PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova II - OPMN0N114A
Anglický název: Personality and Social Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 97 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. MgA. Anna Waloschková
Prerekvizity : OPMN0N103A
Je prerekvizitou pro: OPMN0P358C
Je záměnnost pro: OKMN0N114A
Anotace -
Předmět navazuje na Osobnostní a sociální výchova I. Je zaměřen na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele - osobnostní, sociální a morální rozvoj. Jeho hlavním cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro jeho realizaci cílů a obsahů osobnostní a sociální výchovy se žáky v primární škole. Umožňuje studentům reflektovat svoje dosavadní zkušenosti práce s dětskou skupinou/ třídou a jejím řízením. Tematicky je předmět proto paralelou k pojetí obsahu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu. Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, metod RWCT, dramatické výchovy a metodu analýzy situací.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Cíl předmětu
Cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro jeho realizaci cílů a obsahů osobnostní a sociální výchovy se žáky v primární škole. 
Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (16.01.2022)
Deskriptory

Studijní zátěž:

1) přímá výuka- 24hodin

2) plnění zápočtových úkolů - 12 hodin

3) samostudium literatury a dalších zdrojů- 14 hodin 

Moodle link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6087 klíč: bude sdělen v rámci 1.semináře

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

- respektování pravidel skupiny

- aktivní účast na seminářích s tolerancí 1 absence, poslední výukový týden je účast povinná

- příprava, realizace a reflexe aktivit  OSV  s dětmi ve dvojici

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

REITMAYEROVÁ, E.; BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0988-1.

VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.

 

Doporučená literatura:

HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.

HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9.

KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2009. ISBN 8023967703

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

MACHALÍKOVÁ, J., MUSIL, R. Praha: Improvizace ve škole. Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. 1999. ISBN 80-7367-176.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

www.odyssea.cz

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Metody výuky
metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, diskuse, reflexe, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, managementu v oblasti soft skills
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Sylabus -

1.      Sebepoznání - učební styl, sebeorganizace 

2.       Komunikace - dovednosti respektující a nenásilné komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, řešení konfliktů a vyjednávání

3.       Kooperace a kompetice

4.       Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí;  pomáhající a prosociální chování dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne 

5.       Osobnostní a sociální výchova v primární škole a možnosti její realizace. Řízení skupinových sebezážitkových aktivit a jejich reflexí.

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Výsledky učení

Ve vztahu ke Kompetenčnímu rámci absolventa učitelství  podporuje kurz zejména rozvoj kompetencí 1.1., 3.1., 3.2., 4.2., 6.1.

  • studující dokáže poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu
  • studující dokáže efektivně spolupracovat ve dvojici i větší skupině, zná přínosy a rizika soutěžení pro žáky
  • student dokáže v modelové situaci uplatnit komunikační dovednosti dovednosti umožňující konsenzuální řešení konfliktů 
  • studující zná základní principy a prostředky OSV jako součásti RVP ZV 
  • studující reflektuje na pokročilé úrovni vlastní prožitek a dění ve skupině
  • studující s dopomocí naplánuje, realizuje a reflektuje blok vhodných jednoduchých aktivit OSV pro vybranou skupinu žáků 1. stupně ZŠ

-  

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK