PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova I - OPMN0N103A
Anglický název: Personality and Social Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 96 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. MgA. Anna Waloschková
Je prerekvizitou pro: OPMN0N114A
Je záměnnost pro: OKMN0N103A
Anotace -
Prakticky zaměřený předmět je svým pojetím paralelou k průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v RVP. Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Jeho hlavním cílem je pomoci studující v začátku studia adaptovat na novou roli, v nové sociální skupině, prohloubit úroveň svého sebepoznání a v bezpečném prostředí rozvíjet své socioemoční a reflektivní dovednosti. Nabízí sebezkušenost, která tvoří důležitý předpoklad pro práci třídního učitele se třídou jako sociální skupinou v inkluzivním pojetí vzdělávání a výuku témat OSV.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Předmět podporuje zejména rozvoj následujících kompetencí dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství:

3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení.

6.1.Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji.

6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.

Studující:

-vnímá respektující komunikaci jako klíčový předpoklad pro utváření kvalitních vztahů, bezpečného prostředí a efektivního učení

- reflektuje své silné a slabé stránky ve vztahu k profesi a formuluje si dílčí cíle

- dokáže vědomě uplatňovat základní dovednosti respektující komunikace 

- pečuje vědomě o své psychické zdraví

- rozvíjí své reflektivní dovednosti

 

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž:

1) přímá výuka- 24hodin

2) příprava na semináře a zpracování předmětového portfolia - 12 hodin

3) samostudium literatury a dalších zdrojů- 14 hodin 

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1) aktivní účast na výuce s tolerancí dvou absencí

2) plnění drobných úkolů v termínu v rámci přípravy na seminář

3) obhajoba předmětového portfolia v menší skupině v rámci posledního semináře 

3) dodržování společně dohodnutých pravidel skupiny

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

BAHBOUH, Radvan a Jaroslava BIČOVSKÁ. Pohádka o ztracené krajině: psychologie sebekoučování. VI. vydání. Praha: Qed Group a.s, 2018, 115 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-88099-19-2.

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. 

KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009, 151 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-541-7.

ROSENBERG, Marshall B. a Hana ANTONÍNOVÁ. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.

 

Doporučená literatura:

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

HARRIS, Thomas A. (Thomas Anthony) a BURIANOVÁ, Dana. Já jsem OK, ty jsi OK: úvod do transakční analýzy. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1637-7.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020, 244 stran : ilustrace. ISBN 978-80-262-1668-1.

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Metody výuky

sebezážitkové aktivity, reflexe, diskuse, skupinová práce, metody dramatické výchovy, metody RWCT, analýza situací

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -

Sebepoznání

Meilidské vztahy a bezpečné prostředí

Kreativita

Psychohygiena a sebeorganizace

Komunikace - základní dovednosti respektující a nenásilné komunikace

 

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Sebepoznání

  • studující identifikuje své silné a slabé stránky ve vztahu k profesi učitele (své představě ideálního učitele), reflektuje svůj typ osobnosti a klíčové vlivy, události a role ve svém dosavadním životě na utváření své osobnosti a identity.
  • studující vysvětlí význam sebereflexe pro osobnostní a profesní rozvoj
  • studující zachytí své pocity a potřeby v písemné reflexi 

Mezilidské vztahya bezpečné prostředí

  • studující vysvětlí význam bezpečného prostředí a péče o dobré vztahy pro osobnostní a sociální rozvoj a učení 
  • studující projevuje členům skupiny respekt, podle svých možností aktivně přispívá ve skupině a pojmenuje přínos sdílení ve skupině pro svůj rozvoj
  • studující reflektuje svou pozici v různých skupinách, jichž byl/je členem
  • studující identifikuje předsudečné chování, jeho možné příčiny a důsledky

Kreativita

  • studující vysvětlí význam kreativitivy pro práci učitele
  • studující aktivně experimentuje, hledá vědomě různé pohledy a možnosti řešení v modelové situaci

Psychohygiena a sebeorganizace

  • studující analyzuje vlastní zdroje energie a copingové strategie zvládání stresu
  • studující aktivně zkouší jednoduché techniky práce se stresem
  • studující reflektuje své dovednosti v oblasti sebeorganizace v souvislosti s nároky nové role studenta 
  • studující dokáže rozlišit situaci, ve které je vhodné obrátit se o pomoc

Komunikace

  • rozliší věcnou a vztahovou rovinu v komunikaci, identifikuje typické komunikační překážky podle Gordona v pozorované situaci, vysvětlí příčiny a následky jejich používání v komunikaci.
  • příjímá a poskytuje zpětnou vabu
  • pojmenuje vlastní pocity a potřeby v komunikační situaci situaci a přemýšlí o pocitech a potřebách komunikačního partnera podle Rosenberga
  • pojmenuje silné a slabé stránky vlastní komunikace, stanoví si osobní cíl v oblasti komunikace. 
  • aplikuje základní dovednosti respektující komunikace podle Gordona v modelové situaci.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK