PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP - OPBS4S012A
Anglický název: Special Education of Individuals with Intellectual Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Korekvizity : OPBS4S011A, OPBS4S013A
Je korekvizitou pro: OPBS4S013A, OPBS4S011A
Anotace -
Studenti získají přehled o východiscích a principech podpory osob s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Cíl předmětu

Studující

  • charakterizuje mentální postižení (poruchu vývoje intelektu)
  • uvede jednotlivá pásma mentálního postižení a popíše jejich specifika
  • popíše a vysvětlí formy vhodné podpory člověka s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením  
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 139 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 43 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
Literatura

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
Sylabus

Obsah:
1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti.
2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie).
3. Rodina s mentálně postiženým dítětem.
4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením.
5. Komunikační specifika mentálního postižení.
6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení.
7. Faktory sociálního začleňování.
8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života.
9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy).

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Povinná účast na cvičeních min. 70 %. Absolvování zkoušky - testu, v případě neúspěchu dva opravné pokusy. 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Studijní opory

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7568

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
Výsledky učení

Studující

  • uvede a vysvětlí základní terminologii v oblasti mentálního postižení/poruchy vývoje intelektu
  • charakterizuje etiologii mentálního postižení 
  • charakterizuje jednotlivá pásma mentálního postižení a související psychosociální specifika člověka s mentálním postižením 
  • navrhne vhodné formy vzdělávání dítěte s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu v předškolním věku
  • navrhne vhodné formy vzdělávání žáka s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu ve školním věku 
  • navrhne vhodné způsoby podpory člověk s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením v dospělém věku
  • charakterizuje základní práva lidí s mentálním postižením a uvede vybrané postupy na podporu práv lidí s mentálním postižením 

 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK