|
|
|
||
Základy hudební teorie (nauka, základní hudební pojmy) a výcvik praktických dovedností (kolektivní hlasová výchova, jednohlasý a vícehlasý sborový zpěv, základy taktovací techniky, hra písní na klavír).
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.05.2019)
|
|
||
Studující zná základní hudební pojmy a dovede je správně používat. Studující se orientuje v notopise a durových stupnicích. Studující provádí hlasová cvičení a sborově zpívá písně v jednohlase a jednoduchém dvojhlase. Studující hraje jednoduché písně na klavír. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
2 kredity/60 hod.: 8 hod. přímé výuky, 14 hod. příprava na osvojení základů hudební teorie, 14 hod. příprava nástrojová a vokální, 24 hod. příprava na zápočet Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Povinná literatura: TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova 2 - pracovní učebnice pro 2. ročník ZŠ. Praha: Vydavatelství Taktik, 2020. 64 s. ISBN 978-80-7563-512-9. TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova 2 - metodická příručka. Praha: Vydavatelství Taktik, 2020. 112 s. ISBN 978-80-7563-254-8. Doporučená literatura: ZENKL, L.: ABC hudební nauky LISÁ, D.: Hudební nauka pro malé i větší muzikanty (1. díl) BÉLOHLÁVKOVÁ, P.: Úvod do hry na klavír e-learning (prostředí Moodle)- https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5898 Název kurzu: Hudební výchova I Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Test z hudební teorie: notopis, takty, durové stupnice, tónický kvintakord, harmonická kadence, vybrané hudební pojmy; učivo a hudebni aktivity z učebnice Hravá hudební výchova 2 Hra na klavír (nebo housle) - 8 písní v tóninách C, D (předehra, akordický doprovod, současný zpěv): pět písní může být v 5tónovém prostoru, alespoň 3 písně musí být ve větším tónovém rozsahu; polovina písní v C dur, polovina v jiné tónině/tóninách (začátečníci v D dur). Organizační pokyny k vykonání zápočtu - studenti mají celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné). Termíny budou vypsány v SISu. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Notopis, takty. Rozvoj rytmického cítění, různé způsoby provádění rytmických cvičení (rytmické slabiky). Hlasová a pěvecká výchova – osvojení správných návyků. Průpravná pěvecká cvičení, sborový zpěv jednohlasý a vícehlasý. Základy taktování – postoj, taktovací schémata. Durová stupnice. Tónický kvintakord a jeho pěvecká reprodukce v melodických obměnách. Hra jednoduchých lidových písní na klavír (melodie v pravé ruce, jednoduchý akordický doprovod v levé ruce). Další rozvoj vokálních dovedností při interpretaci lidových i umělých písní. Didaktická práce s lidovou písní – zpěv a současný klavírní doprovod, taktování. Osvojení příslušné hudební terminologie, její uplatnění ve školní praxi. Shrnutí nabytých hudebních vědomostí, předvedení pěveckých a nástrojových dovedností na 8 lidových písních. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Studující - vytleská rytmické zápisy v různých taktech, využívá rytmické slabiky, - zapisuje durové stupnice s použitím předznamenání, - zpívá stupnici na solmizační slabiky, využívá fonogestiku, - určuje rozdíl mezi tónickým kvintakordem vzestupným a sestupným, - zpívá melodické obměny kvintakordu, - taktuje písně v různých taktech, - zpívá sborově písně lidové a umělé, - hraje na klavír jednoduché písně v tónině C dur a D dur s předehrou, současně zpívá. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|