PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Digitální technologie v primárním vzdělávání - OKMN0I124A
Anglický název: Digital technology in primary school education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1583
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Záměnnost : OPMN0I124A
Je prerekvizitou pro: OKMN0I142A
Anotace -
Posláním předmětu „Digitální technologie v primárním vzdělávání“ je vysvětlit, proč je do nově revidovaného kurikula RVP pro 1. st. ZŠ zařazena povinná Informatika, upozornit na edukační význam konceptu informatického myšlení a na aktuální potřebu utvářet a rozvíjet informatické myšlení žáků 1. stupně ZŠ. Účastníci kurzu se seznámí s vybranými metodickými přístupy zaměřenými na rozvíjení informatického myšlení žáků. Pozornost bude věnována didaktickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské gramotnosti a dovednostem rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací budou práce S. Paperta, I. Kalaše, M. Resnicka, M. Tomscányiové, A. Semenova a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost bude věnována i některým rizikům používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku. Kurz je koncipován jako interaktivní přednášky s ukázkami a cvičeními typu "CSunplugged".
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující

  • je uveden do problematiky související se zavedením nového předmětu informatika do kurikula 1. stupně ZŠ
  • seznámí se s vybranými postupy pro výuku vybraných témat předmětu informatika pro 1. stupeň ZŠ
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Deskriptory

Odkaz a přístupové údaje do on-line podpory v moodle bude studentům sdělen na prezenčním setkání.

Předpokládané časové zatížení studentů: 36 hodin

- přímá výuka (přednáška a seminář) 6 hodin

- příprava na výuku: 3 hodiny

- zpracování seminární práce: 27 hodin

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

K zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY).

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Literatura

BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158

CHAUDRON S., Di GIOIA R., GEMO M. (2018) Young children (0-8) and digital technology, a qualitative study across Europe; EUR 29070; doi:10.2760/294383CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017.

KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf

KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013.

MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf

MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf

SPITZER, M. (2014) Digitální demence. Host, 2014.Creative Computing in SCRATCH (http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf)

PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.

The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012.

The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education

SLUSSAREFF, M. (2022) Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džumglí digitálního dětsvtí a puberty. Jan Melvil Publishing : Brno, 2022.

SPITZER, M. (2016) Kybernemoc. Host, 2016.

VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015.

VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016

Učebnice pro předškolní vzdělávání a 1. stupeň ZŠ, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)

Strategické materiály MŠMT (Strategie vzdělávání 2020, Strategie 2030+)

Aktuální materiály k revizi Informatiky a ICT v kurikulu ZŠ

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Metody výuky -

Interaktivní přednášky jsou provázány s přímou podporu prostřednictvím elektronického kurzu LMS Moodle, jehož součástí budou potřebné studijní materiály, komunikační prostředí a dílčí úlohy určené pro průběžné zpracovávání studujícími. Studenti budou v průběhu předmětu řešit dílčí praktické úlohy reflektující probíraná témata.

  • Interaktivní přednášky
  • Brainstorming
  • Aktivity bez použití počítačů, ukázky aplikací
  • Demonstrace
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Sylabus -

1.     Čím se zabývá vědní obor informatika. Proč se informatika zařazuje do kurilula 1. st. ZŠ

2.     Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.

3.     Postavení učiva informatiky v kurikulu 1. stupně ZŠ v ČR a v zahraničí.

4.     Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged).

5.     Jak učit informatiku na 1. stupni ZŠ? Co víme o tom, jak si žáci představují některé pojmy?

6.     Jaké jsou pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ učebnice?

7.     Dostupné zdroje pro učitele zaměřené na utváření a rozvoj informatického myšlení žáků.

8.     Rizika používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Studijní opory

Odkaz na moodle kurz:

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2345

Přístupové údaje budou sděleny na prvním semináři.

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (25.09.2024)
Výsledky učení -

Studující

  • se orientuje v kurikulu informatiky pro 1. stupeň ZŠ vymezeném v RVP
  • analyzuje dostupné učebnice, učební materiály pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ
  • navrhuje učební aktivity do výuky informatiky na 1. stupni ZŠ
  • orientuje se v metodických postupech pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ
  • vyzkouší si některé ukázkové učební aktivity
  • seznámí se se základními zdroji, které mohou učitelé 1.stupně ZŠ využívat pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ
  • se seznámí s některými typickými prekoncepty a miskoncepcemi žáků, s nimiž se můžeme běžně (ve výuce informatiky) setkávat na 1. stupni ZŠ (např. v tématu Digitální technologie)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK