|
|
|
||
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Obsah:
1. Speciální pedagogika v kontextu ostatních vědních disciplín.
2. Posun v nazírání na vzdělávací metody u osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. Cílové skupiny speciální pedagogiky, podpůrné prostředky ve vzdělávání v průběhu inkluzivních změn.
4. Neziskové organizace a jejich podíl na výchově a vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Rodina a žák. Rodinný kontext postižení: postižený jedinec jako člen rodiny, podpora rodiny žáka s postižením.
6. Historické proměny ve vyučování žáků se smyslovým a tělesným postižením v českém i světovém kontextu.
7. Historické proměny ve vyučování žáků s mentálním postižením v českém i světovém kontextu.
8. Socializace, normalizace a personalizace při podpoře osob se znevýhodněním.
Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Cílem je seznámit studenty s možnostmi edukace a zapojení člověka s postižením a s jeho speciálními potřebami do společnosti s důrazem na tradiční a nově uplatňované přístupy v ČR i v zahraničí. Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 62 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 8 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 10 hodin Příprava na zkoušku: 20 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
|
|
||
- zpracování zadaného tématu a jeho prezentace - složení písemné zkoušky Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido,2012. ISBN978-80-7315-233-8. MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2016. ISBN978-80-271-0095-8. Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720. TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0602-6. VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0937-9. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
|
|
||
Přednášky 1. Pojetí speciální pedagogiky - definice, předmět, cíl 2. Speciálně pedagogické disciplíny - základní vymezení 3. Vývoj oboru a charakteristika změn ve vývoji speciální pedagogiky 4. Vývoj speciálně pedagogické terminologie 5. Nástin historického přehledu péče o osoby s postižením, znevýhoněním 6. Některé negativní vlivy současné doby, mající vliv na vznik znevýhodnění 7. Rodina a dítě s postižením 8. Klasifikace znevýhodnění, nové trendy v přístupu k osobám se znevýhodněním 9. Principy, metody a zásady speciální pedagogiky 10. Kvalita života osob se znevýhodněním 11. Speciální pedagogika a další vědní obory 12. Výchovně vzdělávací speciálně pedagogická zařízení 13. Příprava speciálně pedagogických pracovníků Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2022)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Propedeutika speciální pedagogiky https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7566 vstup pro hosty klíčem: akreditace Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
|
|
||
Studující: - objasní principy edukace uplatňované u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - charakterizuje konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami - formuluje aktuální trendy a nejnovějšími výzkumy v oboru speciální a inkluzivní pedagogiky - rozliší cílové skupiny speciální pedagogiky, popíše podpůrná aplikovaná ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami průběhu inkluzivních změn - uvede aktuální legislativní normy související s kvalitou života osob s postižením Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|