|
|
|
||
Pozornost je věnována didaktickým otázkám rozvoje informatického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské a matematické gramotnosti a rozvojem dovedností rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací pro metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ jsou práce a myšlenky S. Paperta, I. Kalaše, M. Resnicka, G. Futscheka, V. Dagiéne a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost je rovněž věnována některým rizikům spojeným s používáním digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
Kurz by měl přispět k přípravě budoucích učitelů 1. stupně na výuku předmětu Informatika, který byl zařazen zcela nově do revidovaného RVP ZV.
Kurz je koncipován jako interaktivní přednášky s ukázkami a cvičeními typu "CSunplugged".
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.09.2023)
|
|
||
Studující
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
|
|
||
Odkaz na moodle bude sdelen na první přednášce. Předpokládané časové zatížení studentů: 37 hodin - přímá výuka: přednáška je 1h/týdně tj. 12 hodin - zpracování seminární práce: 25 hodin Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.09.2023)
|
|
||
K zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY). Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.09.2023)
|
|
||
BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158 CHAUDRON S., Di GIOIA R., GEMO M. (2018) Young children (0-8) and digital technology, a qualitative study across Europe; EUR 29070; doi:10.2760/294383CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013. MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf SPITZER, M. (2014) Digitální demence. Host, 2014.Creative Computing in SCRATCH (http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf) PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980. The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012. The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education SLUSSAREFF, M. (2022) Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džumglí digitálního dětsvtí a puberty. Jan Melvil Publishing : Brno, 2022. SPITZER, M. (2016) Kybernemoc. Host, 2016. VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015. VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016 Učebnice pro předškolní vzdělávání a 1. stupeň ZŠ, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz) Strategické materiály MŠMT (Strategie vzdělávání 2020, Strategie 2030+) Aktuální materiály k revizi Informatiky a ICT v kurikulu ZŠ Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.09.2023)
|
|
||
Interaktivní přednášky jsou provázány s přímou podporu prostřednictvím elektronického kurzu LMS Moodle, jehož součástí budou potřebné studijní materiály, komunikační prostředí a dílčí úlohy určené pro průběžné zpracovávání studujícími. Studenti budou v průběhu předmětu řešit dílčí praktické úlohy reflektující probíraná témata.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.09.2023)
|
|
||
Online opora: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2344 Přístupové údaje do on-line kurzu budou sděleny na 1. přednášce. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (25.09.2024)
|
|
||
Studující
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
|