|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (02.02.2022)
Časové zatížení studenta: Přímá výuka: 36 h Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení: 40 min Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin Plnění předmětu Příprava na zápočet: 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (20.09.2019)
Peterka, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. 346 s. ISBN 978-80-239-9284-7 Kubíček, Tomáš, Hrabal, Jiří a Bílek, Petr A. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. V Praze: Dauphin, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7272-592-2. Mocná, Dagmar a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. 699 s. ISBN 80-7185-669-X. Nünning, Ansgar, ed., Trávníček, Jiří, ed. a Holý, Jiří, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006. 912 s. ISBN 80-7294-170-4. Červenka, Miroslav et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 1051 s.ISBN 80-7215-244-0.
Červenka, Miroslav et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2002. 589 s.ISBN 80-7215-171-1.
Hodrová, Daniela a kol. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2001. 865 s.ISBN 80-7215-140-1.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (01.02.2022)
Teorie literatury II: Seminář J. Peterky 1. Didaktické pojetí Cílem je praktická literární teorie osvojovaná především induktivně - zkoumáním jedinečného literárního díla. Podobně jako v prvním semestru klademe důraz na interaktivní, diskuzní charakter, ale metoda je náročnější: komplexní reflexe poetiky vybraného literárního díla (K. Čapek Hordubal, Povětroň, Obyčejný život) prostřednictvím rozmanitých problémových sond, doplňovaná podle situace obecnějšími exkurzy vyučujícího. Předpokládá se ve vyšší míře aktivní podíl studentů. K zápočtu musí mít každý alespoň jednu prezentaci/ minireferát v rozsahu max. 10 minut zacílený k zvolenému problému. Řešení předpokládá kromě pozorného čtení daného díla znalost příslušné teoretické kapitoly z učebnice, sleduje přemýšlivou aplikaci obecných pojmů/ hledisek na konkrétní literární materiál. Pokoušíme se o formulaci vhodných otázek, srozumitelnou argumetaci. Optimální je prezentaci nečíst, podělit se s kolegy o vlastní názor. Text či teze vystoupení nutno odevzdat v písemné formě. Pozn.: uvedená diskuzní témata z edukativních důvodů zde záměrně nenaznačují dílčí otázky ani řešení, po dohodě se studenty mohou být specifikována. 2. Hordubal Elementární orientace - formulujeme témata jednotlivých kapitol. Makrokompozice - trojdílnost, asymetrie, kompozice vnější vs. vnitřní. Genologická charakteristika H. Zamyšlení nad typem příběhu, žánrový potenciál námětu - alternativní možnosti. Analýza první kapitoly - pravděpodobný autorský záměr, volba situace a její ztvárnění. Analýza postavy Hordubala. Hierarchie a zajímavé konfigurace postav. Pojetí prostoru, kde se příběh odehrává. Časové aspekty příběhu. Specifičnost vyprávění (pořádek, tempo, subjektivizovaná er forma aj.) . Symbolické motivy, mj. explicit. Porovnání s předlohou (novinová soudnička) - zpráva vs. fikce, tázání po intenci změn. Zvláštnosti jazyka. 3. Povětroň a Obyčejný život Makrokompozice Povětroně a Obyčejného života - rámec, iluzivní vs. antiiluzivní fikce. Konstelace postav. Žánrová odlišnost tří hypotetických životopisů trosečníka a diverzifikace jejich narativního ztvárnění. Pojetí protagonisty Obyčejného života aneb neobyčejnost v obyčejnosti. Metanarace (psaní o psaní) v těchto dvou románech. 4. Kontury vyššího celku Poučení z dobové kritiky. Atypičnost/ netradičnost trilogie. Rysy moderní prózy. Zamyšlení nad smyslem Noetické trilogie, co naznačuje o poznání, myšlenkové zdroje, autorův filozofický epilog. Vlastní čtenářská zkušenost (porovnání tří románů trilogie z hlediska atraktivity, aktuálnosti, přístupnosti středoškolákům...). 5. Charakteristika literárního díla. Dovršením semináře jsou pokusy o souhrnnou, zřetelně strukturovanou, teoreticky poučenou, stručnou charakteristiku vybraného literárního díla. Zkoušíme (např. v Červenkově interpretací Máchova Máje, obsažené ve Slovníku básnických knih) postihnout logiku (myšlenkovou osnovu) výkladu, anebo představit seminaristům smysluplným způsobem dílo, které nečetli, reflektovat případná nedorozumění spojená s tímto výkonem. 6. Příprava na závěrečné testy. Komplexnost jejich pojetí - složka pamětní, interpretační, kreativní. Ukázka a společné řešení modelového testu.
Program semináře L. Neumanna – Teorie literatury II – LS 1. Témata kapitol v Hordubalovi Makrokompozice Hordubala (triadická, asymetrická, struktura/logické schéma fabule) 2. Žánrová charakteristika (Typ příběhu, žánrový potenciál námětu) Analýza první kapitoly Hordubala (Jak je udělána první kapitola?) 3. Postavy v románu Hordubal Analýza Polany (jakým způsobem je postava charakterizována) 4. Epizodní postavy, zajímavé konfigurace postav v H. Kde se příběh odehrává? (Lokalizace, pojetí prostoru) 5. Časové aspekty příběhu (Kdy se příběh udál, jak dlouho trvá, byl by přenosný do současnosti?) Zvláštnosti jazyka – vícejazyčnost, citoslovce, deixe, prézens historický a preteritum, řeč polopřímá, krátké věty, vykřičníky, otazníky, imitace orální/mluvené řeči 6. Specifičnost vyprávění (Jakým způsobem je příběh vyprávěn); je v celé knížce narativní styl jednotný? Multiperspektivnost – v každé knize kauza podána z jiného pohledu; Pořádek: chronologie, retrospektivy, anticipace. Tempo – mezery, sumarizace Vypravěč – (v 1. kap. není vševědoucí) 7. Symbolické motivy v H. (Jak se pozná symbol?) Porovnání H. s předlohou (novinová soudnička) 8. Makrokompozice Povětroně (rámec, iluzivní vs. antiiluzivní fikce, trojdílnost) Systém postav v Povětroni (trosečník, hypotetizace, tři rozdílní vykladači jeho života – konfigurace v nemocnici nepravděpodobná, ale sloužící k diverzifikaci životopisných fikcí), dva rozdílní lékaři 9. Třikrát jinak – Odlišnost životopisných verzí případu X Odlišnost vyprávění těchto životopisných verzí případu X 10. Obyčejný život – profil protagonisty (bezejmennost, více rolí v jedné postavě) Narativní strategie v Obyč. životě (nalezený rukopis, ich-forma, metanarace – příběh psaní o psaní) 11. Dobové hodnocení Hordubala (V. Kudělka – Boje o KČ, 1987) Zamyšlení nad smyslem noetické trilogie (proč noetická, jaké klade otázky o člověku? Myšlenkové zdroje – relativismus, psychoanalýza, demokratičnost, humanismus) 12. Noetická trilogie jako vyšší celek Rysy modernosti v noetické trilogii |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (01.02.2022)
Od každého studenta je vyžadována jedna seminární prezentace reflektující jeden zadaný aspekt literárního díla. Předpokladem PÍSEMNÉ zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru. U zkoušky by měli uchazeči prokázat schopnost objasnit klíčové teoretické problémy a pojmy (vhodně je použít, doložit příkladem apod.), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. |