|
|
|
||
Předmět vychází ze základní normy zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky, seznamuje studenty se zásadami předlékařské první pomoci. Zvláštní pozornost je věnována specifickým postupům (praktickému nácviku vybraných úkonů) při poskytování první pomoci dětem mladšího školního věku (1. stupně ZŠ). Cílem kurzu je vybavit studenty teoretickými znalostmi, a především praktickými dovednostmi, které jim umožní s jistotou poskytovat rozšířenou předlékařkou laickou první pomoc a vyvarovat se při tom nejčastějších chyb. Dalším cílem je motivovat studenty k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí a dovedností.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Cílem kurzu je vybavit studenty teoretickými znalostmi, a především praktickými dovednostmi, které jim umožní s jistotou poskytovat rozšířenou předlékařkou laickou první pomoc a vyvarovat se při tom nejčastějších chyb. Dalším cílem je motivovat studenty k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí a dovedností. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 50 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr)4 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 8 hodin. Příprava na zápočtový test se závěrečnou reflexí 12 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (21.12.2023)
|
|
||
Základní: Bernatová, Eva a kol. Mladý zdravotník. 3. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Český červený kříž, 2017. ISBN 978-80-87729-18-2. KOLEKTIV AUTORŮ Základy první pomoci. 2., upravené vydání. Praha: Český červený kříž, 2017. ISBN 978-80 87729-22-9. Hanušová, J. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 72 s. ISBN 978-80-7290-782-3. HANUŠOVÁ, J. Zásady předlékařské první pomoci. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2014. 76 s. ISBN 978- 807290-647-5. Zdravotník zotavovacích akcí. 8., přepracované vydání. Praha: Český červený kříž, 2017.ISBN 978-80-87729-23-6.
Doporučená: Bernatová, Eva. První pomoc: děti v dopravě. 3., přepracované vydání. Praha: Český červený kříž, 2016. 35s. ISBN 978-80-87729-14-4. Bydžovský, Jan. První pomoc: příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svitavy: Střední zdravotnická škola, 2012. 109 s. ISBN 978-80-260-3131-4. Srnský, Pavel. První pomoc ve školách a vzdělávacích zařízeních: doporučené instrukce a postupy v případě nehod dětí a mladistvých. 2. aktualizované vydání. Praha: Forum, 2013. 106 stran. ISBN 978-80-904803-7-7. Štěpánek, Karel a kol. První pomoc zážitkem. 10., přeprac. a dopl. vyd., V CPress 2. V Brně: CPress, 2014. 77 s. ISBN 978-80-264-0105-6. Aktuální informace na webov. stránkách České resuscitační radě http://www.resuscitace.cz/ Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Požadavky pro udělení zápočtu: - v průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %. - úspěšné absolvování zápočtového písemného testu. Test bude obsahovat otevřené i uzavřené otázky. Úspěšnost testu je min. 75 %. Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
1. Úvod, základní terminologie. 2. Repetitorium základních poznatků ze somatologie. Zvláštnosti dětského věku. 3. Lékárničky první pomoci. 4. Zásady předlékařské první pomoci u dětí. Evidence úrazů. 5. Praktikum vybraných úkonů předlékařské první pomoci - zástava krvácení, ošetření ran, vdechnutí předmětu, drobná poranění, resuscitace, apod. 6. Zásady péče o chronicky nemocné dítěte na 1. stupni ZŠ. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Studující - vyjádří vlastními slovy souvislost základních poznatků ze somatologie (biologie člověka) s předlékařskou první pomocí, - uvede základní definice předlékařské první pomoci, - objasní vztah mezi laickou technikou první pomocí a předlékařskou první pomocí, - vysvětlí význam a vzájemné propojení integrovaného záchranného systému, - uvede příklady základních priorit, pravidel předlékařské první pomoci, - chápe význam cílů předlékařské první pomoci, - objasní platné (aktuální) postupy a prakticky ukáže základní vyšetření poraněného u předlékařské první pomoci, - prakticky ovládá život zachraňujících úkonů dle platných guidelines, - předvede na modelu resuscitaci dle věkových zvláštností, - popíše rozdíl mezi jednotlivými typy krvácení, - identifikuje a správně prakticky předvede použití pomůcek při zástavě krvácení, včetně ošetření ran, - popíše postup předlékařské první pomoci u zlomenin a poranění kloubů, - vysvětlí a správně prakticky aplikuje pomůcky při poranění měkkých tkání, - prakticky ovládá základní techniky obvazování, - používá vhodné způsoby při ošetření tepelných poranění, - uvede nejčastěji příklady příčin kolapsového a šokového stavu, - určí kroky předlékařské první pomoci při poranění zvířetem, - aplikuje pomůcky z lékárničky první pomoci na konkrétní poranění, - zapíše evidenci úrazů, - vysvětlí a prakticky ukáže postup předlékařské první pomoci u vybraných chronických onemocnění a úrazů dítěte na 1. stupni ZŠ. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|