|
|
|
||
Předmět navazuje na znalosti oboru pedagogika volného času a umožní pochopit širší pedagogicko-psychologické a legislativní souvislosti realizace zájmových činností. Rozvíjí profesní dovednosti vedení zájmových útvarů v rámci subjektů realizujících organizované zájmové činnosti. Praktické techniky v semináři jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
Studenti používají terminologii obecné didaktiky v kontextu zájmových činností (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působení; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). . Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost jako metodu ve vazbě operacionalizovaný cíl (afektivní, psychomotorická, kognitivní doména cílů) Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení bezpečného výchovného kontextu aktivit (situace pro sociálního učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat) Aplikují princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení v zájmových činnostech. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka 14 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 50 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 36 hodin. Seminární práce 40 hodin. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
|
|
||
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času.Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování.Praha : Portál, 2002. HÁJEK, B. , HOFBAUER, B. , PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha : PF UK, 2003. ISBN 80-7290-1 Školská zařízení pro zájmové vzdělávání.Soubor metodických textů k činnosti středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních klubů, školních družin. Praha : MŠMT, 2002. Výukové programy v činnosti středisek pro volný čas dětí a mládeže.Praha : IDM MŠMT, 2003. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN-80-7178-463-X Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení. V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce. On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (16.10.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8977 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|