|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)
Studijní zátěž celkem: 100 hodin, kredity 4, zakončení: zkouška (z toho přímá výuka: 0/3, tj. 39 hodin za semestr, reflexe:12 hod. za semestr, příprava na seminář: 10 hod. za semestr, samostudium 12 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 12 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 12 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 3 hod. za semestr) |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)
Povinná: Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: Hájková, Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: PedF UK, 2021. HÁJKOVÁ, E. Dětské a žákovské prekoncepty v oblasti psaní. Didaktické studie, č. 1, 2013, s. 21–26. HÁJKOVÁ, E. Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. Didaktické studie, roč. 5, č. 2, 2013, s. 11–19. HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999 (a vydání pozdější). Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)
SYLABUS Obsah seminářů – zákl. tematické bloky pro 12 seminářů ve 12 výukových týdnech: 1. Organizace výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ, plánování výuky a koncipování dílčích obsahových celků učiva jazykové výchovy na ZŠ (2 semináře). a) Práce se základními pedagogickými dokumenty (RVP: struktura dokumentu, interpretace stanovených očekávaných výstupů v ČJ, specifikum tzv. průřezových témat, možnosti a efekty využití mezipředmětových vztahů při vyučování českého jazyka, současné aktualizace RVP). b) Tematický plán, sklad vyučovaných obsahů českého jazyka v konkrétním období školního roku; scénář jednotlivých vyučovaných obsahů, vyučovací jednotky, hodina českého jazyka, příprava na hodinu, hospitační protokol. 2. Edukační materiály pro český jazyk – učebnice/cvičebnice/pracovní sešit/pracovní list, učební pomůcky, využití lingvistických příruček a slovníků ve výuce. (1 seminář) 3. Konfrontace různých vyučovacích metod a organizačních forem práce včetně alternativních a jejich vhodnost pro různé celky vyučovacího obsahu jazykové výchovy v českém jazyce (3 semináře). a) Výukové strategie: situačnost a textocentrismus ve výuce českého jazyka. b) Výukové metody – konfrontace induktivního a deduktivního postupu a jeho vhodnost pro různé vyučované obsahy. c) Využití trojfázového modelu učení v hodině ČJ. d) Typologie cvičení v jazykové výuce a vhodnost jednotlivých typů cvičení pro konkrétní vyučované obsahy. 4. Didaktická transformace dosavadních lingvistických vědomostí a jejich využití při tvorbě dílčích edukačních konstruktů v modelových situacích (4 semináře). 5. „Nové obsahy“ ve vyučování českému jazyku a jejich didaktická problematika – mediální výchova, práce s elektronickými médii, komunikační záměr mluvčího a jeho realizace aj. (2 semináře)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (13.09.2023)
Semináře pro všechny paralelky: Vyžadujeme aktivní účast a přípravu na každý seminář podle zadání vyučujících (studium zadané literatury, odpovědi na otázky, návrhy vlastních řešení úloh a situací). Absolvování 3 testů během semestru (alespoň 2 úspěšně). Zkouška: Zkouška má vždy část písemnou a poté část ústní, vše v jednou termínu. Zvládnutí písemné části je podmínkou k postupu k části ústní. V obou jejích částech se prověřuje dovednost didaktické transformace lingvistického bohemistického základu oboru.
|