|
|
|
||
Předmět se skládá ze tří modulů. Každý student si volí jeden z nich.
Modul A. Kroužek
je zaměřen na realizaci matematického kroužku přímo na škole. Studenti volí různé metody, jak si z kroužku přinést co nejvíce dat ke zpracování. Po realizaci kroužku se žáky 1. stupně ZŠ následuje didaktická analýza studentova vedení kroužku a nasbíraných materiálů. Nakonec se zamyslíme nad obsahem dalšího kroužku.
Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům
je zaměřen na posilování profesních kompetencí studentů a hlubší propojení teorie s praxí. Studenti se seznámí s metodami a formami práce, které umožňují individuální přístup k dětem s různými potřebami a schopnostmi tak, aby umožnili optimální rozvoj každého dítěte v jedné třídě. Prostředkem budou matematická témata, která jsou stěžejní na prvním stupni. Studenti budou seznamováni s principy badatelského vyučování v matematice. Součástí budou reflexe vlastní činnosti, ale i kolektivní reflexe celé skupiny. Pokusíme se zaměřit i na vrstevnické hodnocení.
Modul C. Formativní hodnocení ve vyučování matematice
zaměřuje pozornost na pět klíčových strategií FH podle Wiliama a Leahyové. Celý kurz je důsledně veden v duchu FH, takže studenti prožijí FH i v roli učícího se. Se strategiemi FH se studenti seznamují jak teoreticky, tak především prakticky. Prostřednictvím práce s videoukázkami z výuky, v simulovaných situacích a s popisem konkrétních činností se studenti učí využívat strategie FH ve výuce matematiky. Usilujeme o to, aby studenti byli vybaveni nástroji pro implementaci strategií do jejich vlastní praxe a snadněji tak překonali náročnost přenosu znalostí z univerzitních lavic do dovedností v konkrétní praxi. Průběžně získávané poznatky a dovednosti studenti mohou aplikovat při přípravách na svůj vyučovací pokus v rámci průběžné praxe z didaktiky matematiky a v dalším semestru i v modulu A Kroužky, kurzu Dítě a matematika.
Poznámka: Studenti, kteří zvolili pro ZS modul A, volí v následujícím LS modul B, nebo C a naopak, studenti, kteří v ZS absolvují modul B, nebo C, pokračují v LS s modulem A. Každý student tedy za 4. ročník projde modulem A a jedním z modulů B, nebo C.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Cílem všech tří modulů je rozvíjet u studentů schopnosti a dovednosti: - pronikat do myšlení žáků a to využít při koncipování výuky, - efektivně organizovat práci celé třídy tak, aby každý žák měl příležitost ke svému individuálnímu rozvoji, - reflektovat dění ve třídě i vlastní působení a na základě toho zkvalitňovat svou výuku - spodporovat žáka v přebírání odpovědnosti za své učení Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h příprava na semináře 2 h týdně, celkem 24 h čtení odborné literatury 6 h zpracování průběžných úkolů - 9 h Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Doporučeno pro modul C Black, P., & Wiliam, D. (1998b). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 92(1), 139–148. https://doi.org/10.1177/003172171009200119 Hattie, J. (2022) Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. EDUkační LABoratoř. Starý, K. & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál. Starý, K., Chvál, M., & Laufková, V. (2022). Hodnocení pro učení. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. https://pedf.cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/108-hodnoceni-pro-uceni [cit. 2024-06-16] Wiliam, D., & Leahy. S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. EDUkační LABoratoř. Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998. Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014. Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010. Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992. Rendl, M., Vondrová, N. a kol. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6. Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R,, Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6. Odvárko, O., Kadleček J.: Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. Prometheus. Prha 2004, 2022. Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst. Praha : UK, Pedf, 2020. učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Všechny moduly jsou vedeny formou pracovních dílen. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
- aktivní účast a příprava na semináře - vedení portfolia a jeho obhajoba Náležitosti portfolia a kritéria hodnocení najdete v Moodle u jednotlivých modulů. Poznámka: Každý vyučující formuluje vzhledem k typu modulu svou konkretizaci požadavků. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Témata jednotlivých setkání se budou provazovat s tématy v předmětu Didaktiky matematiky I a II (viz Moodle). Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Modul A. Kroužky: StuDUjící umí připravit vhodné volnočasové aktivity pro žáky do kroužu. Studující sleduje dítě na kroužku a následně případně s pomocí pracovního listu, na kterém žák pracoval, umí provést analáýzu jeho reakcí a písemného projevu při řešení úloh. Umí posoudit chybu, spekulovat o jejich příčinách a navrhnout její reedukaci. Umí si vést portfolio, které obsahuje přípravy na kroužky, záznamy o jejich realizaci, písemné práce žáků (u některých zxmýšlení se na chybami) a reflexe kroužků. Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům: Studující po vyřešení úlohy dokáže určit, do kterého tématu matematiky úloha patří. Umí argumentovat, proč je daná úloha vhodná pro žáky, jaký cíle je sledován touto úlohou. Studjící umí provést didaktickou analýzu vybrané úlohy - umí předvídat chyby, které se vyskytnou v žákovských řešeních úlohy, umí vyjmenovat prekoncepty, které by měl mít žák, kterému je zadávána vybraná úloha. Studující si v portfoli archivuje nejen výše zmíněné, ale také svá řešení, ale i přemýšlení o možných řešitelských strategiích, také kde chyboval on sám, co objevil. Modul C. Formativní hodnoce ve vyučování matematice: Studující umí alterovanou přípravu na vyučovací jednotku (v předmětu matematika) komentovat na základě zkušeností z tohoto předmětu a také obohatit o prvky responzivní výuky/formativního hodnocení. Právě v této přípravě prokáže, že umí využít techniky formativního hodnocení, se kterými se seznámil. Umí také na jisté úrovni pracovat se zpětnou vazbou, s chybou žáka, také si uvědomuje: jak pracovat se žáky jako zdroji učení pro sebe navzájem, jak pracovat se žákovským portfoliem, sebereflexemi žáků, jak vést výuku, kdy žáci pracují samostatně/ ve dvojicích/ ve skupinách. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|