Sociální pedagogika I - OB23142011
|
|
|
||
V tomto předmětu budou studenti uvedeni do problematiky sociální pedagogiky v širokém pojetí. Pozornost se bude zaměřovat na teoretickou a metodologickou stránku tohoto předmětu, ale bude také úvodem k praktickému působení v různých edukačních institucích, které pracují s rizikovými a sociálně znevýhodněnými jedinci (včetně školního prostředí).
Obsah předmětu:
- Vznik a vývoj sociální pedagogiky
- Vztah k jiným společenským vědám
- Obsah a pojetí sociální pedagogiky
- Typologie prostředí
- Formativní působení vrstevnické skupiny a rodiny, sousedství, sdělovacích prostředků ?
- Intencionální působení výchovných institucí (škola, ústavy ?)
- Etopedie, úvod do sociální patologie, sociální deviace
- Sociální politika, sociální práce a služby
- Sociální a mravní vývoj jedince
- Životní způsob a hodnoty
- Sociální nepřizpůsobivost
- Vychovatel a učitel na pozadí sociální pedagogiky
- Problematika kázně
- Negativní působení rodiny a školy - záškoláctví a útěky
- Resocializace a její proces
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
|
|
||
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava: UK, 1994. BENDL, S. Jak předcházet nekázni. Praha: ISV, 2004. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: PedF UK, 2001. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP, 1996. KNOTOVÁ, D., PROKOP, J., ŠVEC, V. (Eds) Výchova v kontextu sociálních proměn. Brno: Konvoj, 2004. KRAUS, B. a kol. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. MAŇÁK, J., PROKOP, J., SOLFRONK, J. (ed.) Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998. MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. MUHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2001. SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. Socialia. Sborníky z pravidelných mezinárodních konferencí v Hradci Králové. Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
|