Kurz se zaměřuje na výuku jazykových dovedností (receptivní, produktivní a zprostředkovaná) pro mladé studenty. Zahrnuje širokou škálu témat, včetně teoretického porozumění procesům, technikám a principům výuky jazykových dovedností a seznámení budoucích učitelů s praktickou realizací jazykových dovedností. Teoretické znalosti jsou dále prohlubovány a rozšiřovány prostřednictvím týmových prezentací zaměřených podrobně na jednu z dovedností. Studenti během celého semestru dále rozvíjejí svou schopnost plánovat, vyučovat a reflektovat hodiny angličtiny.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
This course focuses on ton teaching language skills (receptive, productive, and mediation) to young learners. It covers a wide range of topics, including theoretical understanding of the processes, techniques and principles behind EFL skills teaching as well as familiarising future teachers with practical implementation of language skills. Theoretical knowledge is further deepened and extended through team presentations focusing in detail on one of the skills. The students continue to develop their ability to plan, teach and reflect on English lessons throughout the semester.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Deskriptory -
- Přímá výuka - 24 hodin,
- Tvorba observačního archu -2 hodiny,
- Studium odborné literatury -20 hodin,
- Příprava prezentace - 5 hodin,
- Plnění průběžných úkolů -12 hodin,
- Tvorba portfolia - 5 hodin,
- Příprava na zkoušku - 20 hodin.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
- Direct teaching - 24 hours,
- Creating an observation sheet - 2 hours,
- Studying professional literature - 20 hours,
- Preparing a presentation - 5 hours,
- Completing ongoing tasks - 12 hours,
- Creating a portfolio - 5 hours,
- Exam preparation - 20 hours.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
1. Docházka (povoleny 2 absence)
2. Studium odborné literatury, splnění všech zadaných úkolů
3. Náslech ve škole, tvorba a vyplnění observačního archu
4. Aktivní účast na přípravě a realizaci týmové prezentace a mikrovyučování, max. 2 pokusy, podmínkou je správnost a koherence jazykového projevu
5. Doplnění portfolia o nové aktivity včetně cílů a reflexe (1 aktivita na každou řečovou dovednost)
6. Test z teorie (na základě četby literatury, handoutů a poznámek ze seminářů), 70%, max. dva opravné pokusy
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
1. Attendance (no more than 2 missed classes)
2. Required reading; completing all reading-related tasks
3. Observation of a lesson at school, creating and filling out an observation sheet (can be done in pairs)
4. Active participation in creating and delivering a team presentation on how to teach one of the skills. The presentation will be composed of a theoretical summary (10 - 15 minutes, correct use of English; please include the key points to remember plus additional information that you found in literature) and micro-teaching (15 – 20 minutes, correct use of English; a practical demonstration of putting theoretical principles into practice).
5. Adding four new activities (including aims and a plan for a reflection) into your portfolio (one activity per skill)
6. Test (testing your knowledge of the theory, based on your reading, handouts, and notes from seminars), 70%, max. 2 retakes
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Literatura -
Základní:
Field, J.: Listening in the Language Classroom.Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Harmer, J. How to Teach Writing. Harlow: Pearson Education Limited, 2004.
Nuttall, C.: Teaching Reading Skills In a Foreign Language.Oxford: Macmillian, 1996.
Thornbury, S. How to Teach Speaking.Harlow: Pearson Education Limited, 2005.
Doporučená:
Cameron, L.: Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Poslední úprava: Müller Dočkalová Barbora, Mgr. (23.01.2023)
Required
Field, J.: Listening in the Language Classroom.Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Harmer, J. How to Teach Writing. Harlow: Pearson Education Limited, 2004.
Nuttall, C.: Teaching Reading Skills In a Foreign Language.Oxford: Macmillian, 1996.
Thornbury, S. How to Teach Speaking.Harlow: Pearson Education Limited, 2005.
Recommended
Cameron, L.: Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška probíhá formou ústního pohovoru. Kandidát bude nejprve vyzván, aby si na místě připravil aktivitu zaměřenou na zadanou jazykovou dovednost a použil přidělený oddíl z učebnice. Doba přípravy je 25 minut. Poté kandidát vysvětlí a obhájí aktivitu s využitím teoretických znalostí. Je nutné správné používání angličtiny a souvislý ústní projev.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
The exam takes the form of an oral interview. The candidate will be asked to prepare an activity on the spot, focusing on an assigned language skill, using an assigned section from a coursebook. Preparation time is 25 minutes. The candidate will then explain and defend the activity using theoretical knowledge. Correct use of English and coherent oral performance are necessary.