Cílem kurzu je seznámit posluchače s průběhem psychického vývoje v jednotlivých fázích dětství a dospívání, s jejich specifiky
a důsledky, které budou muset zohledňovat při práci s jedinci této věkové kategorie. Znalost vývojové psychologie
je potřebná i pro porozumění problémů, které v určité době, mnohdy zcela zákonitě, vznikají. Posluchači by se
měli naučit i chápat jednotlivé souvislosti a vztahy mezi vývojem dílčích funkcí a celkový rozvojem osobnosti v
dané vývojové fázi. Pro porozumění jednotlivých období je třeba vědět, jak se jednotlivé vývojové změny projevují a jaký mají dopad.
Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v diskusích během výuky. Znalost studijní literatury. Plnění průběžně zadávaných úkolů.
Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
Literatura
Povinná: VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.; Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 20l2.
nebo
VÁGNEROVÁ, Marie. LISÁ Lidka:Vývojová psychologie, Dětství a dospívání : Praha, Karolinum, 2021
Doporučená: LANGMEIER. J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2016. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2021.
Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast, vypracovávání průběžně zadávaných úkolů, které je podmínkou k závěrečnému testu.
Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
Sylabus
1. Činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje. 2. Teorie psychického vývoje S. Freuda, teorie psychosociálního vývoje osobnosti E. Eriksona a teorie kognitivního vývoje J. Piageta. 3. Prenatální období a novorozenecký věk. 4. Charakteristika kojeneckého období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávání a řeči v kojeneckém věku, socializace v kojeneckém věku, vztah kojence s matkou a otcem. 5. Charakteristika batolecího období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj motoriky, vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývoj v batolecím věku. Socializace v batolecím věku, osvojování pravidel chování, vývoj osobnosti batolete. 6. Charakteristika předškolního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývoj předškolním věku. Socializace v předškolním věku, rodina, vztahy s lidmi mimo rodinu, vztahy s vrstevníky. Zvládání sociálních dovedností a norem chování 7. Nástup do školy, školní zralost a připravenost. 8. Charakteristika školního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj myšlení, paměti a pozornosti, emoční vývoj ve školním věku. Socializace ve školním věku, rodina, vztah s rodiči a sourozenci, škola a vrstevnická skupina. Specifika středního školního věku. 9. Charakteristika dospívání jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Tělesná proměna v pubertě a její sociální význam. Vývoj myšlení a jeho vliv na vztah k sobě i k ostatním lidem, specifika emočního vývoj v dospívání. Socializace v dospívání, rodina, vztahy s rodiči v době dospívání, škola a vrstevnická skupina v době dospívání. Proměna morálního uvažování v době dospívání. Profesní příprava jako jeden z aspektů identity. Vytváření vlastní identity.
Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)