Předmět má představit fenomén školní kázně jako komplexní jev, se zvláštním zřetelem na multifaktoriální podmíněnost projevů nekázně. Kázeň je prezentována jako nástroj ochrany žáků, učitelů i dalších osob ve školách. Pozornost je věnována efektivním strategiím řešení neukázněného chování ve školách a školských zařízeních. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů efektivní kázeňské strategie využitelné zejména v oblasti středního odborného školství.
Obsahové vymezení:
1. Kázeň jako ochrana osob ve škole.
2. Vymezení kázně a reinterpretace kázně.
3. Projevy školní nekázně a jejich diagnostika.
4. Příčiny nekázně.
5. Řešení nekázně a opatření k podpoře kázně ve škole.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2020)
The course is intended to present the phenomenon of school discipline as a complex phenomenon, with special attention to the multifactorial conditionality of indiscipline manifestations. Discipline is presented as a tool for the protection of pupils, teachers and other persons in schools. Attention is paid to effective strategies for dealing with unruly behavior in schools and school facilities. The aim of the course is to develop effective disciplinary strategies for students, which can be used especially in the field of secondary vocational education.
Content definition:
1. Discipline as protection of persons in school.
2. Definition of discipline and reinterpretation of discipline.
3. 2. Manifestations of school indiscipline and their diagnosis.
4. Causes of indiscipline.
5. Solution to indiscipline and measures to promote discipline in school.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.01.2023)
Deskriptory
Předmět má 3 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 43 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 5 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. příprava na zápočet 20 hodin.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (04.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínkou absolvování předmětu je vypracování zadaného úkolu.
Zadání úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu Rozveďte odpověď na otázku, co považujete za stěžejní bod školní kázně. Jiná formulace úkolu: Co (Vám) brání v zajišťování a budování zdravé kázně ve škole? K vypracování úkolu nepoužívejte žádnou literaturu.
Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)
Možnost volby jiného úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu
Popište ze své učitelské praxe případ závažné nekázně. Uveďte, jak byl daný kázeňský přestupek řešen, co se při řešení nekázně osvědčilo, co selhalo a jak celá věc dopadla.
Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (18.02.2024)
A condition for passing the course is working-out of the assigned task.
Assignment (1-2 standard pages): send me the assignment by e-mail in Word
Expand on an answer to the question as follows: What do you consider to be the focal point of school discipline?
Other wording of the assignment: What prevents you from ensuring and building sensible discipline in school? Do not use proper literature to work out the task.
Note: 1 standard page (N) = 1800 characters (including spaces)
Option to choose a different assignment (1-2 standard pages): send me the assignment by e-mail in Word
Please describe a case of serious indiscipline from your teaching experience. Describe how the disciplinary offense was addressed, what worked, what wentwrong and how the whole matter turned out.
Note: 1 standard page (N) = 1800 characters (including spaces)
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (20.02.2024)
Literatura
Literatura:
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha : TRITON, 2016. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové : Kotva, 2001. MÜLLER, O. aj. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001. ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.01.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Aktivní účast a vypracování zadaných úkolů (např. analýza případu školní nekázně, výskyt poruch chování ve škole, práce s poruchou chování ve škole...).
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.Prostudovat s. 111 - 131.
Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Prevence nekázně“ najdete pod názvem PRENEK. Zápisový klíč je prenek.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (04.02.2023)
Active participation in seminar work and timely elaboration of given tasks (e.g. analysis of discipline issue case at school, occurrence of conduct disorders at school, working with conduct disorder at school).
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.Look through pp. 111 - 131.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.01.2023)