Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti sociální pedagogiky. Nabízí různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Zaměřuje se na vybraná aktuální témata sociální pedagogiky, které mají výrazný přesah do praxe. Obecně vymezené problémy jsou aplikovány do roviny konkrétních výchovných situací a ve vztahu ke specifickým skupinám osob. Pozornost je věnována metodám sociálně-výchovné činnosti, pomoci při řešení krizových životních situací, komunitám a komunitní práci, pedagogizaci prostředí, multikulturní výchově, problematice rizikového chování dětí a mládeže ve školách a školských zařízeních.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
The course gives students more thorough orientation in the field of social pedagogy. It offers different views of the problem of education, particularly focusing on its social connections. It concentrates on selected current topics of social pedagogy, especially those going beyond theory into practice. Generally defined problems are applied in specific educational situations with regard to specific groups of individuals. The focus is on methods of social educational activities, help in critical life situations, communities and community work, creating educational environment, multicultural education, children and youth risk behaviour in schools and educational institutions.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Cíl předmětu -
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2012)
The primary objective of the course is to improve social competence of prospective pedagogical staff members, and to help graduates gain knowledge and skills that they can use in practice, especially when it comes to the area of preventive influence. The secondary aim is to show students those areas of school life in which they can utilize acquired knowledge of social pedagogy.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (02.01.2013)
Literatura -
BENDL, S. Multikulturalismus - realita dnešních škol. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 70-85. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2016)
BENDL, S. Multikulturalismus - realita dnešních škol. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 70-85. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Credit requirements:
active participation in seminars
elaboration of assigned tasks (analysis of specific assigned document of school).
Examination Requirements:
Passing the test (one regular and two resit dates).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus -
metody sociálně-výchovné činnosti, sociálně-výchovná činnost v terénu, pomoc při řešení krizových životních situací, komunita a komunitní práce, pomáhání a dobrovolnická činnost, přirozené a institucionální prostředí výchovy, pedagogizace prostředí, multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání, rizikové chování dětí a mládeže ve školách a školských zařízeních, preventivní programy pro školy, výchova ke zdravému životnímu stylu.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2012)
methods of using social education activities, social education activities in the field, help in critical life situations, community and community work, help and volunteering, natural and institutional educational environment, creating educational environment, multicultural education and intercultural education, children and youth risk behaviour in schools and educational institutions, school-based prevention programmes, healthy lifestyle education.