|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
Cílem předmětu je představit komplexní pohled na stávající koncepci HV, podstatu a sepětí hudebních činností. Studenti si osvojí základní metodické řady rozvoje hudebních činností a seznámí se s koncipováním vyučovací hodiny různých typů a s uplatněním rozmanitých organizačních forem. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
Přímá výuka: přednášky 12 hod., cvičení 12 hod. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 45 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Příprava na zápočet: 23 hodin |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (03.02.2022)
Základní studijní literatura: ADAMS, Ricci. MusicTheory.net [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://www.musictheory.net/exercises BEYERLE, Gregor. Studio One: Getting Started [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://www.presonus.com/products/Studio-One/getting-started Get Started Fast with Avid Sibelius. Avid Blogs [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: http://www.avidblogs.com/get-started-fast-with-sibelius/ GIOIA, Kenny. REAPER 5 Explained [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: http://www.kennymania.com/reaper-videos/ GOULD, Elaine. Behind bars: the definitive guide to music notation. London: Faber Music, 2011. ISBN 978-057-1514-564. HESS, George. MuseScore in Minutes [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://musescore.org/cs/tutorials VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na lI. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran. VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9. Doporučená literatura: JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683. Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky, RVP. HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2. HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9. Payne, D. Essential Skills for Promoting a Lifelong Love of Music and Music Making. Available on: https://www.mtna.org/MTNA/Learn/Essential_Skills_Series/Essential_Skills.aspx. The Online Teacher Resource. Basic Music Skills You Need to Learn in School. Available on: https://www.teach-nology.com/subjects/music/teachers/. Baclija Susic, B., Zupanic Benic, M. Different Teaching Methods in Music Education and Achievement Motivation. Available on: https://bib.irb.hr/datoteka/907475.ICERi_panjolska_Blaenka_Marijana_Music_education.pdf. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
1. Cíl a obsah HV, koncepce hudební výchovy, postavení HV v systému vzdělávání, kurikulární dokumenty a učebnice Hv, školy s rozšířeným vyučováním hudební výchově, didaktické zásady ve výuce HV, metody a formy výuky. 2. Seznámení s notačními programy a hudebními technologiemi vhodnými pro hv na 2. stupni ZŠ. 3. Pojetí role učitele a žáka ve vzájemné komunikaci s uměleckým dílem, metodika poslechu, koncipování stavby hodiny, typy poslechových hodin, didaktická interpretace hudebního díla. 4. Aspekty uplatnění nonartificiální hudby v HV, hudební činnosti spojené v souvislosti s nonartificiální hudbou, praktické osvojení metodické řady rozvoje rytmických dovedností. 5. Metodika rozvoje pěveckých a intonačních dovedností. Esteticko výchovná práce s písní, volba písně, metodický postup nácviku jednohlasu, dvojhlasu a vícehlasu. 6. Hudební technologie jako prostředek rozvoje hudebních dovedností a osvojování a procvičování hudebních poznatků v HV. 7. Modernizace hudebně výchovného procesu (vizualizace, projektové vyučování, integrativní pojetí hv, polyestetická výchova. Didaktické pomůcky v HV, motivace k aktivnímu činnostnímu pojetí hv, praktické osvojení metodické řady rozvoje nástrojových dovedností. 8. Metodika rozvoje tvořivých projevů žáků, výchova ke kreativitě. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
|