|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Pozornost je věnována sociální výchově a pedagogice prostředí. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.08.2021)
|
|
||
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPEVU. Zápisový klíč je sopevu. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/ Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (04.02.2023)
|
|
||
1.BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. 2.BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. 3.BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 4.BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. 5 BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. 6.HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. 7.HESSOVÁ, L.; BENDL, S. Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton, 2024. 8.HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008. 9.JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 10.KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. 11.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 12.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. 13.PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. 14.ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993. Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (01.11.2024)
|
|
||
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014. • povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-111. • povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81. • zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3). • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách, předtočené výklady a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016). Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.08.2021)
|
|
||
- historický vývoj sociální pedagogiky, - významné osobnosti sociální pedagogiky, - vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám, - cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky, - funkce a úkoly sociální pedagogiky, - pojetí sociální pedagogiky, - prostředí a výchova, - sociální výchova, - rizikové chování. Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.08.2021)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8908 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2020)
|
|
||
Studující: Vymezí cíl, předmět, definice, pracovní pole, funkce a úkoly sociální pedagogiky. Popíše a interpretuje vztah sociální pedagogiky k obsahově blízkým disciplínám. Charakterizuje základní směry sociální pedagogiky Vysvětlí vztah mezi individuální a sociální výchovou, resp. mezi individuální a sociální pedagogikou. Popíše a vysvětlí specifika sociální pedagogiky a porovná ji s „tradiční pedagogikou“. Porovná významné osobnosti sociální pedagogiky, jejich přístup k dětem a mládeži, výchovné metody a formy pomoci pro bezprizorné děti a mládež. Vysvětlí vztah mezi genotypem, prostředím a fenotypem. Porovná akomodací a asimilaci jako dvě biotické formy adaptace. Definuje pojem prostředí a diskutuje jeho dopady na chování člověka. Definuje pojem prostředí a diskutuje jeho úlohu ve vztahu k výchově. Vysvětlí fenomén genius loci a propojí ho se sociální pedagogikou/pedagogizací prostředí. Interpretuje vliv intencionálního a funkcionálního působení na chování člověka. Popíše základní typologii prostředí. Vysvětlí pojmy pedagogický (výchovný) utopismus, pesimismus a optimismus, uvede příklady reprezentantů těchto pedagogických (výchovných) proudů a posoudí rizika jejich uplatňování ve výchově a vzdělávání Vysvětlí tři základní formy dynamické interakce mezi osobností a prostředím, demonstruje je na konkrétních příkladech a diskutuje roli vývojového aspektu při jejich utváření. Vysvětlí pojem pedagogizace prostředí v jeho základních významech. Demonstruje praktické příklady pedagogizace školního prostředí. Vysvětlí podstatu metod sociálně–výchovné činnosti, uvede příklady těchto metod, diskutuje jejich pozitiva a negativa, vyhodnotí jejich výchovný potenciál i rizika. Vybrané metody implementuje do školní praxe. Vysvětlí teoreticky i na příkladech pojmy rizikové chování a syndrom rizikového chování. Odliší pojmy rizikové, problémové a neukázněné chování.
Analyzuje příčiny rizikového chování.
Vysvětlí tříúrovňový systém prevence rizikového chování a uvede příklady jeho aplikace ve školním prostředí. Rozlišuje specifickou a nespecifickou prevenci rizikového chování. Aplikuje tyto druhy prevence ve školní praxi. Vysvětlí podstatu Jessorovy teorie problémového chování. Charakterizuje teoretická východiska školní kázně. Detekuje nekázeň ve škole a diskutuje její příčiny. Popíše způsoby prevence a řešení neukázněného chování a jejich rizika. Vyjmenuje základní dokumenty, které se zabývají prevencí a řešením rizikového chování dětí a mládeže. Implementuje základní opatření k prevenci a řešení nekázně do školního prostředí. Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|