Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, na rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a informatického myšlení a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět cílí na rozvoj didaktických kompetencí budoucích učitelů potřebných pro zajištění výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
The course is focused on a constructivist (and constructionist) approach to teaching about digital technology and computing, on the development of competences in the field of a specific branch of applied robotics - educational robotics, the development of algorithmic and computational thinking, IT and information literacy. It contributes to student teacher’s digital competence to use digital technology and interactive devices. The course aims to develop the didactic competences needed to be able to introduce computing education in primary school education in the context of current trends. Through activities associated with algorithmization and programming, the course creates space for the acquisition of knowledge and skills necessary for the development of computational thinking of pupils at primary education schools regardless of the use of a specific programming environment. It introduces student teachers to integrating interactive/digital technologies into the educational process at primary education level.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je
seznámit studenty prakticky s didaktickými otázkami souvisejícími se zaváděním edukační robotiky do vzdělávání na 1. stupni ZŠ, představit jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku edukační robotiky na 1. stupni ZŠ
seznámit studenty prakticky s typologií interaktivních zařízení a jejich možnostmi pro potřeby vzdělávání na 1. stupni ZŠ
představit studentům možnosti rozvoje digitální gramotnosti, digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ s využitím blokového programovacího jazyka i bez využití konkrétního programovacího prostředí
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
1) to introduce primary school student teachers into educational robotics to be able to implement robotics into primary education
2) to intruduce primary school student teachers into typology of interactive technology and into how to implement these technologies into teaching and learning into primary education
3) to present primary school student teachers some examples how to develop algorithmic thinking with blocked programming platforms and how to apply didactics approaches for information and computational thinking development of primary education pupils
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Deskriptory
Vzhledem k typu praktického zaměření předmětu bude probíhat prezečně, dle rozvrhu. Prezenční výuka předmětu bude probíhat s využitím on-line podpory v moodle.
základní deskriptory:
asistence studentům a příprava na ni: 23 hodin samostudium: 25 hodin
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných VLE Moodle).
Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat určitý počet procent:
70 % - 79 % - dobře
80 % - 89 % - velmi dobře
90 % - 100% - výborně
Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte garanta předmětu.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Literatura -
KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
MANĚNOVÁ, M. et al. (2024) Digitální kompetence. Metodická příručka pro 1.-5. ročník ZŠ. H-edu.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle VLE Moodle)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
MANĚNOVÁ, M. et al. (2024) Digitální kompetence. Metodická příručka pro 1.-5. ročník ZŠ. H-edu.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Sylabus
Jednotlivé tématické celky:
edukační robotika u žáků mladšího školního věku
interaktivní zařízení a další didaktická technika
rozvoj algoritmického myšlení u žáků mladšího školního věku
Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.
Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Výsledky učení -
Výsledky učení založené na znalostech:
Teoretické porozumění konstruktivistickým a konstrukcionistickým přístupům:
Student rozumí klíčovým principům konstruktivistického a konstrukcionistického přístupu k výuce a jejich aplikaci ve výuce informatiky na 1. stupni ZŠ.
Student má znalosti o základních teoriích a metodách, které podporují aktivní a projektově orientované učení žáků.
Znalost edukační robotiky:
Student má přehled o různých typech edukačních robotů a systémů, které jsou vhodné pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ (např. LEGO Mindstorms, Bee-Bot, Ozobot) a chápe jejich pedagogické využití.
Porozumění typologii interaktivních zařízení:
Student zná různé typy interaktivních zařízení a technologií (interaktivní tabule, tablety, dotykové obrazovky) a jejich potenciál pro výuku na 1. stupni ZŠ.
Znalost metodik a nástrojů pro rozvoj digitální gramotnosti a kompetencí:
Student má znalosti o nástrojích a metodách pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení u žáků 1. stupně ZŠ.
Student rozumí různým formám programování, včetně blokového programování a jeho využití v rámci výuky.
Výsledky učení založené na dovednostech:
Aplikace konstruktivistického přístupu v praxi:
Student je schopen navrhnout a realizovat výukové scénáře a projekty zaměřené na rozvoj algoritmického myšlení a informatického myšlení žáků pomocí konstruktivistických metod.
Tvorba a realizace výukových materiálů a lekcí:
Student bude schopen navrhnout a vytvořit výukové materiály pro výuku edukační robotiky na 1. stupni ZŠ, včetně metodických příruček, cvičení a aktivit, které podporují rozvoj algoritmického myšlení.
Praktické využívání interaktivních technologií:
Student je schopen integrovat interaktivní zařízení (např. interaktivní tabule, tablety) do výuky informatiky, a to jak pro přenos teoretických znalostí, tak pro podporu praktických dovedností žáků.
Implementace blokového programování:
Student je schopen využít blokové programování (např. Scratch, Blockly) k navrhování výukových aktivit a projektů pro žáky 1. stupně ZŠ zaměřených na rozvoj algoritmického a informatického myšlení.
Vytváření inovativních výukových projektů s využitím robotiky a technologií:
Student dokáže navrhnout a realizovat interaktivní a technologiemi podpořené výukové projekty pro žáky, které kombinují práci s robotikou, programováním a interaktivními technologiemi.
Výsledky učení založené na postoji a reflexi:
Reflexe pedagogického přístupu a jeho efektivity:
Student je schopen kriticky zhodnotit efektivitu různých didaktických přístupů v oblasti edukační robotiky, zejména pak k rozvoji informatického myšlení a upravit své výukové metody podle potřeb žáků a aktuálních trendů v oblasti technologií.
Postoj k inovativnímu využívání digitálních technologií:
Student projevuje pozitivní postoj k integraci digitálních technologií do výuky a je motivován neustále zlepšovat své dovednosti v této oblasti.
Student je otevřený novým metodám výuky a adaptivnímu používání digitálních nástrojů ve výuce informatiky na 1.st. ZŠ.
Sebereflexe v oblasti profesního rozvoje:
Student je schopen reflektovat vlastní pedagogické praktiky a identifikovat oblasti pro další profesní rozvoj, zejména v oblasti integrace robotiky, programování a interaktivních technologií do výuky.
Student projevuje zájem o neustálé zlepšování svých didaktických kompetencí v oblasti využívání nových technologií a metod pro výuku informatických předmětů.
Odpovědnost za rozvoj digitální gramotnosti u žáků:
Student si uvědomuje svou odpovědnost za rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení u žáků 1. stupně ZŠ a je motivován vytvářet inkluzivní a přístupné výukové materiály, které podporují všechny žáky bez ohledu na jejich předchozí zkušenosti s digitálními technologiemi.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Knowledge-based learning outcomes:
Theoretical understanding of constructivist and constructionist approaches:
The student understands the key principles of the constructivist and constructionist approach to teaching and their application in the teaching of informatics at the primary education school.
The student has knowledge of basic theories and methods that support active and project-oriented learning of students.
Knowledge of educational robotics:
The student has an overview of the various types of educational robots and systems that are suitable for teaching informatics in the primary education (e.g., LEGO Mindstorms, Bee-Bot, Ozobot) and understands their pedagogical use.
Understanding the typology of interactive devices:
The student knows various types of interactive devices and technologies (interactive whiteboards, tablets, touch screens) and their potential for teaching at the primary education schools.
Knowledge of methodologies and tools for the development of digital literacy and competences:
The student has knowledge of tools and methods for the development of digital literacy and IT thinking of primary schools pupils.
The student understands various forms of programming, including block programming and its use in teaching.
Attitude and Reflection Based Learning Outcomes:
1. Reflection of the pedagogical approach and its effectiveness:
The student is able to critically evaluate the effectiveness of various didactic approaches in the field of educational robotics, especially for the development of computational thinking, and adjust his teaching methods according to the needs of students and current trends in the field of technology.
2. Attitude towards the innovative use of digital technologies:
The student shows a positive attitude towards the integration of digital technologies in teaching and is motivated to constantly improve his/her skills in this area.
The student is open to new teaching methods and the adaptive use of digital tools in the teaching of computer science at the primary schools.
3. Self-reflection in the field of professional development:
The student is able to reflect on his own pedagogical practices and identify areas for further professional development, especially in the field of integrating robotics, programming and interactive technologies into teaching.
The student shows an interest in constantly improving his/her didactic competences in the area of using new technologies and methods for teaching informatics subjects.
4. Responsibility for the development of digital literacy among pupils:
The student is aware of his/ her responsibility for the development of digital competences and computational thinking in primary school education is motivated to create inclusive and accessible teaching materials that support all students regardless of their previous experience with digital technologies.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)