Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
Psychologické základy hudebně výchovného procesu. Základní hudebně psychologické kategorie. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Diagnostika hudebnosti (testy, škálování). Hudební vývoj dítěte a jeho zákonitosti.
Studenti vytvářejí vlastní kolektivní prověrky hudebnosti žáků různých věkových kategorií, tvoří škály na posuzování stavu hudebních schopností a dovedností. Prakticky se seznámí s metodikou rozvíjení jednotlivých hudebních schopností a dovedností – důraz bude kladen zejména na rozvoj hudebního sluchu, hudební představivosti a paměti, rytmického, tonálního a harmonického cítění. Diferenciace žáků, práce s žáky hudebně zaostávajícími a nadanými.
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (11.09.2021)
Psychological foundations of the music education process. Basic music psychological categories. Psychology of musical abilities and skills. Music diagnostics (tests, scaling). Musical development of a child and its regularities.
Students create their own collective checks of the musicality of students of different ages, create scales to assess the state of musical abilities and skills. They will get acquainted with the methodology of developing individual musical abilities and skills - emphasis will be placed on the development of musical hearing, musical imagination and memory, rhythmic, tonal and harmonic feeling. Pupil differentiation, work with musically lagging and gifted pupils.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (11.09.2021)
Cílem předmětu je orientovat studenty v základních psychologických zákonitostech hudebněpedagogického procesu a umožnit jim diagnostikovat a rozvíjet hudebnost dítěte.
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (11.09.2021)
The aim of the course is to orient students in the basic psychological laws of the music pedagogical process and to enable them to diagnose and develop the child's musicality.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (10.09.2022)
5 kreditů, tj. cca 150 hodin studentovy práce
Přímá výuka: přednášky 12 hod., cvičení 12 hod.
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 45 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin
Příprava na zápočet: 23 hodin
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (10.09.2022)
5 credits, i.e. approx. 150 hours of student work
Attendance at classes: lectures 12 hours, seminars 12 hours
Expected preparation time for 1 hour of lecture: 30 minutes
Expected preparation time for 1 exercise: 60 minutes
Self-study of literature (per semester): 45 hours
Work with study materials (per semester): 25 hours
Fulfillment of continuous tasks (per semester): 15 hours
Preparation for credit: 23 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (12.09.2021)
Povinná literatura:
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ISBN 978-80-246-2303-0 (online: pdf)
HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha : Scientia 1997. ISBN 80-7183-087-9.
HOLUBEC, J., PRCHAL, J., REITTEROVÁ, V. Nebojme se klasiky. Praha : Editio Bärenreiter Praha 2007.
Doporučená literatura:
BIEGHOLDT, G. Aktives Musikhören. Praxisbuch zur Rezeptionsdidatik im Musikunterricht. Innsbruck : Helblings Verlag 2019. ISBN 978-3-86227-377-5. DRÁBEK, V. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha : UK PedF 2004. ISBN 80-7290-161-3. Dyndahl, P., Ellefsen, L.W. Music didactics and multifacted field ofcultural didactic studies. Available on:https://brage.inn.no/innxmlui/bitstream/handle/11250/134330/Dyndahl_Music%20didactics.pdf?sequence=1&isAll owed=y. FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha : Karolinum, 2005. GOODKIN, D. A Rhyme in time. Rhythm, Speech activities and Improvisation for the Classroom. Alfred Publishing Co 1997. ISBN 10: 0-7692-1512-2. HOLAS, M. Psychologie hudbyv profesionální hudební výchově. Praha : SPN 1993. ISBN 80-85787-25-3. HOLAS, M. Úvod do hudební diagnostiky. Praha : SPN 1985. ISBN 17-213-85. HOLAS, M. Úvod do psychologie hudby. Hudební diagnostika. Praha : SPN 1990.ISBN 17-011-90. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha : SPN 1988. KERN, R.u. W. Klassik aktiv 2. Insbruck : Helbling Verlag 2013. ISBN 978-3-85016-396-5. KOTZIAN, R. Orff-Schulwerk Rediscovered. Music teaching models. Mainz : Schott2018. ISBN 978-3-7957-1515-1. KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5. POLEDŇÁK, I. aj. Hudební věda -II. díl. Praha : SPN 1988. ISBN 14-564-88. POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha : Supraphon 1984.ISBN 02-008-84. Richter, Ch. Kraemer, O., Yob, I. Herzig, M.The Didactic Interpretation of Music. Philosophy of Music Education ReviewVol. 4, No. 1 (Spring, 1996), pp. 33-49 (17 pages). Published By: Indiana University Press.Available on:https://www.jstor.org/stable/40327105. SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha : Supraphon 1989. ISBN 80-7058-073-9. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9. TERHAG, J. Warm ups. Musikalische Übungen für Kinder, Jugedliche und Erwachsene. Schott 2012. ISBN 978-3-7957- 0684-5. Wallersted, C. Didactic Challenges in the Learning of Music-Listening Skills. Available on:https://www.researchgate.net/publication/226607683_Didactic_Challenges_in_the_Learning_of_Music- Listening_Skills. WIEBLITZ, CH. Lebendiger Kinderchor. Anregungen und Modelle. Koblenz : Fidula Verlag2017. ISBN 978-3-87226-941- 6
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (12.09.2021)
Resources:
Mandatory resources:
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ISBN 978-80-246-2303-0 (online: pdf)
HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha : Scientia 1997. ISBN 80-7183-087-9.
HOLUBEC, J., PRCHAL, J., REITTEROVÁ, V. Nebojme se klasiky. Praha : Editio Bärenreiter Praha 2007.
Recommended resources:
BIEGHOLDT, G. Aktives Musikhören. Praxisbuch zur Rezeptionsdidatik im Musikunterricht. Innsbruck : Helblings Verlag 2019. ISBN 978-3-86227-377-5. DRÁBEK, V. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha : UK PedF 2004. ISBN 80-7290-161-3. Dyndahl, P., Ellefsen, L.W. Music didactics and multifacted field ofcultural didactic studies. Available on:https://brage.inn.no/innxmlui/bitstream/handle/11250/134330/Dyndahl_Music%20didactics.pdf?sequence=1&isAll owed=y. FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha : Karolinum, 2005. GOODKIN, D. A Rhyme in time. Rhythm, Speech activities and Improvisation for the Classroom. Alfred Publishing Co 1997. ISBN 10: 0-7692-1512-2. HOLAS, M. Psychologie hudbyv profesionální hudební výchově. Praha : SPN 1993. ISBN 80-85787-25-3. HOLAS, M. Úvod do hudební diagnostiky. Praha : SPN 1985. ISBN 17-213-85. HOLAS, M. Úvod do psychologie hudby. Hudební diagnostika. Praha : SPN 1990.ISBN 17-011-90. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha : SPN 1988. KERN, R.u. W. Klassik aktiv 2. Insbruck : Helbling Verlag 2013. ISBN 978-3-85016-396-5. KOTZIAN, R. Orff-Schulwerk Rediscovered. Music teaching models. Mainz : Schott2018. ISBN 978-3-7957-1515-1. KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5. POLEDŇÁK, I. aj. Hudební věda -II. díl. Praha : SPN 1988. ISBN 14-564-88. POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha : Supraphon 1984.ISBN 02-008-84. Richter, Ch. Kraemer, O., Yob, I. Herzig, M.The Didactic Interpretation of Music. Philosophy of Music Education ReviewVol. 4, No. 1 (Spring, 1996), pp. 33-49 (17 pages). Published By: Indiana University Press.Available on:https://www.jstor.org/stable/40327105. SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha : Supraphon 1989. ISBN 80-7058-073-9. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9. TERHAG, J. Warm ups. Musikalische Übungen für Kinder, Jugedliche und Erwachsene. Schott 2012. ISBN 978-3-7957- 0684-5. Wallersted, C. Didactic Challenges in the Learning of Music-Listening Skills. Available on:https://www.researchgate.net/publication/226607683_Didactic_Challenges_in_the_Learning_of_Music- Listening_Skills. WIEBLITZ, CH. Lebendiger Kinderchor. Anregungen und Modelle. Koblenz : Fidula Verlag2017. ISBN 978-3-87226-941- 6
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
1. Psychologické základy didaktiky hudební výchovy. Hudební psychologie jako věda. Hudební činnosti. Základní hudebně psychologické kategorie (hudební vlohy, schopnosti, dovednosti, návyky, hudebnost, nadání, talent, genialita, hudebně zázračné děti).
2. Klasifikace hudebních schopností a dovedností. Hudební sluch.
3. Rytmické, tonální a harmonické cítění, jejich rozvoj a diagnostika
4. Hudebně intelektové schopnosti (hudební paměť a představivost a jejich diagnostika, hudební myšlení). Hudebně tvořivé schopnosti – charakteristika a diagnostika. Dětská hudební tvořivost – etapy jejího rozvoje.
- Modelová situace činnostního pojetí HV
- Aktivizující výukové metody ve výuce HV
- Rozvoj hudebního sluchu prostřednictvím komplexu hudebních aktivit
- Rytmický výcvik v HV – modelová situace, rytmické aktivity jako zdroj motivace a aktivního zapojení žáků
- Vokální aktivity, diferenciace hudebně výchovné práce podle schopností a dovedností žáků.
- Charakteristika instrumentálních činností ve škole, typy instrumentálních etud a jejich význam pro rozvoj hudebnosti žáků.
- Praktické příklady rozvoje hudební tvořivosti žáků v oblasti vokální, instrumentální či pohybové.
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
1. Psychological foundations of music education didactics. Music psychology as a science. Musical activities. Basic music psychological categories (musical aptitudes, abilities, skills, habits, musicality, talent, genius, musical prodigies).
2. Classification of musical abilities and skills. Musical hearing.
3. Rhythmic, tonal and harmonic sensitivity, their development and diagnosis.
4. Musical intellectual abilities (musical memory and imagination and their diagnosis, musical thinking). Musical creative abilities - characteristics and diagnosis. Children's musical creativity - stages of its development.
- Model situation of the activity concept of HV
- Activating teaching methods in HV teaching
- Development of musical hearing through a complex of musical activities
- Rhythmic training in HV - model situation, rhythmic activities as a source of motivation and active involvement of pupils
- Vocal activities, differentiation of music education work according to pupils' abilities and skills.
- Characteristics of instrumental activities in school, types of instrumental etudes and their importance for the development of pupils' musicality.
- Practical examples of the development of pupils' musical creativity in vocal, instrumental or movement.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
Předmět je ukončen zápočtem.
Požadavky k zápočtu:
Aktivní zapojení v seminární části výuky
80% účast na cvičeních
- Znalostní test z hudební psychologie
- Vypracování didaktické partitury
- Předvedení práce s říkadlem a písemný záznam aktivity
- Ukázka nácviku lidové písně imitací
Každý z dílčích požadavků k zápočtu má možnost jedné opravy.