PředmětyPředměty(verze: 809)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Počítačová grafika - OB2319214
Anglický název: Computer Graphics
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:1/2 Z+Zk [hodiny/týden]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Mgr. Stanislav Lustig
Prerekvizity : OB2319113
Záměnnost : OB2319204
Je prerekvizitou pro: OB2319314
Anotace -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)

Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru aplikované 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů. Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se k teorii počítačové grafiky a zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů. Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači, parametry digitálního obrazu, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.
Literatura
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)

  • HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno : Computer Press, 2009.

  • HUDEC, B., FELKEL, P. Základy počítačové grafiky. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2007.

  • HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.

  • KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012.

  • KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky.  Dostupné z URL: <http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG>.

  • LEA D. Mistrovství v Adobe Photoshop : Tvorba digitálních ilustrací a umělecké techniky. Brno : Computer Press, 2011.

  • NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.

  • SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 3rd edition. Boston : A K Peters, 2009.

  • TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007. Centre of Computer Graphics and Data Visualisation. Dostupné z URL: <http://herakles.zcu.cz/education/zpg/cviceni.php>.

  • ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2004.

  • Materiály k výuce předmětu na serveru MOODLE.  Dostupné z URL: <http://moodle.it.pedf.cuni.cz/>.

  • On-Line Computer Graphics Notes. Dostupné z URL: <http://graphics.idav.ucdavis.edu/education/GraphicsNotes/homepage.html>.

  • Server o počítačové grafice a digitální fotografii. Dostupné z URL: <http://www.grafika.cz/>.

  • Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií. Dostupné z URL: <http://3dgrafika.cz/>.

  • Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)

 

  • Zkouška má část teoretickou a praktickou

  • Teoretická část bude realizována písemnou a ústní formou zkoušení.

    v písemné části se jedná prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu formou testu

    v ústní části se jedná o prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě z oblasti zaměření předmětu

  • Praktická část se týká prokázání způsobilosti v tvorbě, získávání a zpracování grafických dat na počítači formou realizace úkolů na základě zadání

  • Zkouška bude realizována v aplikačním prostředí korespondujícím s výukou

Sylabus -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)

TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY

  • Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači

  • Aplikace počítačové grafiky, vizualizace

  • Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky

  • Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota

  • Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast

  • Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů

GRAFICKÁ DATA

  • Druhy a zdroje grafických dat

  • Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu

  • Bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut

  • Vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace

PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU

  • Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing

  • Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace

  • Velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering.

  • Jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem

GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY

  • Grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru

  • Druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace 

  • Komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti

  • Rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty

TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

  • Získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto

  • Programy pro tvorbu a zpracování grafiky, grafické editory, programy pro úpravu grafiky, grafické dílny, specializované programy

  • Grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry

  • Monitory, projektory

  • Tisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace, úprava předloh

PRÁCE S BITMAPOVÝM a VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

  • Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce

  • Možnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti

  • Základy tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální funkce

  • Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami

  • Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk 

PRÁCE S GRAFIKOU

  • Úprava a konverze grafických souborů

  • Snímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading

  • Tvorba diagramů, animovaných GIF sekvencí, základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí

  • Předtisková úprava, tisk

ZÁKLADY 3D GRAFIKY

  • Reprezentace 3D objektů

  • Geometrické transformace 3D objektů

  • Projekce, projekční matice, rovnoběžné promítání, středová projekce

  • Světlo, osvětlovací modely, světelné zdroje, stíny

  • Textury, typy mapování, shadow map, light map

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)

Požadavky k zápočtu

  • Aktivní práce ve výuce, plnění úkolů

  • Obhájení kvalitní původní zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu vytvořené samostatně ve struktuře a formě dle zadání

  • Zápočet bude realizován v aplikačním prostředí korespondujícím s výukou

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK