|
|
||
|
Cílem kursu je rozvinout u studentů oborové kompetence k výuce dějepisu, jejichž základy se formovaly v předchozích kursech a jejich schopnost konstruktivisticky vyučovat. Zvláštní pozornost bude věnována schopnostem efektivní práce s mediálními platformami (filmy, aplikace). V průběhu kursu studenti samostatně zpracovávají návrh vlastního pojetí konkrétního didaktického celku. V rámci kursu se studenti též seznamují s učebnicemi dějepisu a dalšími pomůckám využitelným v rámci výuky.
Témata:
1. Prezentace požadavků k SZZ. 2. Historická gramotnost. 3. Proměny učebnice v 21. století. 4. Etická dimenze historické interpretace. 5. Digitální aplikace pro badatelsky orientovanou výuku. 6. Občanské a historické vzdělávání. 7. Výuka dějepisu na ZŠ, SŠ a SOŠ 8. Analýza českých a zahraničních učebnic dějepisu. 9. Postavení dějepisu ve školním vyučování – mezipředmětové vztahy. 10. Digitální aplikace pro badatelsky orientovanou výuku. 11. Kontroverze při výuce dějepisu, didaktické a etické aspekty historické interpretace. 12. Projektové vyučování a práce v exteriéru 13. Hodnotové rámce dějepisné výuky.
Poslední úprava: Beránková Iva, PhDr. (27.01.2020)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (07.09.2022)
|
|
||
|
BARTON Keith C. – LEVSTIK Linda S., Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools, 2011. ISBN 9780415737333, 9780415737326, 9781315818108. BARTON Keith – MCCULLY Alan: Výuka kontroverzních témat… tam, kde na nich opravdu záleží, in. PINKAS, Jaroslav a kol: Třetí odboj v didaktické perspektivě, ÚSTR – NLN, Praha 2019, s. 81-93. ČINÁTL Kamil – PINKAS Jaroslav, Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha 2014. ISBN 978-80-87912-11-9. ČERMÁK Aleš – JIRKOVÁ, Klára (vyd.), Formování historie. Interpretace dějin z pohledu různých států, Praha 2012. ISBN 9788087108378. GRACOVÁ Blažena, Historické prameny ve školní výuce dějepisu ve světle empirických šetření. Historica-Review in History and Related Sciences, 2014, 5.2: 150-160. HUNT Martin (ed.), A practical guide to teaching history in the secondary school. Routledge, 2006. ISBN 9780203029831. KRATOCHVÍL Viliam, Tvorba textových otázek na základě Bloomovy taxonomie, Moderní dějiny, 9. 4. 2011. MÄRC Josef a kolektiv, Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům (stupínek, jeviště a plátno). Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 2010. ISBN 978-80-7414-257-4. PINKAS Jaroslav, Hodnoty a hodnocení v dějepise. Historie – Otázky – Problémy. Etika historikova / historického soudu, 2017, roč. 9, č. 2, s. 57–71.
Poslední úprava: Beránková Iva, PhDr. (27.01.2020)
|
