Studenti jsou v předmětu vedeni k metodické práci v kompletním spektru hudebních činností (poslechových, hudebně pohybových, pěveckých a instrumentálních), a to v jejich autonomní podobě, kombinacích i v didaktické posloupnosti. Studenti získávají dovednost organizovat a zřetelně vést hudební činnosti přiměřené dětem předškolního věku a realizovatelné v MŠ. Pozornost se při výuce předmětu věnuje: • výběru a způsobu organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj • motivaci a průběhu poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy • pohybovým prvkům: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem • kritériím výběru písní a říkadel v MŠ a různým způsobům jejich osvojení • nácviku ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář • osvojování pohybových prvků a choreografií • hudebním činnostem v logopedické prevenci - s akcentem na děti s narušenou komunikační schopností a s odlišným mateřským jazykem, prevenci řečových neplynulostí.
Studijní opora v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9864
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)
Students are guided in the course to methodological work in the complete spectrum of musical activities (listening, musical movement, singing and instrumental) in their autonomous form, combinations and didactic sequence. Students acquire the ability to organize and clearly conduct musical activities appropriate to preschool children and feasible in kindergarten. Attention is paid during the course: • selection and way of organizing musical activities with regard to the psychomotor skills of preschool children and their development • motivation and course of listening musical activities with elements of dramatic education • movement elements: march, walking, hop, canter and movement improvisation musical accompaniment • criteria for selection of songs and rhymes in kindergarten and various ways of their adoption • training of ostinatal accompaniment by playing the body, simple instruments and Orff instrument • acquiring movement elements and choreographies • musical activities in speech therapy - with emphasis on children with communication disorders and different mother tongue, prevention of speech fluency.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (03.01.2020)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je rozvoj hudebnosti studentů prostřednictvím komplexu hudebních činností a zvládnutí metodiky vedení hudebních činností v prostředí MŠ.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (03.01.2020)
Deskriptory
Pokud to umožní situace, bude předmět vyučován presenčně , a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky.
Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s oporou o Moodle a Zoom.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (29.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Splnění části položek viz Protokol pro klasifikovaný zápočet - soubory. Předmět je uzavřen až v navazujícím LS.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (15.08.2019)
Literatura
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200702/contents/nkc20061654728_1.pdf KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.
KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
soubory ke stažení: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/predskolni-pedagogika-a-vychovatelstvi/ucitelstvi-pro-ms/studijni-materialy-ke-stazeni/
KURKOVÁ,L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981. ZEZULA,J. - JANOVSKÁ,O. Hudební výchova v MŠ. str. 176 - 202. SEDLÁK,F. Didaktika Hv na 1. st. ZŠ. str. 200 - 204. MIŠURCOVÁ,V. Hry se zpěvem JENČKOVÁ, E.Hudba a pohyb ve škole.Hradec Králové: Tandem 2002, s.320, ISBN 80-903115-7-1. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ 1998, 2000,s. 56, ISBN 80-902808-1-1. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ 1999, s.56, ISBN 80-902662-0-7. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999,s. 143, ISBN 80-7178-306-4. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál 2000,s. 135, ISBN 80-7178-437-0. VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon 1987, s.164, ISBN 09/22 02-016-87. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. : Supraphon 1969,s. 99, ISBN 16/2 02-263-69. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN 1989,s.181, ISBN 02/53 14-623-89. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (15.08.2019)
Metody výuky
U presenčního i kombinovaného studia má předmět výrazně činnostní charakter a vyžaduje aktivní přítomnost zapsaných studentů, přípravu a realizaci hudebních činností.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (15.08.2019)
Sylabus
• výběr a způsob organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj • motivace a průběh poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy • pohybové prvky: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem • kritéra výběru písní a říkadel v MŠ a různý způsob jejich osvojení • nácvik ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář • osvojování pohybových prvků a choreografií • hudební činnosti v logopedické prevenci: rozřiřování a ktivizace slovní zásoby, rozvoj fonematického uvědomování, rozvoj grafomotoriky.
Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (03.01.2020)