|
|
|
||
V návaznosti na poznatky z kurzu Didaktika matematiky I a s využitím poznatků proběhlých kurzů z matematiky dokončuje tento kurz teoretickou průpravu didaktiky aritmetiky a věnuje se též didaktice geometrie. Hlavním cílem aritmetiky je budování struktury čísel (přirozených, celých a racionálních) prostřednictvím binárních operací. Geometrie je zaměřena na pojmotvorné procesy, rozvoj "jazyků", kterými lze formulovat problémy a artikulovat řešení, hledání generických modelů a abstraktních poznatků při odhalování vztahů, rozvoj argumentace a budování vhodných argumentačních nástrojů. Akcent bude položen zejména na propojení teorie, se kterou se student seznamuje při přednáškách a při seminářích, a vlastní reflektivní praxe, která je součástí kurzu. Studenti budou seznámeni se základními kognitivními a meta-kognitivními jevy přítomnými ve vědomí žáka při nabývání zkušeností v uvedených oblastech. Učivo přednášek, seminářů a případně reflexí při praxích je úzce provázáno. Didaktické postupy volené při praxích budou argumentovány s využitím poznatků teoretických s ohledem na specifika žáků. V tomto ohledu bude důležitá komunikace s učitelem třídy, ve které bude student praktikovat. Učitel se tak stává nedílnou součástí učící se komunity student - učitel třídy - učitel z fakulty.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h: přímá výuka - přednáška 1 h týdně, celkem 12 h seminář 1 h týdně, celkem 12 h praxe 1 h týdně, celkem 12 h písemné přípravy na semináře 0,5 h týdně, celkem 6 h písemné přípravy na praxi 1 h týdně, celkem 12 h čtení odborné literatury 9 h zpracování průběžných úkolů - 12 h V případě, že přednášky nebo semináře přejdou do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
JIROTKOVÁ, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie Praha : UK v Praze, PedF, 2010. HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014. Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., ... & Žalská, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. Vondrová, N. a kol.: Kritická místa matematiky základní školy v řešení žáků. Karolinum, 2016 Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst. Praha : UK, Pedf, 2020. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Přednášky jsou vedeny interaktivně, střídavě jsou vedeny učitelem z praxe a učitelem z fakulty. Témata jsou předem známa a očekává se, že se na ně studenti budou připravovat tak, aby se zasvěceně zapojili do diskuzí. Semiáře jsou postaveny na řešení problémů z probírané oblasti, a to buď ve skupinách, nebo individuálně, na formulování vhodných úloh a postupů pro diferencovaný přístup. Praxe jsou zaměřeny na získání osobních zkušeností s výukou, s přípravou výuky a reflexí odučené hodiny. Do přípravy na výuku i její reflexe je zapojen učitel třídy, ve které praxe probíhá. Poskytuje studentům jak zpětnou vazbu, tak rady týkající se jednotlivých žáků. Důležitým cílem praxí je maximálně promítnout teoretické poznatky do praxe. Zvláštní zřetel je věnován studentům, kteří v důsledku předchozího matematického vzdělávání mají nízké matematické sebevědomí a tendenci ve své budoucí praxi opakovat ty postupy, které vedly k neúspěchu a k negativnímu vztahu k matematice. V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) b) bude organizována online výuka v Adobe Connect (nebo Google meet, nebo Zoom), přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Požadavky k ukončení kurzu (klasifikovaný zápočet) a) za praxi 2. Student, který povede hodinu, nasdílí v dostatečném předstihu finální podobu přípravy na sdílený disk a avizuje vložení celé skupině včetně vyučujícího. 2. Student odučí alespoň jednu vyučovací hodinu. 3. Student napíše reflexi na svou odučenou hodinu včetně návrhů na alterace. Reflektuje propojení s tématy probíranými v přednáškách a seminářích. Podpůrné materiály a podrobnější požadavky týkající se praxe jsou formulovány kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14969 Reflexi na odučenou hodinu student napíše a vloží na sdílený disk do 14 dnů po odučené hodině. 100% účast na praxích - 6 praxí. Každou absenci je třeba nahradit po dohodě s vedoucím praxe. V případě prezenční výuky vypracování písemného testu na konci semestru se ziskem aspoň 50 % možných bodů. Termíny testů budou domluveny koncem semestru. Termíny na závěrečné kolokvium budou vypsány v SISu. Na výsledné známce se bude podílet: 30 % prezentace dodaných materiálů z praxe a úkolů 40 % závěrečný test 30 % ústní obhajoba testu. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Didaktika matematiky II Sylabus: Vedoucí praxí: Doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Mgr. Jana Macháčková, Ph.D., Mgr. Radka Havlíčková, PhD., Mgr. Milena Kvaszová, PhD., iMgr., LUděk Kovář, Mgr. František Źák, Mgr. Barbora Kratochvílová Sylabus: Vstup do praxe, práce s cíli Záporná čísla, desetinná čísla, relace Protoalgebra - cesta od aritmetiky k algebře Myšlenka izomorfismu Polarita aritmetiky a geometrie Rozvíjení porozumění geometrickým tvarům - budování porozumění na úrovni osobností jak 2D, tak 3D geometrie Geometrické pojmy, vztahy, procesy 2D a 3D míra Jazyky geometrie jako nástroj komunikace i rozvíjení myšlení
Předpokládáme, že v průběhu praxí se studenti zaměří na výuku těch oblastí, které jsou probírány v teoretické přípravě tak, aby maximálně propojili teorii s praxí a rozuměli didaktickému zpracování probíraných oblastí. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studující umí pracovat s cíli u úloh pro žáky 1. stupně ZŠ. Dále umí navrhnout didaktický postup při zavádění těchto pojmů: záporné číslo, desetinné číslo. Studující rozumí didaktice relací nejen v aritmetice (zavedení porovnávání], ale také v geometriii (např. kolmost, rovnoběžnost, shodnost) - umí připravit vhodné úlohy v ročnících, kde se toto učivo zavádí a probírá. Studující umí udělat didaktickou linku v oblasti protoalgebry - popsat cestu od aritmetiky k algebře. Rozumí myšlence izomorfismu a umí ji ilustrovat u vybraných úloh. Studující umí popsat pojmotvorný proces pojmů 2D geometrie a 3D geometrie. Umí udělat didaktickou linku pojmů v oblasti 2D a 3D míry. Umí připravit vhodné aktivity pro žákův rozvoj v oblasti nejen jazyků v geometrii jakožto nástroje komunikace. Studující prokáže schopnost propojit teorii s praxí tím, že rozumí didaktickému zpracování probíraných oblastí. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|