PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP - OPBS4S013A
Anglický název: Special Education of Individuals with Physical Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Marija Revická, Ph.D.
Korekvizity : OPBS4S011A, OPBS4S012A
Je korekvizitou pro: OPBS4S012A, OPBS4S011A
Anotace -
Studující zkoumá problematiku života osob s tělesným postižením, orientuje se v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu reflektuje zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 54 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Písemná zkouška – otevřené i uzavřené otázky. Možnost 2 oprav.

Účast na seminárním projektu : bariéry v životě osob s tělesným postižením.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Literatura

Povinná:

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006. ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pd

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 27/2016 Sb. v aktuálním znění.

Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon). 561/2004 Sb. v aktuálním znění.

Doporučená:

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.ISBN 978-80-904464-1-0.

KRŠKOVÁ, V., KRŠEK, M., HÁJKOVÁ,V. Psychické změny u Cushingova syndromu. Postgraduální medicína, 17, 6, 2015, s.650-656. ISSN 1212-4184.

MAREŠOVÁ, E. Dětská mozková obrna. Možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-780-6.

NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
Sylabus

1.     Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie. Typologie a klasifikace tělesného postižení (příčiny a příznaky nemocí s dopadem na hybnost)

2.     Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz jedince s tělesným postižením. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti.

3.     Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti, komunikační aspekty.

4.     Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním. Problematika poúrazových stavů v somatopedii – edukační a socializační důsledky.

5.    Legislativní zakotvení práv tělesně postižených (rovný přístup k zaměstnání, vzdělání, bezbariérové prostředí a sociální podpora).

6.     Trendy v oblasti speciálně pedagogické podpory osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním.

7.     Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života (formy kompenzace).

8.     Bezbariérové prostředí.

9.     Ucelená rehabilitace osob s TP.

10.   Neformální péče. Sociální služby pro osoby s TP. Práce s rodinou se členem s tělesným postiženým.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
Výsledky učení

Studující popíše cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie, definuje tělové schéma a interpretuje různé způsoby přijetí tělesné odlišnosti. Dokáže popsat rozdíly v situacích osob s vrozeným a získaným tělesným postižením. Charakterizuje na konkrétních příkladech sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu. Popíše průběh socializace a léčby osob s centrální poruchou hybnosti a s progresivním nervosvalovým onemocněním. Rozpozná adekvátní vzdělávací podporu pro žáka s tělesným postižením a chronickým onemocněním. Rozpozná architektonické překážky ve veřejných budovách.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (15.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK