|
|
|
||
V pedagogické psychologii získávají studenti znalosti týkající se procesu učení, jeho průběhu a facilitačních i
inhibujících činitelů, které jej ovlivňují. Porozumění kognitivním, emočním, zdravotním a sociálně-kulturním
podmínkám a předpokladům školní úspěšnosti studentům pomohou při analýze příčin školní neúspěšnosti a
podmínek zdařilé inkluze. Studenti dále získají základní informace o dalších aspektech učení a výchovy. Na
základě informací a s využitím autodiagnostiky budou schopni definovat jednotlivé složky motivace žáků/studentů.
Porozumí výhodám a limitům různých variant odměn, trestů a způsobů klasifikace i jejich alternativních a
implicitních podob, které lze uplatňovat v pedagogické praxi. Během přednášek
studenti průběžně diskutují jednotlivá témata, vzájemně konfrontují a porovnávají své dosavadní zkušenosti ze
školního, rodinného a z dalších výchovných a výchovně vzdělávacích prostředí. Studenti se dále seznámí se
základními metodami umožňujícími poznávání osobnostních a sociálně pedagogických charakteristik žáků.
Předpokladem pro studium pedagogické psychologie je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie (příp. z obecné psychologie či z psychologie
osobnosti).
Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Předpokladem pro studium pedagogické psychologie je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie (příp. z obecné psychologie či z psychologie osobnosti). V empiricky zaměřené seminární práci je cílem zkoumat (1) sociální či pedagogickou situaci 1 žáka či 2 žáků ve vrstevnické skupině (nějakou konkrétní oblast či téma, které sem spadá), nebo (2) postoje skupiny žáků k určitým sociálním či pedagogickým oblastem. Půjde o žáky ve věku 4-19 let. V případě skupinového šetření, tj. při zkoumání postojů skupiny žáků, půjde o skupinu jedinců podobného věku, kteří se znají (školní třída, volnočasový kroužek apod.). Podmínkou bude Váš osobní kontakt se zkoumanými respondenty (tj. osobně provedený sběr dat). Před vypracováním je nezbytné podrobně si prostudovat Pravidla pro psaní seminárních prací (viz první příloha na Moodle u popisu požadavků k seminární práci na webu: "https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5358"). Práci je možné vypracovat samostatně, nebo ve dvojici se spolužákem. Návrh seminární práce (1) s definovaným tématem, (2) formulovaným cílem, (3) zvolenou skupinou respondentů a (4) vytvořeným výzkumným nástrojem mi prosím posílejte během podzimu na můj fakultní mail: janosova@htf.cuni.cz. Písemně dostanete zpětnou informaci, že Vámi zvolený cíl a design seminární práce je v pořádku. (Případně je totéž možné konzultovat přímo ve výuce, nebo na konzultačních hodinách ve čtvrtek v 13-15 hod.) Vyhotovenou práci prosím posílejte mailem p. mgr. Janu Karelovi: Jan.Karela@htf.cuni.cz.
ZKOUŠKA: Získání zápočtu za seminární práci je podmínkou pro zapsání se na termín písemné zkoušky. Půjde o test s otevřenými otázkami.
Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Základní povinná literatura: Vágnerová, M.: Vývojová neuropsychologie. Praha, Raabe, 2023. Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Viz Podmínky k zakončení předmětu. Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Anotace: (1) Pedagogická psychologie - předmět a jeho vymezení; (2) Osobnost žáka, studenta - poznávání, metody; (3) Teorie učení - druhy učení, paměť a učení; (4) Kognitivní styly; (5) Školní úspěšnost, předpoklady žáka či studenta, sociokulturní handicap, školní neúspěšnost podmíněná biologickými a sociálními vlivy (6) Školní inkluze v legislativě (7) Školní inkluze ve školní praxi (8) Etnická a náboženská odlišnost ve vztahu ke školní úspěšnosti (9) Motivace, kognitivní, sociální a výkonové potřeby, motivační strategie, vztah k poznání; (10) Odměny a tresty a diagnostika školního výkonu (11) Sociální percepce a kauzální atribuce. Poslední úprava: Janošová Pavlína, doc., Ph.D. (17.09.2024)
|