|
|
|
||
|
V pedagogické psychologii získáme znalosti týkající se procesu učení, jeho průběhu a facilitačních i inhibujících činitelů, které jej ovlivňují. Porozumíme kognitivním, emočním, zdravotním a sociálně-kulturním podmínkám a předpokladům školní úspěšnosti, které nám pomohou při analýze příčin školní neúspěšnosti a podmínek zdařilé inkluze. Na základě informací a s využitím autodiagnostiky budeme umět popsat jednotlivé složky motivace žáků/studentů. Porozumíme výhodám a limitům různých variant odměn, trestů a způsobů klasifikace i jejich alternativních a implicitních podob, které lze uplatňovat v pedagogické praxi. Budeme průběžně diskutovat jednotlivá témata, vzájemně porovnávat své dosavadní zkušenosti ze školního, rodinného a z dalších výchovných a výchovně vzdělávacích prostředí. Seznámíme se se základními metodami umožňujícími poznávání osobnostních a sociálně pedagogických charakteristik žáků. Součástí výuky by měla být také beseda s psycholožkou a speciální pedagožkou z Pedagogicko psychologické poradny zaměřená na komunikaci PPP se školou a rodiči. Předpokladem pro studium pedagogické psychologie je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie (příp. z obecné psychologie či z psychologie osobnosti).
2.3. Podporuji u žáků zvídavost a motivaci k učení
Student:
- Pracuje na vlastní výzkumné sondě v rámci vlastního preferovaného tématu ve své seminární práci.
- V prvním a druhém týdnu výuky získá požadavky na zaměření, koncepci, obsah jednotlivých kapitol, délku a způsob práce s použitou literaturou při zpracování seminární práce.
- Je podporován k formulování svých prvotních námětů na seminární práci v průběhu výuky a k jejich sdílení se spolužáky.
3.2. Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci
Student:
- Může si zvolit dle vlastní preference zpracování seminární práce ve dvojici se spolužákem.
- Pracuje ve dvojicích či v početnějších skupinách např. při analýze učebních textů zaměřených na výklad určitých prekoncepcí, při diagnostice projevů ADHD v rámci kazuistiky apod.
4.1. Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně
Student:
- Během celého semestru má k dispozici konkretizované požadavky na seminární práci též v Moodle Pedagogické psychologie.
- V Moodle najde zkušební otázky, z nichž jsou generovány otázky do závěrečného testu.
4.2. Poskytuji a přijímám zpětnou vazbu a vedu k tomu také žáky a žákyně
Student:
- Je vyzván alespoň k jedné osobní, případně písemné konzultaci během přípravy seminární práce. Pro konzultaci na základě již známých kritérií analyzujeme jeho prvotní plán připravované výzkumné sondy pro tuto práci. Student získává případně doporučení i konkrétní příklady, jak je možné postupovat.
5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu
Student:
- Je podporován ke konzultaci při finalizaci své seminární práce s dalším vyučujícím, dr. Janem Karelou.
- Získá konkrétnější informace o požadované finální podobě seminární práce ve druhé polovině semestru přímo při výuce od dalšího vyučujícího dr. Karely.
- Získá písemnou zpětnou vazbu na svou výslednou verzi seminární práce, která je v případě některých nejasností připravována na základě společné analýzy oběma vyučujícími.
6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou
Student:
- Je veden k volbě kvalitních informačních zdrojů a k odpovědnému nakládání s nimi při přípravě své seminární práce.
- Je instruován o nejrelevantnějších etických kritériích týkajících se sběru výzkumných dat, jejich zpracování a dalšího nakládání s nimi. S ohledem na tyto etické požadavky je usměrňován při volbě svého výzkumného tématu i při tvorbě výzkumného nástroje.
- Získává informace, jakými vhodnými cestami je možné získávat empirická data od žáků za účelem diagnostiky pedagogicky relevantních skutečností (např. v případě školní neúspěšnosti, ztráty školní motivace, kázeňských problémů apod.).
6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu
Student:
- - Získává informaci, že nejasnosti týkající se vyučovaného předmětu nebo seminární práce diskutuje přímo v průběhu vyučování. Tím napomáhá i svým spolužákům ujasnit si dílčí požadavky. Zároveň touto cestou uvolňuje čas konzultačních hodin vyučujících pro pomoc studentům v komplikovaných či čistě specifických otázkách, které neznamenají informační přínos pro ostatní spolužáky.
- Je instruován v případě nedodržení Požadavků pro psaní seminárních prací, aby je znovu nastudoval a svou práci v souladu s nimi upravil. (V případě neporozumění jejich obsahu je podporován k využití konzultačních hodin.)
- Je informován, že lze odevzdat nejvýše tři návrhy na svou seminární práci a posléze nejvýše tři finalizované verze této seminární práce v příslušném akademickém roce.
VÝUKOVÉ METODY: Výuka probíhá s využitím kombinace přednášek, podkladů v Moodle, besedy s externistkou, tematického dokumentárního filmu a interaktivních vyučovacích forem. Je doplňována samostudiem materiálů z Moodle a zpracováním seminární práce samostatně či ve dvojici, podle vlastního rozhodnutí. Před seznámením s klíčovou terminologií studenti využívají brainstorming. Během výuky probíhají společné diskuse a diskuse ve dvojicích, které jsou zaměřené i reminiscenčně vzhledem k jejich školní kariéře. Využívány jsou podnětové materiály (např. ukázky školních učebnic, kazuistický materiál). Studenti v menších skupinách diskutují o zadaných tématech, trénují tvorbu vhodných výzkumných/diagnostických dotazů a diagnostikují nesprávnosti u nevhodně položených, analyzují písemné podklady. Situačně jsou využívány jednoduché sociometrické škály. V rámci regulace pozornosti (kognitivní únavy) využívají aktivizačně jednoduchých fyzických cviků s prvky mindfulness, bilaterální stimulace, řízeného očního kontaktu apod.
Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Předpokladem pro studium pedagogické psychologie je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie (příp. z obecné psychologie či z psychologie osobnosti). V empiricky zaměřené seminární práci je cílem zkoumat (1) sociální či pedagogickou situaci 1 žáka či 2 žáků ve stejné vrstevnické skupině (nějakou konkrétní oblast či téma, které sem spadá), nebo (2) postoje skupiny žáků k určitým sociálním či pedagogickým oblastem. Půjde o žáky ve věku 4-19 let. V případě skupinového šetření, tj. při zkoumání postojů skupiny žáků, půjde o skupinu jedinců podobného věku, kteří se znají (školní třída, volnočasový kroužek apod.). Podmínkou bude Váš osobní kontakt se zkoumanými respondenty (tj. osobně provedený sběr dat). Před vypracováním je nezbytné podrobně si prostudovat Požadavky pro psaní seminárních prací (viz první příloha na Moodle u popisu požadavků k seminární práci na webu: "https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5358"). Práci je možné vypracovat samostatně, nebo ve dvojici se spolužákem. Návrh seminární práce (1) s definovaným tématem, (2) formulovaným cílem, (3) zvolenou skupinou respondentů a (4) vytvořeným výzkumným nástrojem mi prosím posílejte během podzimu na můj fakultní mail: janosova@htf.cuni.cz. Písemně dostanete zpětnou informaci, že Vámi zvolený cíl a design seminární práce je v pořádku. (Případně je totéž možné konzultovat přímo ve výuce, nebo na konzultačních hodinách ve čtvrtek v 13-15 hod. v místnosti L-201) Vyhotovenou práci prosím posílejte mailem p. mgr. Janu Karelovi: Jan.Karela@htf.cuni.cz.
ZKOUŠKA: Získání zápočtu za seminární práci je podmínkou pro zapsání se na termín písemné zkoušky. Půjde o test s otevřenými otázkami. Písemný test předpokládá ovojení poznatků z kurzu "Pedagogická psychologie" v MOODLE na webu: "https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5358". Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Základní povinná literatura: Kusák, P., Dařílek, P.: Pedagogická psychologie - A, B. Olomouc, Univerzita Palackého, 2000. Vágnerová, M.: Vývojová neuropsychologie. Praha, Raabe, 2023. Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (24.09.2025)
|
|
||
|
Viz Podmínky k zakončení předmětu. Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (24.09.2025)
|
|
||
|
Anotace: (1) Pedagogická psychologie - předmět a jeho vymezení; (2) Osobnost žáka, studenta - poznávání, metody; (3) Teorie učení - druhy učení, paměť a učení; (4) Kognitivní styly; (5) Školní úspěšnost, předpoklady žáka či studenta, sociokulturní handicap, školní neúspěšnost podmíněná biologickými a sociálními vlivy (6) Školní inkluze v legislativě (7) Školní inkluze ve školní praxi (8) Etnická a náboženská odlišnost ve vztahu ke školní úspěšnosti (9) Motivace, kognitivní, sociální a výkonové potřeby, motivační strategie, vztah k poznání; (10) Odměny a tresty a diagnostika školního výkonu (11) Sociální percepce a kauzální atribuce. Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (24.09.2025)
|
