PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky I - OKMM1M103A
Anglický název: Mathematics education I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKNM3M012A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Záměnnost : OPNM1M103A
Je prerekvizitou pro: OKMM1M109A, OKMM1M114A, OKMM1M119A, OKMM1M121A, OIMM1M122A, OKMM1M125A, OKMM1M126A, OKMM1M129A, OKMM1M110A, OKMM1M122A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými teoretickými poznatky, které jsou v základu didaktiky matematiky a které jim umožní fundovaně plánovat a hodnotit výuku matematiky. Konkrétně se jedná o pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, různé druhy porozumění v matematice a vyučování založené na principu aktivního poznávání matematiky žákem. Tyto teoretické poznatky jsou rozvíjeny v úzké součinnosti s praktickými příklady z práce žáků i učitelů na jedné straně a s oporou o výsledky výzkumů na straně druhé.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Cíl předmětu

Studující
- charakterizuje podnětnou výuku matematiky, typy výukových situací a komunikační vzorce v matematice
- popisuje pojmotvorný proces v matematice
- studuje a posuzuje cíle vyučování matematice
- analyzuje a hodnotí výukové situace v matematice
- koncipuje výuku v tématech daných sylabem kurzu s využitím teoretických poznatků týkajících se pojmotvorného procesu, předchozích žákovských znalostí a zkušeností a chyb
- hodnotí úroveň porozumění žáků v matematice a reedukuje jejich formální poznatky

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

140,0

Přímá výuka

 

Přednášky prezenční studium:

1 týdně

Cvičení prezenční studium:

2 týdně

 Cvičení kombinované studium:  15 hodin celkem

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

45 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

30 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

   

Plnění předmětu

 

Seminární práce

0 hodin

Příprava na zápočet

0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

20 hodin

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2021)
Literatura

VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.

NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, Eduard a ZELENDOVÁ, Eva. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf)

VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

JANÍK, T. e. a. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Online: https://is.muni.cz/do/rect/metodika/VaV/vyzkum/34884802/59922459/60007219/036_Janko_Kvalita_ve_vzdelavani.pdf

Další literatura je přímo součástí Moodle kurzu a je doporučována průběžně.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast v kurzu (docházka).

Plnění úkolů v Moodle.

Ve zkouškovém období písemný test s ústní rozpravou.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Sylabus

Poznávací proces v matematice

Druhy porozumění v matematice

Diagnostika a reedukace formalismu

Konstruktivismus v didaktice matematiky. Podnětná výuka.

U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Číslo a číselné obory, Proměnná a algebra, Lineární rovnice.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Studijní opory

Studenti dostanou přístupový kód k zápisu do kurzu Moodle.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Výsledky učení

Konstruktivismus v didaktice matematiky - podnětná výuka
Studující
- popíše charakteristiky podnětné výuky matematiky a ilustruje je na příkladech
- charakterizuje typy výukových situací v matematice a vybrané situace zhodnotí z hlediska jejich cílů a jejich dosahování a z hlediska aktivizace žáků
- rozlišuje kognitivní náročnost různých otázek a úloh ve výuce matematiky a ilustruje ji na příkladech
- rozlišuje různé komunikační vzorce ve výuce matematiky a ilustruje je na příkladech
- popíše cíle vyučování matematice a vysvětlí je na příkladu pěti pilířů zdatnosti v matematice podle Kilpatricka

Poznávací proces v matematice, porozumění v matematice
Studující
- popíše stádia pojmotvorného procesu podle teorie generických modelů a ilustruje je na příkladech
- rozlišuje úrovně porozumění žáků matematickým poznatkům a postupům a na příkladech tuto úroveň identifikuje a popíše
- hodnotí výukovou situaci z hlediska souladu s pojmotvorným procesem

Obsahová složka (slovní úlohy, číselné obory, algebraické uvažování, rovnice)
Ve všech výše uvedených oblastech studující
- identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky
- popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka 
- analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny
- zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů
- identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti
- popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti
- charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. záporného čísla, operací se zlomky), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují
- koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky
- popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky
- popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení
- různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky

Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků
Studující
- se orientuje v kurikulárních dokumentech, v nichž je zmíněna oblast Matematika a její aplikace
- dokáže rozlišovat úrovně kurikula z hlediska výuky matematiky
- charakterizuje mezinárodní výzkumy TIMSS a PISA a didakticky analyzuje úlohy v nich použité
- rozlišuje parametry slovních úloh podle obtížnosti
- charakterizuje povrchové strategie řešení slovních úloh a popíše stádia řešení slovních úloh s porozuměním
- popíše výuku slovních úloh s podporou rozvoje čtenářské a jazykové gramotnosti, navrhne konkrétní výukovou situaci jako ilustraci

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK