Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti sociální pedagogiky. Obecně vymezené problémy aplikuje do roviny konkrétních výchovných situací a ve vztahu k specifickým skupinám osob. Rozvíjí širokou paletu metod sociálně výchovného působení a ukazuje možnosti jejich využití v rámci sociální sítě. Semináře jsou zaměřeny na osvojení sociálních kompetencí nezbytných pro budoucí působení studentů v praxi.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
The course deepens students' orientation in the field of social pedagogy. Generally defined problems applied to the level of specific educational situations and in relation to specific groups of people. It develops a wide variety of methods of social and educational activities and shows the possibility of their use within the social network. Seminars are focused on the acquisition of social skills needed for the future conduct of students in practice. Personality development of children and adolescents in relation to different types of social environment.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je získání hlubších znalostí z oblasti sociální pedagogiky, vzhledem k jejímu historicko filozofickému zakotvení a soucasně také roršířit poznatky o současné projekty osobnostně sociální výchovy a další aktuální informace z uvedeného oboru.
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)
The goal is to gain deeper knowledge of social education, given its historical and philosophical moorings and at the same time roršířit information about current projects, personal social care and other current information from the field.
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)
Literatura -
DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z. a MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. JEDLIČKA, R. a KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. KRAUS, B. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. MAREŠ, J. aj. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nukleus, 2001. MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VODÁČKOVÁ, aj. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. WEISS, P. aj. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK-PedF, 2001. ŘEZNÍČEK, M. Systematická prevence sociálních deviací. Praha: Karolinum, 1994. KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. ČÍRTKOVÁ, L. K problematice zvláštností sociálně patologického vývoje u dívek. In: Diagnóza, prognóza a resocializace skupin mládeže ohrožených sociálně negativním vývojem. Praha: Policejní akademie, 1997.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z. a MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. JEDLIČKA, R. a KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. KRAUS, B. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. MAREŠ, J. aj. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nukleus, 2001. MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VODÁČKOVÁ, aj. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. WEISS, P. aj. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK-PedF, 2001. ŘEZNÍČEK, M. Systematická prevence sociálních deviací. Praha: Karolinum, 1994. KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. ČÍRTKOVÁ, L. K problematice zvláštností sociálně patologického vývoje u dívek. In: Diagnóza, prognóza a resocializace skupin mládeže ohrožených sociálně negativním vývojem. Praha: Policejní akademie, 1997.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Credit requirements: active participation in seminars elaboration of assigned tasks (analysis of specific assigned document of school). Examination Requirements: Passing the test (one regular and two resit dates).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus -
Osobnosti sociální pedagogiky
Hlavní směry v sociální pedagogice v historii a v současnosti
Komparace přístupů a východisek
Analýza konkrétního projektu
Politika MŠMT v oblasti prevence soc. patologických jevů
Etické otázky soc. ped.
Osobnostně sociální výchova a její aspekty
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)
VIP of social education
Guidelines in social pedagogy in history
Current comparison of approaches and resources of policy analysis of specific project details in the field of social prevention.
Ethical pathological social issues
Moral education
Personality and social development
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)