PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - ONSP18111
Anglický název: Special Education of Early and Preschool Age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Korekvizity : ONSP18115
Je korekvizitou pro: ONSP18211, ONSP18115, ONSP18212, ONSP18120
Je neslučitelnost pro: ONPP1415
Je prerekvizitou pro: ONSP18121, ONSP18126
Je záměnnost pro: OBSP18706, OKNSP18111
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním. Psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti a vliv postižení. Potřeby dítěte. Role rodiče, pedagoga a speciálního pedagoga. Role hry v předškolním věku. Charakteristika podpory v raném a předškolním věku. Pediatrická péče v České republice. Problematika diagnostiky postižení. Provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory. Institucionální výchova. Mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum. Rámcově vzdělávací programy. Školní zralost, připravenost dítěte pro školu. Výchovně vzdělávací principy. Poradenství, raná intervence.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)
Literatura

KOCH, J. Výchova kojence v rodině. Praha, Avicenum 1986.

MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha, SPN 1989.

MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000.

ŘÍČAN,P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997.

_______

BENEŠOVÁ,E.,JANOTOVÁ,N. Logopedie. Cvičné texty - říkanky. Praha, SPN 1990.

OHNESORG,K. Fonetika pro logopedy. Praha, SPN 1974.

SOVÁK M. Logopedie. Praha, SPN 1978-1981.

MIKULAJOVÁ M., RAFAJDUSOVÁ I.: Vývinová dysfázie. Bratislava 1993.

VYŠTEJN J.: Vady výslovnosti. Praha, SPN 1991.

Sborník Balbuties. Praha, Logopedický ústav 1957.

PAVLOVÁ-ZÁHALKOVÁ,A.,SVATÝ,J.: Použití léčebného spánku v pediatrii a dětské logopedii. Praha, SZN 1961.

PEUTELSCHMIEDOVÁ,A.: Etiologie a terapie koktavosti. UPPedF,Olomouc 1994.

_______¨

JANOTOVÁ, N.,ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Praha, SPN 1990.

SOVÁK M. Logopedie. Praha, SPN 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

SOVÁK,M. Logopedie předškolního věku. Praha, SPN 1984.

KORSUNSKAJA,B. Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. Praha, SPN 1978. KRAHULCOVÁ,B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha, Karolinum 1996.

POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha, Svoboda 1992.

PULDA, M Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2.

____

Realizace rehabilitační péče v jednotlivých etapách života člověka s tělesným postižením. Sborník Somatopedické společnosti, Praha 1996

SVOBODOVÁ,J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. MU, Brno 1997

VÍTKOVÁ,M. Somatopedické aspekty. Paido, Brno 1999

VÍTKOVÁ,M. Paradigma somatopedie. MU, Brno 1998

VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. IPPP ČR, Praha 2001

____

KVĚTOŇOVÁ, L.A KOL. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno, Paido 1996.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno, Paido 1998.

MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno, MU 1994.

NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku . Praha, ISV nakladatelství 1998.

ŘEHŮŘEK, J. Oční onemocnění v dětském věku. In kompendium očního lékařství, Praha, Grada 1997.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995.

VÍTKOVÁ, M (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999.

Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2010)
Sylabus

Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s mentálním postižením

Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.

: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením

Charakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika. Logopedická péče při narušeném vývoji řeči: zásady, metody, prognóza, možnosti prevence. Dysfázie. Dyslalie. Mutizmus. Balbuties. Breptavost.

Metodika logopedické péče, postup, zásady, pomůcky a přístroje.

: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se sluchovým postižením

Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.

Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.

Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.

: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s tělesným postižením

Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů. Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii. Didaktická a technická podpora TPdítěte v předškolním věku. Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce. Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí. Raná péče, principy, formy, zásady. Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti. Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí. Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace.

Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se zrakovým postižením

Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů. Výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra. Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění. Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK