|
|
|
||
Závěrečný didaktický předmět představuje rekapitulaci, zobecnění a usouvztažnění poznatků i prakticky osvojených dovedností z oblasti hudebně didaktických tendencí, metod a postupů nosných pro soudobou hudební výchovu na základní a střední škole v evropském kontextu. Zvláštní pozornost je věnována skutečnosti, že oborové didaktiky, jakož i didaktika hudební výchovy, vycházejí vstříc komunikativnímu pojetí, v němž hudební výchova plní funkci komunikačního procesu, a hudba zde zaujímá ústřední pozici. Teoretická i praktická rovina je zaměřena na provázanost hudební výchovy na úrovni základní a střední školy – zohlednění obecného a zvláštního. Pozornost je věnována psychologickým i didaktickým otázkám percepce, apercepce, didaktické interpretaci hudby, hudebním aktivitám dospívající mládeže v rámci polyestetické výchovy a hudebně pedagogickým integrativním tendencím v sepětí s individuální a skupinovou tvořivostí.
Vytváření ŠVP. Diskuze a rozbor praxí.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
3 kredity /cca 90 hodin studentovy práce: Přímá výuka: přednášky 4 hodiny, semináře 8 hodin Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Plnění seminárních úkolů: 10 hodin Samostudium literatury a příprava na zkoušku 58 hodin Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (10.09.2022)
|
|
||
Povinná literatura jJIŘIČKOVÁ, J. (ed.) a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na lI. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985. VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2. VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9. Doporučená literatura Baclija Susic, B., Zupanic Benic, M. Different Teaching Methods in Music Education and Achievement Motivation. Available on: https://bib.irb.hr/datoteka/907475.ICERi_panjolska_Blaenka_Marijana_Music_education.pdf. Fitzpatrick-Harnish, K. Urban Music Education: A Practical Guide for Teachers. Oxford: Oxford University Press, 2015. 160 p. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89. KOTZIAN, E.Y. Handbuch Orff Schulerk. Grundlagen der Elementaren Musik- und Bewegungspaedagogik. Mainz: Schott, ISBN 978-3-7957-1513-7. KOTZIAN, E.Y. Orff-Schulwerk Handbook. Principles of Elemental Music and Movement Pedagogy. Mainz: Schott, ISBN 978-3-7957-1514-4. Lehmann, Ch. Building School 2.0: How to Create the Schools We Need. San Francisco : John Wiley&Sons, Ltd, 2009. ISBN-13: 978-1118076828. Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky, RVP. Payne, D. Essential Skills for Promoting a Lifelong Love of Music and Music Making. Available on: https://www.mtna.org/MTNA/Learn/Essential_Skills_Series/Essential_Skills.aspx. Schippers, H. Facing the Music: Shaping Music Education from a Global Perspective. Oxford : Oxford, University Press, 2010. 239 p. The Online Teacher Resource. Basic Music Skills You Need to Learn in School. Available on: https://www.teach-nology.com/subjects/music/teachers/. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
1) Funkce hudby ve společnosti 2) Historický vývoj intonačních metod u nás a ve světě a podněty k rozvoji intonačních dovedností 3) Podněty ze zahraničních hudebně výchovných systémů, aktuální proměny evropské HV 4) Hudební zájmy, vkus, preference, význam a obsah výchovných koncertů - Průřez dějinami žánrů - propojení s hudebními činnostmi na střední škole - Metodický rozvoj intonačních dovedností - RVP a ŠVP Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.12.2022)
|
|
||
Požadavky k zápočtu
Obě dílčí práce lze v případě nedostatečného obsahu jednou opakovat. Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Student: - Vyjádří vlastními slovy význam propojení hudebních zájmů, vkusu a preferencí žáků s realizací hudebně výchovného procesu - Vysvětlí význam a obsah výchovných koncertů - Popíše vývoj intonačních metod a vysvětlí metodický rozvoj intonačních dovedností žáků - Uvede příklady aplikace poznatků zahraničních hudebně výchovných systémů do výuky na SŠ - Navrhne vzdělávací celky zaměřené na zprostředkování hudebních žánrů a propojení hudebních činností na SŠ - Popíše RVP ZV a navrhne ŠVP – předmět hudební výchova Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|