PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika informačních technologií - OKMN0I142A
Anglický název: Didactics of for Teaching IT at primary education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
PhDr. Jakub Lapeš
PhDr. Josef Procházka, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0I124A
Záměnnost : OPMN0I142A, O01119112
Anotace -
Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, na rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a informatického myšlení a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět cílí na rozvoj didaktických kompetencí budoucích učitelů potřebných pro zajištění výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je

  • seznámit studenty prakticky s didaktickými otázkami souvisejícími se zaváděním edukační robotiky do vzdělávání na 1. stupni ZŠ, představit jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku edukační robotiky na 1. stupni ZŠ
  • seznámit studenty prakticky s typologií interaktivních zařízení a jejich možnostmi pro potřeby vzdělávání na 1. stupni ZŠ
  • představit studentům možnosti rozvoje digitální gramotnosti, digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ s využitím blokového programovacího jazyka i bez využití konkrétního programovacího prostředí
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Deskriptory

Vzhledem k typu praktického zaměření předmětu bude probíhat prezečně, dle rozvrhu. Prezenční výuka předmětu bude probíhat s využitím on-line podpory v moodle.

základní deskriptory:

asistence studentům a příprava na ni: 23 hodin
samostudium: 25 hodin

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných VLE Moodle).

Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat určitý počet procent:

70 % - 79 % - dobře

80 % - 89 % - velmi dobře

90 % - 100% - výborně

Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte garanta předmětu. 

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Literatura -

KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly

LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.

MANĚNOVÁ, M. et al. (2024) Digitální kompetence. Metodická příručka pro 1.-5. ročník ZŠ. H-edu.

VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.

HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.

ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.

Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle VLE Moodle)

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
Sylabus

Jednotlivé tématické celky:

  • edukační robotika u žáků mladšího školního věku

  • interaktivní zařízení a další didaktická technika

  • rozvoj algoritmického myšlení u žáků mladšího školního věku

Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.

  • příklady využívaných prostředí: Kodu, Scratch

  • příklady využívaných online aktivit: code.org, cs.unplugged

Robotické hračky, využití pro výuku algoritmizace.

  • příklady využívaných robotických hraček: Beebot, Ozobot, Edison

  • příklady využívaných robotických stavebnic: LEGO

Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (17.02.2025)
Studijní opory
Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
Výsledky učení -

Výsledky učení založené na znalostech:

  1. Teoretické porozumění konstruktivistickým a konstrukcionistickým přístupům:

    • Student rozumí klíčovým principům konstruktivistického a konstrukcionistického přístupu k výuce a jejich aplikaci ve výuce informatiky na 1. stupni ZŠ.
    • Student má znalosti o základních teoriích a metodách, které podporují aktivní a projektově orientované učení žáků.
  2. Znalost edukační robotiky:

    • Student má přehled o různých typech edukačních robotů a systémů, které jsou vhodné pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ (např. LEGO Mindstorms, Bee-Bot, Ozobot) a chápe jejich pedagogické využití.
  3. Porozumění typologii interaktivních zařízení:

    • Student zná různé typy interaktivních zařízení a technologií (interaktivní tabule, tablety, dotykové obrazovky) a jejich potenciál pro výuku na 1. stupni ZŠ.
  4. Znalost metodik a nástrojů pro rozvoj digitální gramotnosti a kompetencí:

    • Student má znalosti o nástrojích a metodách pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení u žáků 1. stupně ZŠ.
    • Student rozumí různým formám programování, včetně blokového programování a jeho využití v rámci výuky.

Výsledky učení založené na dovednostech:

  1. Aplikace konstruktivistického přístupu v praxi:

    • Student je schopen navrhnout a realizovat výukové scénáře a projekty zaměřené na rozvoj algoritmického myšlení a informatického myšlení žáků pomocí konstruktivistických metod.
  2. Tvorba a realizace výukových materiálů a lekcí:

    • Student bude schopen navrhnout a vytvořit výukové materiály pro výuku edukační robotiky na 1. stupni ZŠ, včetně metodických příruček, cvičení a aktivit, které podporují rozvoj algoritmického myšlení.
  3. Praktické využívání interaktivních technologií:

    • Student je schopen integrovat interaktivní zařízení (např. interaktivní tabule, tablety) do výuky informatiky, a to jak pro přenos teoretických znalostí, tak pro podporu praktických dovedností žáků.
  4. Implementace blokového programování:

    • Student je schopen využít blokové programování (např. Scratch, Blockly) k navrhování výukových aktivit a projektů pro žáky 1. stupně ZŠ zaměřených na rozvoj algoritmického a informatického myšlení.
  5. Vytváření inovativních výukových projektů s využitím robotiky a technologií:

    • Student dokáže navrhnout a realizovat interaktivní a technologiemi podpořené výukové projekty pro žáky, které kombinují práci s robotikou, programováním a interaktivními technologiemi.

Výsledky učení založené na postoji a reflexi:

  1. Reflexe pedagogického přístupu a jeho efektivity:

    • Student je schopen kriticky zhodnotit efektivitu různých didaktických přístupů v oblasti edukační robotiky, zejména pak k rozvoji informatického myšlení a upravit své výukové metody podle potřeb žáků a aktuálních trendů v oblasti technologií.
  2. Postoj k inovativnímu využívání digitálních technologií:

    • Student projevuje pozitivní postoj k integraci digitálních technologií do výuky a je motivován neustále zlepšovat své dovednosti v této oblasti.
    • Student je otevřený novým metodám výuky a adaptivnímu používání digitálních nástrojů ve výuce informatiky na 1.st. ZŠ.
  3. Sebereflexe v oblasti profesního rozvoje:

    • Student je schopen reflektovat vlastní pedagogické praktiky a identifikovat oblasti pro další profesní rozvoj, zejména v oblasti integrace robotiky, programování a interaktivních technologií do výuky.
    • Student projevuje zájem o neustálé zlepšování svých didaktických kompetencí v oblasti využívání nových technologií a metod pro výuku informatických předmětů.
  4. Odpovědnost za rozvoj digitální gramotnosti u žáků:

    • Student si uvědomuje svou odpovědnost za rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení u žáků 1. stupně ZŠ a je motivován vytvářet inkluzivní a přístupné výukové materiály, které podporují všechny žáky bez ohledu na jejich předchozí zkušenosti s digitálními technologiemi.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK