-KGS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: doc. Věra Sokolová, M.A., Ph.D.
Vyučující: Ing. Petr Pavlík, Ph.D.
Neslučitelnost : YMGS503
Záměnnost : YMGS103, YMGS503
Je záměnnost pro: YMGS103
Anotace
Anotace Náplní práce badatelek a badatelů je odhalovat řád v chaosu, kterému říkáme svět, a úlohou vědeckých metod je umožňovat toto odhalování. Jejich znalost je zásadní pro informovanou interpretaci výsledků vědeckých výzkumů i pro realizaci vlastních vědeckých výzkumů. Cílem kurzu je představit studentkám a studentům metodologii a metody využívané v sociálněvědním výzkumu, seznámit je s feministickými přístupy k jejich využívání. Tematické okruhy 1. Proč studovat metodologii a metody? Feministické metodologie: výzvy a volby 2. Role kvantitativních a kvalitativních metod ve feministické tradici 3. Výzkumy vycházející z rozhovorů 4. Terénní výzkumy/etnografie 5. Dotazníková šetření a další statistické výzkumy 6. Obsahové analýzy a výzkumy využívající existující materiály 7. Diskurzivní a sémiotická analýza 8. Orální historie 9. Akční výzkumy a případové studie 10. Výzkumy založené na experimentech 11. Výzkumy využívající více metod a mezikulturní výzkumy 12. Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů 13. Plánování a design výzkumu 14. Originální feministické metody, závěrečná reflexe probrané látky
Poslední úprava: Macková Kristýna, Bc. (27.02.2019)
Deskriptory

Povinný předmět studijního programu Genderová studia. Zápis možný pouze pro domovské studující - provádí jej tajemnice programu.

This is a mandatory course of the Gender Studies study programme. Only students of the programme can attend it - registration is administered by the Secretary.

Poslední úprava: Chavalková Badurová Tatiana, Mgr. (10.09.2020)
Sylabus

Popis kurzu:

Náplní práce badatelek a badatelů je odhalovat řád v chaosu, kterému říkáme svět, a úlohou vědeckých metod je umožňovat toto odhalování. Jejich znalost je zásadní pro informovanou interpretaci výsledků vědeckých výzkumů i pro realizaci vlastních vědeckých výzkumů. Toto platí dvojnásob pro ty, kdo se hlásí k feministické tradici bádání. Cílem kurzu je seznámit studující s feministickými přístupy k metodologii a metodám v sociálněvědním výzkumu a nabídnout jim možnost kritického zamyšlení nad dialogem mezi mainstreamovou vědou a feministickými alternativami.

Poznámka k plagiátorství:

Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučeni ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).

Požadavky kurzu, jejich hodnocení a forma atestace kurzu:

  • aktivní participace – 15 % (předpokládá se, že studující před každou hodinou přečtou předepsané texty, budou schopny/i o nich diskutovat)
  • 1 test (v 7. týdnu) – 20 %
  • reflexe filmu „Povídky z kuchyně“ (8. týden, 5 normostran)  – 20%

Očekávám mimo jiné:

o   kritické zhodnocení textu, tj. poukázání na slabiny i přínosy

o   široké využití nabytých znalostí

o   jasné strukturování reflexe s jasnou koncepcí

o   podloženou argumentaci

  • otázky z četby – 15%
  • závěrečný esej (kritické zhodnocení vybrané magisterské práce z metodologického hlediska, 6 normostran) – 30%

Povinná četba:

Coffey, A., & Attkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications. Str. 26-51.

Flick, U., Kardoff, E., a Steine, I. (2004). A companion to qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 203-208, 222-230.

Harding, S. (1986). The Science Question in Feminism. London: Cornel University Press. P15-29.

Heřmanský, M. (2019). Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu (str. 415-447). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Letherby, G. (2003). Feminist research in theory and practice. Philadelphia: Open University Press. Str. 4-6, 19-40, 61-98.

Ramazanoglu, C., a Holland, J. (2004). Feminist methodology: challenges and choices. London: SAGE. Str. 1-16, 145-164.

Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press.

Salner, P. (2000). Videli jsme holocaust. Str. 58-84.

Smith, L. M. (1994). Biographical Method. V Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 286-302.

Wadsworth, Y. (1998). What is Participatory Action Research?

Detailní obsah a program kurzu:

TÝDEN 1:

Téma: Proč studovat metodologii z feministické perspektivy?

Hlavní body: Představení vyučujícího, studujících, základních východisek a koncepce kurzu. Feminismus a vědecké bádání – první přiblížení: výzvy feministické metodologii.

 Četba: Přečíst přede první hodinou!

Ramazanoglu, C., a Holland, J. (2004). Feminist methodology: challenges and choices. London: SAGE. Str. 1-16 (Introduction).

 Požadavky: Viz požadavky kurzu. Během prvních tří týdnů provedete asi hodinový rozhovor s babičkou neb o jinou ženou v podobném věku na téma: Jak se žilo za socialismu. Rozhovor je třeba provést před hodinou věnovanou této metodě! Rozhovor nahrajete a do 10. týdne přepíšete, abyste měly přepis k dispozici před hodinou věnovanou analýze rozhovorů.

 

Blokové setkání 1 – úvod do studia, rozvržení semestru a představení koncepce

Otázky k četbě týdny 6 – 8, odevzdáte v pátek 8. týdne:

  1. Každý týden je tematicky vymezen v sylabu.
  2. Bloková setkání budou sloužit ke shrnutí hlavních konceptů a témat z předcházejících čtyř týdnů, proto si připravte otázky na nejasnosti v textech.
  3. Odpovědi na otázky k četbě zašlete emailem v uvedených termínech.
  4. Na první blokové setkání prosím načtěte texty pro týden 1.

 

TÝDEN 2:

Téma: Paradigmata z feministické perspektivy.

Hlavní body: Pohled na etablovanou vědu prizmatem feminismu: Je mainstreamová věda v principu sexistická?

Četba:

Letherby, G. (2003). Feminist research in theory and practice. Philadelphia: Open University Press. Str. 19-40 (Educating Rita revisited: knowledge and language in the „male“ academy).

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 3:

Téma: Feminismus a tradiční dělení na kvalitativní a kvantitativní výzkum.

Hlavní body: Vývoj pohledu na kvantitativní metodologie v rámci feministické tradice.

Četba:

Letherby, G. (2003). Feminist research in theory and practice. Philadelphia: Open University Press. Str. 80-98 (Quoting and counting: the qualitative/quantitative divide).

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 4:

Téma: Využití rozhovorů v rámci feministického bádání.

Hlavní body: Atraktivita rozhovorů pro feministky. Vývoj feministických přístupů k rozhovorům. Využívání rozhovorů ve feministických výzkumech.

Četba:

Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 18-45 (Feminist interview research).

Podívat se na „strukturu rozhovoru“ v IS.

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 5:

Téma: Pozorování.

Hlavní body: Využívání terénních výzkumů v rámci feministických bádání.

Četba:

Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 46-75 (Feminist ethnography).

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

Blokové setkání – shrnutí konceptů a témat z týdnů 2 – 5

1)    Zformulujte čtyři feministické kritiky výzkumů založených na dotazníkových šetřeních, které vychází z textu Reinharz věnovanému tomuto metodologickému přístupu.

2)    Jaké jsou výhody kvantitativních výzkumů z feministické perspektivy?

3)    Jaké výhody skýtají metody založené na existujících materiálech (texty, filmy, TV pořady atd.) ve srovnání s metodami využívajícími rozhovory, dotazníky či terénní výzkumy?

4)    Na základě textu Reinharz diskutujte, jak se liší kvantitativní obsahová analýza od dekonstruktivismu a jak se liší od obsahových analýz používaných feministickými historičkami?

 

TÝDEN 6:

Téma: Dotazníková šetření.

Hlavní body: Využívání dotazníkových šetření ve feministických výzkumech.

Četba:

Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 76-94 (Feminist survey research and other statistical research formats).

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 7:

Čtecí týden. Zhlédnutí filmu Povídky z kuchyně.

 

TÝDEN 8:

Téma: Obsahové analýzy ve feministickém bádání.

Četba:

Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 145-163 (Feminist content analysis).

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

Blokové setkání - shrnutí konceptů a témat z týdnů 6 – 8

Otázky k četbě týdny 9 – 11, odevzdáte v pátek 11. týdne:

  1. Z jakých důvodů je orální historie vnímána mainstreamovou historií skepticky?
  2. Proč je podle Julie Swindells skeptická ohledně autenticity hlasu subjektu v orální historii?
  3. Jak se liší kódování využívané při kvantitativních obsahových analýzách od kódování rozhovorů?
  4. Jak definují Ramazonglu a Holland feministické výzkumy?

 

TÝDEN 9:

Téma: Orální historie, akční výzkum a případové studie.

Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s prováděním orálních historií, akčními výzkumy a případovými studiemi. Využívání orálních historií ve feministických výzkumech.

Četba:

Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. Str. 126-144, 175-196 (Feminist oral history, Feminist action research).

Požadavky: Studující odevzdají reflexi k filmu „Povídky z kuchyně“. Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 10:

Téma: Plánování a design výzkumu v rámci feministické tradice.

Hlavní body: Charakteristiky feministických výzkumných projektů.

Četba:

Ramazanoglu, C., a Holland, J. (2004). Feminist methodology: challenges and choices, London: SAGE. Str. 145-164 (Choices and decisions: doing a feminist research project).

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 11:

Téma: Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů.

Hlavní body: Kódování, analýza polostrukturovaných rozhovorů, zakotvená teorie, narativní analýza.

Četba:

Heřmanský, M. (2019). Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu (str. 415-447). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

Blokové setkání 4 - shrnutí konceptů a témat z týdnů 9 –11

 

TÝDEN 12:

Téma: Závěrečná reflexe probrané látky (Poslední hodina dle volby studujících).

Hlavní body: Závěrečná reflexe probrané látky a diskuse některých charakteristických rysů feministických výzkumů.

Četba: Není.

Poslední úprava: Pavlík Petr, Ing., Ph.D. (25.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK