Kurz podává základní orientaci v oblasti psycholingvistiky. Věnuje se širokému okruhu témat, včetně otázek produkce a
recepce jazyka, osvojování mateřštiny a cizího jazyka u dětí i dospělých, vztahu jazyka a myšlení, čtení a psaní,
komunikace verbální a neverbální, komunikace zvířat, biologických předpokladů řeči, patologie řeči, bilingvismu, atp.
Mnohé teoretické okruhy se demonstrují na vhodných ilustrativních autentických textech. Kurz naznačuje též vazbu na
oborovou didaktiku.
Poslední úprava: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
This course provides students with a basic orientation in psycholinguistics. It deals with a wide range of topics, including the
production and reception of language, first language acquisition by children, second and foreign language acquisition by
children and adults, the relationship between language and thought, reading and writing, verbal and non-verbal
communication, animal communication, biological prerequisites of communication, speech disorders, bilingualism, etc. Many
theoretical concepts are demonstrated using suitable illustrative samples. The course also examines the interface between
linguistics and methodology.
Poslední úprava: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast v semináři (povoleny dvě omluvené absence)
● Vypracování rešerše, která porovná dvě recentní odborné studie na zvolené téma a její následná prezentace
●Provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu a prezentace výsledků na semináři
●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 9 bodů z 15)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
Active participation in seminars (max. two missed classes)
● A review established on comparing two recent studies on a selected psycholinguistic topic, to be followed by in-class presentation
● Carrying out a psycholinguistic research/ experiment, and presenting the findings in seminars
● Multiple choice test verifying the student´s familiarity with key concepts in the field (30 minutes, at least 9 pts out of 15)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
Literatura -
AITCHISON, J. Words in the Mind : An Introduction to the Mental Lexicon. Oxford: Basil Blackwell, 1987.
AITCHISON, J. The Articulate Mammal : An Introduction to Psycholinguistics. 3rd ed. London: Unwin Hyman.
BATES, E., BRETHERTON, I., SNYDER, L. From First Words to Grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
GARMAN, M. Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990
HART, S. The Language of Animal. New York: Henry Holt, 1996.
HYLTENSTAM, K., OBLER, L.K. Bilingualism Across the Lifespan: Aspects of Acquisition, Maturity and Loss. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
KESS, J.J. Psycholinguistics, Psychology, Linguistics, and the Study of Natural Language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1992.
NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H + H, 1992.
RICHARDS, J.E. (Ed.) Error Analysis : Perspectives on Second Language Acquisition. London: Longman Group Limited, 1984.
SMITH, N., TSIMPLI, I.M. The Mind of a Savant. Oxford: Blackwell, 1995.
SPERBER, D., WILSON, D. Relevance : Communication & Cognition. 2nd ed., Oxford: Blackwell Publishing, 1996.
SUTTON-SPENCE, R., WOLL, B. The Linguistics of British Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
THIEL, E. Mluvíme tělem: Řeč těla prozradí víc než tisíc slov. Praha: Knižní klub, 1997.
VANDIJK, T.A. (ed.) Discourse as Social Interaction. 1st vol., London; Thousand Oaks; New Delh : Sage Pulications, 1997.
Poslední úprava: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
AITCHISON, J. Words in the Mind : An Introduction to the Mental Lexicon. Oxford: Basil Blackwell, 1987.
AITCHISON, J. The Articulate Mammal : An Introduction to Psycholinguistics. 3rd ed. London: Unwin Hyman.
BATES, E., BRETHERTON, I., SNYDER, L. From First Words to Grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
GARMAN, M. Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990
HART, S. The Language of Animal. New York: Henry Holt, 1996.
HYLTENSTAM, K., OBLER, L.K. Bilingualism Across the Lifespan: Aspects of Acquisition, Maturity and Loss. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
KESS, J.J. Psycholinguistics, Psychology, Linguistics, and the Study of Natural Language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1992.
NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H + H, 1992.
RICHARDS, J.E. (Ed.) Error Analysis : Perspectives on Second Language Acquisition. London: Longman Group Limited, 1984.
SMITH, N., TSIMPLI, I.M. The Mind of a Savant. Oxford: Blackwell, 1995.
SPERBER, D., WILSON, D. Relevance : Communication & Cognition. 2nd ed., Oxford: Blackwell Publishing, 1996.
SUTTON-SPENCE, R., WOLL, B. The Linguistics of British Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
THIEL, E. Mluvíme tělem: Řeč těla prozradí víc než tisíc slov. Praha: Knižní klub, 1997.
VANDIJK, T.A. (ed.) Discourse as Social Interaction. 1st vol., London; Thousand Oaks; New Delh : Sage Pulications, 1997.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
Sylabus -
●Teoretický blok: témata
Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; přístupy
Komunikace: zvířecí a lidská; neverbální a verbální; znaková řeč; vlastnosti řeči
Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči; pamět; mentální lexikon;
kognitivní lingvistika
Osvojování si jazyka, stádia; kritické období; bilingvismus; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka
Produkce a recepce jazyka; jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení)