PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika volného času - OKBV3P031A
Anglický název: Leisure-time education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Matulová
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Matulová
Prerekvizity : OKBV3P012A
Je prerekvizitou pro: OKBV3P044A, OKBV3P056A, OKBV3P047A, OKBV3P046A
Anotace -
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků, jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede studenty k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností prorozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Cíl předmětu -

Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času. Vysvětlí pedagogická specifika volnočasových aktivit v kontextu školních zařízení a nestátních zařízení pro volný čas (s oporou o orientaci ve vztažené legislativě).

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka 12 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Literatura

PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volnéhočasu:teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál,2002.

HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas.Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.

NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury.ISBN80-7315-006-9.ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.

KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.

HOFBAUER, B. Děti,mládež a volný čas. Praha, Portál 2004

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška v rozsahu sylabu.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
Sylabus -

Obsahové vymezení: 

  • Pedagogika volného času jako vědní disciplína, vztah pedagogiky volného času k jiným vědám.
  • Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově); Funkce zájmové činnosti, sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chovánína školách,sociální média a volný čas).
  • Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady, kompetence);
  • Charakteristika a rozdělení zájmů a volnočasovýchaktivit; Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
  • Didaktické charakteristiky zájmových činností, struktura činnosti zájmového útvaru.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Studijní opory

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8969

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Výsledky učení

Studující:

  • Pojmenuje vztahy pedagogiky volného času jako vědní disciplíny k jiným vědám a zařadí do struktury.
  • Pojem volný čas vysvětlí v kontextu formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově)
  • Porovná funkce zájmové činnosti a sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování)
  • Dle vztažené legislativy zařadí profesi pedagoga volného času (kvalifikace, oblasti působení)
  • Diskutuje osobnostní předpoklady, kompetence vychovatele ve vztahu k profesním dovednostem pro práci se skupinou ve volném čase
  • Analyzuje možnosti volnočasových aktivit, rozvoje  zájmů v kontextu struktury zařízení pro volný čas a zájmových zařízení v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
  • Odliší didaktické charakteristiky zájmových činností od postupů výchovně vzdělávacího procesu ve škole.
  • Navrhne na modelové situaci strukturu činnosti zájmového útvaru (v pravidelné a nepravidelné formě).
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK