Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (25.01.2023)
Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, na rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a informatického myšlení a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět je tedy zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (25.01.2023)
The course is focused on a constructivist (and constructionist) approach to teaching about IT and with IT, on the development of competences in the field of a specific branch of applied robotics - educational robotics, the development of algorithmic and comuputational thinkind and information literacy, and the development of work with didactic technology and interactive digital devices. Therefore, it is focused on the acquisition of didactic competences required for the implementation of computer science teaching at primary school education in the context of current trends. Through activities associated with algorithmization and programming, it creates space for the acquisition of knowledge and skills necessary for the development of computational thinking of primary school pupils, regardless of the use of a specific programming environment. The course introduces student teachers to the possibilities of integrating interactive/digital technologies into the educational process at primary schools.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (25.01.2023)
seznámit studenty s předmětnou oblastí robotických systémů a demonstrovat jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku aplikované robotiky na 1. stupni ZŠ do vzdělávacího procesu
seznámit studenty s typologií interaktivních zařízení a jejich možnostmi v rámci edukačního procesu na prvním stupni základní školy
ukázat studentům možnosti rozvoje algoritmického myšlení i bez využití konkrétního programovacího prostředí a seznámit studenty s možnostmi rozvoje informačního a informatického myšlení u žáků mladšího školního věku
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (25.01.2023)
1) to introduce primary school student teachers into educational robotics to be able to implement robotics into primary education
2) to intruduce primary school student teachers into typology of interactive technology and into how to implement these technologies into teaching and learning into primary education
3) to present primary school student teachers some examples how to develop algorithmic thinking without using specific programming environment and how to apply didactics approaches for information and computational thinking development of primary education pupils
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (25.01.2023)
Vzhledem k typu praktického zaměření předmětu bude probíhat prezečně, dle rozvrhu. Prezenční výuka předmětu bude probíhat s využitím on-line podpory v moodle.
základní deskriptory:
asistence žákům a příprava na ni: 23 hodin samostudium: 25 hodin
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (06.02.2022)
KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- EnhancedConstructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (06.02.2022)
KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)
Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (25.01.2023)
Jednotlivé tématické celky:
edukační robotika u žáků mladšího školního věku
interaktivní zařízení a další didaktická technika
rozvoj algoritmického myšlení u žáků mladšího školního věku
Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.01.2023)
Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných LMS Moodle).
Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat určitý počet procent:
70 % - 79 % - dobře
80 % - 89 % - velmi dobře
90 % - 100% - výborně
Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte garanta předmětu.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.01.2023)
Studijní opory budou poskytovány prostřednictvím moodle kurzu.