Předmět vychází ze sociálně-psychologických teorií a usiluje o propojení poznatků základního a aplikovaného výzkumu s řešením otázek a problémů relevantních pro oblast vzdělávání. Zaměřuje se na několik vybraných oblastí, které jsou přínosné pro studijní program Výchova ke zdraví a souvisejí s pedagogickou praxí. Studenti jsou podpořeni v kritickém myšlení na základě znalostí sociálně-psychologických konceptů tak, aby tyto dovednosti mohli využít pro důkladnější porozumění vybraným jevům, se kterými se setkají ve své praxi.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
The subject is based on social-psychological theories and strives to connect the knowledge of basic and applied research with the solution of questions and problems relevant to the field of education. It focuses on several selected areas that are beneficial to the Health Education study program and are related to pedagogical practice. Students are supported in critical thinking based on knowledge of social-psychological concepts so that they can use these skills for a more thorough understanding of selected phenomena that they will encounter in their practice.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit s aktuálním vývojem poznání v oblastech relevantních pro vzdělávání. Studenti posílí své dovednosti kriticky pracovat s akademickými texty a prohloubí znalosti ve vybraných oblastech v návaznosti na základní kurz sociální psychologie.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
The aim of the subject is to familiarize with the current development of knowledge in areas relevant to education. Students will strengthen their skills to work critically with academic texts and deepen their knowledge in selected areas as a follow-up to the basic social psychology course.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Deskriptory -
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Tvorba seminární práce 5 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
The subject has 2 credits according to ECTS, the total time load for the student corresponds to 58 hours. Expected preparation time for 1 hour of seminar 15 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 10 hours, work with study materials (for the whole semester) 7 hours, completion of ongoing tasks (for the whole semester) 9 hours. Creating a seminar paper 5 hours. Preparation for the examination 10 hours.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Literatura -
Výchozí literatura pro obor sociální psychologie:
Baštecká, B. (Ed., 2009). Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál.
Výrost, J., & Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, Portál.
Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Praha, Grada.
Zdroje k jednotlivým lekcím budou sdíleny prostřednictvím Moodle.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Introductory resources:
Baštecká, B. (Ed., 2009). Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál.
Výrost, J., & Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, Portál.
Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Praha, Grada.
Resources for each class will be available in Moodle.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Pro zápočet je nutné splnit:
- příprava na lekce a aktivní účast na seminářích (prezenčně i online)
- seminární práce založená na vybrané četbě pro lekce
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
For examination = receiving credits, it is necessary to fulfill:
- preparation for lessons and active participation in seminars (face-to-face and online)
- seminar paper based on selected reading for the lessons
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Sylabus -
1. Úvod do aplikované sociální psychologie: zaměření na aplikaci v oblasti vzdělávání, koncept tranzice ve vzdělávání
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
1. Introduction to applied social psychology: focus on application in the field of education, concept of transition in education
2. The concept of motivation
3. The concept of self-regulation in learning
4. Diversity in education
5. Identity in the educational process
6. Prosocial behavior and intervention in education
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Výsledky učení
Studující budou schopni definovat a vysvětlit klíčové principy aplikované sociální psychologie a její roli ve vzdělávání. Konkrétně se soustředíme na pojmy tranzice, identita, nerovnosti, motivace, seberegulace a prosociální chování.
Studující budou reflektovat vlastní vnímání a osobní zkušenosti ve vztahu k těmto pojmům a diskutovat o tom, jak ovlivňují jejich vlastní vzdělávací zkušenosti.
Studující budou schopni aplikovat tyto teoretické koncepty na reálné situace ve vzdělávání a zvažovat relevantní intervence.
Studující napíší reflektivní esej, ve které zhodnotí jedno z probíraných témat (např. motivace, seberegulace, identita, diverzita, prosociální chování či nerovnosti) a spojí ho s vlastním učením a zkušenostmi. V eseji budou schopni formulovat a obhájit své názory na základě teoretických konceptů a empirických důkazů.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)