PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aplikovaná sociální psychologie - OPNY4P031B
Anglický název: Applied Social Psychology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P021A, OPNY4P022A
Anotace -
Předmět vychází ze sociálně-psychologických teorií a usiluje o propojení poznatků základního a aplikovaného výzkumu s řešením otázek a problémů relevantních pro oblast vzdělávání. Zaměřuje se na několik vybraných oblastí, které jsou přínosné pro studijní program Výchova ke zdraví a souvisejí s pedagogickou praxí. Studenti jsou podpořeni v kritickém myšlení na základě znalostí sociálně-psychologických konceptů tak, aby tyto dovednosti mohli využít pro důkladnější porozumění vybraným jevům, se kterými se setkají ve své praxi.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je seznámit s aktuálním vývojem poznání v oblastech relevantních pro vzdělávání. Studenti posílí své dovednosti kriticky pracovat s akademickými texty a prohloubí znalosti ve vybraných oblastech v návaznosti na základní kurz sociální psychologie.

Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Deskriptory -

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Tvorba seminární práce 5 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Literatura -

Výchozí literatura pro obor sociální psychologie:

Baštecká, B. (Ed., 2009). Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál.

Výrost, J., & Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, Portál.

Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Praha, Grada.

Zdroje k jednotlivým lekcím budou sdíleny prostřednictvím Moodle.

Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Pro zápočet je nutné splnit:

- příprava na lekce a aktivní účast na seminářích (prezenčně i online)

- seminární práce založená na vybrané četbě pro lekce

Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Sylabus -

1. Úvod do aplikované sociální psychologie: zaměření na aplikaci v oblasti vzdělávání, koncept tranzice ve vzdělávání

2. Koncept motivace

3. Koncept seberegulace v učení

4. Diverzita ve vzdělávání

5. Identita ve vzdělávacím procesu

6. Prosociální chování a intervence ve vzdělávání

Podrobné informace budou zveřejněny v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16703

 

Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
Výsledky učení
  1. Studující budou schopni definovat a vysvětlit klíčové principy aplikované sociální psychologie a její roli ve vzdělávání. Konkrétně se soustředíme na pojmy tranzice, identita, nerovnosti, motivace, seberegulace a prosociální chování.
  2. Studující budou reflektovat vlastní vnímání a osobní zkušenosti ve vztahu k těmto pojmům a diskutovat o tom, jak ovlivňují jejich vlastní vzdělávací zkušenosti.
  3. Studující budou schopni aplikovat tyto teoretické koncepty na reálné situace ve vzdělávání a zvažovat relevantní intervence.
  4. Studující napíší reflektivní esej, ve které zhodnotí jedno z probíraných témat (např. motivace, seberegulace, identita, diverzita, prosociální chování či nerovnosti) a spojí ho s vlastním učením a zkušenostmi. V eseji budou schopni formulovat a obhájit své názory na základě teoretických konceptů a empirických důkazů.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK