Cílem předmětu je seznámit studenty s některými teoretickými poznatky, které jsou v základu didaktiky matematiky a které jim umožní fundovaně plánovat a hodnotit výuku matematiky. Konkrétně se jedná o pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, různé druhy porozumění v matematice a vyučování založené na principu aktivního poznávání matematiky žákem. Tyto teoretické poznatky jsou rozvíjeny v úzké součinnosti s praktickými příklady z práce žáků i učitelů na jedné straně a s oporou o výsledky výzkumů na straně druhé.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
The aim of the course is to acquaint students with some theoretical knowledge that is the basis of mathematics education. Specifically, it is a concept development process in terms of the theory of generic models, various types of understanding in mathematics and teaching based on the principle of active cognition of mathematics by pupils. These theoretical findings are developed in close collaboration with practical examples from the work of pupils and teachers on the one hand and with the support of research results on the other.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (24.05.2021)
Cíl předmětu
Studující - charakterizuje podnětnou výuku matematiky, typy výukových situací a komunikační vzorce v matematice - popisuje pojmotvorný proces v matematice - studuje a posuzuje cíle vyučování matematice - analyzuje a hodnotí výukové situace v matematice - koncipuje výuku v tématech daných sylabem kurzu s využitím teoretických poznatků týkajících se pojmotvorného procesu, předchozích žákovských znalostí a zkušeností a chyb - hodnotí úroveň porozumění žáků v matematice a reedukuje jejich formální poznatky
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
140,0
Přímá výuka
Přednášky prezenční studium:
1 týdně
Cvičení prezenční studium:
2 týdně
Cvičení kombinované studium:
15 hodin celkem
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2021)
Literatura
VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.
NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, Eduard a ZELENDOVÁ, Eva. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
Další literatura je přímo součástí Moodle kurzu a je doporučována průběžně.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast v kurzu (docházka).
Plnění úkolů v Moodle.
Ve zkouškovém období písemný test s ústní rozpravou.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Sylabus
Poznávací proces v matematice
Druhy porozumění v matematice
Diagnostika a reedukace formalismu
Konstruktivismus v didaktice matematiky. Podnětná výuka.
U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Číslo a číselné obory, Proměnná a algebra, Lineární rovnice.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Studijní opory
Studenti dostanou přístupový kód k zápisu do kurzu Moodle.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Výsledky učení
Konstruktivismus v didaktice matematiky - podnětná výuka Studující - popíše charakteristiky podnětné výuky matematiky a ilustruje je na příkladech - charakterizuje typy výukových situací v matematice a vybrané situace zhodnotí z hlediska jejich cílů a jejich dosahování a z hlediska aktivizace žáků - rozlišuje kognitivní náročnost různých otázek a úloh ve výuce matematiky a ilustruje ji na příkladech - rozlišuje různé komunikační vzorce ve výuce matematiky a ilustruje je na příkladech - popíše cíle vyučování matematice a vysvětlí je na příkladu pěti pilířů zdatnosti v matematice podle Kilpatricka
Poznávací proces v matematice, porozumění v matematice Studující - popíše stádia pojmotvorného procesu podle teorie generických modelů a ilustruje je na příkladech - rozlišuje úrovně porozumění žáků matematickým poznatkům a postupům a na příkladech tuto úroveň identifikuje a popíše - hodnotí výukovou situaci z hlediska souladu s pojmotvorným procesem
Obsahová složka (slovní úlohy, číselné obory, algebraické uvažování, rovnice) Ve všech výše uvedených oblastech studující - identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky - popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka - analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny - zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů - identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti - popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti - charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. záporného čísla, operací se zlomky), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují - koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky - popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky - popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení - různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky
Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků Studující - se orientuje v kurikulárních dokumentech, v nichž je zmíněna oblast Matematika a její aplikace - dokáže rozlišovat úrovně kurikula z hlediska výuky matematiky - charakterizuje mezinárodní výzkumy TIMSS a PISA a didakticky analyzuje úlohy v nich použité - rozlišuje parametry slovních úloh podle obtížnosti - charakterizuje povrchové strategie řešení slovních úloh a popíše stádia řešení slovních úloh s porozuměním - popíše výuku slovních úloh s podporou rozvoje čtenářské a jazykové gramotnosti, navrhne konkrétní výukovou situaci jako ilustraci
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)