PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika I. - L0241
Anglický název: Comparative Pedagogy I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Prerekvizity : L0239, L0246
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cíl předmětu: Student rozumí předmětu srovnávací pedagogiky a jejím metodám. Student si vyzkouší vyhledávat domácí i zahraniční informace o vzdělávacích systémech. Student rozumí českému vzdělávacímu systému. Student si zkusí kriticky posoudit náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. V případě přechodu na distanční výuku budou studenti o jejím průběhu informováni mailem. Pokud to epidemiologická situace dovolí, proběhne výuka blokově v jednom, nebo dvou setkáních. Zbytek výuky bude realizován distančně nebo individuálními konzultacemi.
Poslední úprava: Pospíšilová Anna, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet bude udělen na základě vypracované a spolužákům představené seminární práce na jedno z témat srovnávací pedagogiky. - Využití min 3 zdrojů, alespoň jeden cizojazyčný.

Poslední úprava: Pospíšilová Anna, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2021)
Literatura

Povinná:

Národní program vzdělávání v České republice. Praha: MŠMT, 2001. (Bílá kniha)

www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program...

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

https://www.msmt.cz/file/43792/

Greger, D., Dvořák, D., Janík, T. et al. (2015). Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. /https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2016/04/Srovnavaci_pedagogika.pdf/

PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha:Portál, 1999, ISBN 80-7178-290-4.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006, IBSN 80- 7367-155-7.

VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha: UJAK, 2009.

Doporučená:

Benyak, J., Kövérová, E., Vranaiová, K. 2014, Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru, Pedagogika.sk, 5(3), 193-218

BRDEK, M., VYCHOVÁ, H. Evropská vzdělávací politika : programy, principy a cíle. Praha : ASPI. 2004.

Education for all by 2015: Will we make it? : - EFA global monitoring report 2010. 1st edition. Paris : UNESCO. 2010.

GREGER, D. JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání - zahraniční trendy a inspirace. 1. vyd. Praha: Karolinum. 2007.

JEŽKOVÁ, V. , DVOŘÁK, D., CHAPMAN, CH. et.al. Školní vzdělávání ve Velké Británii .1. vyd. Praha : Karolinum, 2010.

JEŽKOVÁ, V. ,KOPP. B., JANÍK, T. Školní vzdělávání v Německu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2008.

MEIJER, J.W.(ed.) Integrace v Evropě: Zabezpečování péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2002.

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001.

SPILKOVÁ, V.a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů, Brno: Paido, 2004.

Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007.

WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu: Kniha pro učitele. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997.

ČASOPISY: Comparative Education Review, Comparative Education, Oxford Studies in Comparative Education, European Journal of Education. Research Development and Police Compare:A Journal of Comparative and International Education.

INTERNETOVÉ ZDROJE: Publikace EU (EURYDICE), OECD (Education at Glance), OSN (UNESCO) ISCED 2011 Operational Manual Guidelines for classifying national education programmes and related qualifications. OECD, EU, UNESCO, 2015.

Nóvoa, A., Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: a mode of governance or a historical journey? Comparative Education Review 39(4):423-438.

Poslední úprava: Pospíšilová Anna, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2021)
Sylabus

Srovnávací pedagogika jako vědní disciplína (definice a význam).

Česká srovnávací pedagogika.

Metodologie srovnávací pedagogiky.

Zdroje srovnávací pedagogiky.

Nástroje mezinárodního srovnávání (ISCED)

Mezinárodní srovnávací šetření (IELS, PIRLS/TIMMS, PISA)

Český školský systém – Bílá kniha, RVP.

Školské systémy ve světě a jejich typizace.

Měření výsledků vzdělávání u nás a v mezinárodní perspektivě.

Učitel v mezinárodní perspektivě.

Vývojové trendy ve vzdělávání u nás a ve světě.

Aktuální otázky srovnávací pedagogiky.

Poslední úprava: Pospíšilová Anna, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK