|
|
||
Cílem předmětu je seznámení studentů s oborem školní didaktiky dějepisu, vymezení cílů tohoto oboru a základní orientace v problematice historické kultury. Studenti se seznamují s aktuálními trendy a základními pojmy v teorii didaktiky dějepisu (historické vědomí, historické myšlení, kolektivní paměť). Zároveň se studenti formou náslechů seznamují se školní praxí a v rámci kursu tyto své poznatky prezentují a konfrontují.
Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy oborové didaktiky dějepisu. Studenti by měli znát základní koncepty a pojmy, které se k oborové didaktice dějepisu vztahují a strukturují ji (tj. historické myšlení, historická gramotnost, historická kultura, badatelské dovednosti). Zároveń se studenti seznámí s historií oborové didaktiky. Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (31.08.2021)
|
|
||
KZ formou kolokvia, předpokládá se znalost a schopnost aplikace literatury + písemný rozbor náslechu Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
BENEŠ Zdeněk, Minulost v médiích či mediální minulost? In: JIRÁK Jan – WOLÁK Radim, Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha 2007. ISBN 978-80-86212-58-6 ČAPEK Vratislav, Didaktika dějepisu 1. Praha 1985. ČAPEK Vratislav, Didaktika dějepisu 2. Praha 1988. HAVLŮJOVÁ Hana – CHARVÁTOVÁ Kateřina – INDROVÁ Martina a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům, Praha 2015. ISBN: 978-80-905631-7-9. HAVLŮJOVÁ Hana – NAJBERT, Jaroslav a kol., Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha 2014. ISBN 978-80-87912-12-6. JULÍNEK Stanislav a kol., Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. ISBN 80-210-3495-5. LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008. ISBN 978-80-7368-584-3. LÉVESQUE Stéphane, Thinking historically: Educating students for the twenty-first century. University of Toronto Press 2008. ISBN 1442610999, 978-1442610996. SEIXAS Peter et al., The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, 2013. ISBN 0176541543, 978-0176541545. STRADLING Robert, Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2003. (přístupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/multiperspektivita-ve-vyucovani-dejepisu-prirucka-pro-ucitele) Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Přednášky Semináře: Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
¨Studenti charakterizují pojmy historická gramotnost, historická kultura, historické myšlení. Popíší specifika problémově orientované výuky a badatelské výuky ve výuce dějepisu. Charakterizují proměnu historických narativů v dějepisných učebnicích. Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|