|
|
|
||
|
Studující zkoumá problematiku života osob s tělesným postižením, orientuje se v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu reflektuje zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
|
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 54 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
|
Písemná zkouška – otevřené i uzavřené otázky. Možnost 2 oprav. Účast na seminárním projektu : bariéry v životě osob s tělesným postižením. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
|
Povinná: KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pd Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 27/2016 Sb. v aktuálním znění. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon). 561/2004 Sb. v aktuálním znění. Doporučená: HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.ISBN 978-80-904464-1-0. KRŠKOVÁ, V., KRŠEK, M., HÁJKOVÁ,V. Psychické změny u Cushingova syndromu. Postgraduální medicína, 17, 6, 2015, s.650-656. ISSN 1212-4184. MAREŠOVÁ, E. Dětská mozková obrna. Možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-780-6. NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
|
|
||
|
1. Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie. Typologie a klasifikace tělesného postižení (příčiny a příznaky nemocí s dopadem na hybnost) 2. Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz jedince s tělesným postižením. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti. 3. Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti, komunikační aspekty. 5. Legislativní zakotvení práv tělesně postižených (rovný přístup k zaměstnání, vzdělání, bezbariérové prostředí a sociální podpora). 8. Bezbariérové prostředí. 9. Ucelená rehabilitace osob s TP. 10. Neformální péče. Sociální služby pro osoby s TP. Práce s rodinou se členem s tělesným postiženým. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
|
|
||
|
Studující popíše cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie, definuje tělové schéma a interpretuje různé způsoby přijetí tělesné odlišnosti. Dokáže popsat rozdíly v situacích osob s vrozeným a získaným tělesným postižením. Charakterizuje na konkrétních příkladech sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu. Popíše průběh socializace a léčby osob s centrální poruchou hybnosti a s progresivním nervosvalovým onemocněním. Rozpozná adekvátní vzdělávací podporu pro žáka s tělesným postižením a chronickým onemocněním. Rozpozná architektonické překážky ve veřejných budovách. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (15.09.2025)
|
