PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - L0239
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 42 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Je korekvizitou pro: L0310
Je prerekvizitou pro: L0241, L0333, L0332
Anotace
Cíl předmětu: Student popisuje výchovně a vzdělávací praxi s teoretickým nadhledem: Student rozumí výchově a vzdělávání jako záměrné a cílevědomé aktivitě. Student si vyzkouší reflektovat své zkušenosti v roli žáka a studenta s porozuměním základním pedagogickým pojmům. Student umí rozlišit mezi přeceňováním a podceňováním moci výchovy. Student vysvětlí pojetí vyučování na konkrétním příkladu z historie. Student s porozuměním promýšlí otázky současného vyučování. Student reflektuje vzhledem ke svým zkušenostem učitelskou profesi: Student na konkrétních příkladech umí popsat smysl a cíl učitelské profese v současnosti vzhledem k respektu k osobnosti dítěte. Student si vyzkouší v modelové situaci rozličné dovednosti, které učitel využívá a vysvětlí jejich smysl. Student si vyzkouší sebereflexi vzhledem k potenciálnímu rozvoji svých pedagogických dovedností a popíše své sebepojetí v roli učitele. Student vysvětlí několik strategií, které pomáhají psychohygieně učitele. Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student umí na konkrétních příkladech vysvětlit základní principy některých současných přístupů ke vzdělávání. Student reflektuje modelové interakce ve třídě: Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a žákem popsat, jak se projevuje autorita učitele a jak souvisí s kázní. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a asistentem popsat, jaká doporučení jsou pro jejich spolupráci vhodná vzhledem k různým skupinám žáků. Student popíše přednosti a úskalí inkluze. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu popsat projevy sociálního klimatu ve třídě a ve škole. Student vysvětlí, jak se třída projevuje jako vrstevnická skupina.
Poslední úprava: Pospíšilová Anna, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu


Zápočet: odevzdání recenze odborné monografie (vydané po roce 2012) z oblasti pedagogiky, vzdělávání a výchovy. Volbu monografie doporučuji konzultovat s vyučující na přednášce. Recenze mi  neposílejte emailem - prosím o odevzdání ve vytištěné formě na přednášce během semestru. Doporučená délka: min. 1 normostrana. (Pozor - 1 normostrana není "1 strana psána velkým písmem a s velkými mezerami". "Hlavičková" strana se nepočítá do délky textu.) V tomto případě bude recenze vrácena k přepracování. Dle české normy (ČSN) má jedna normostrana 1800 znaků.

Obsah recenze:

-důvod pro volbu dané monografie

-témata obsažená v monografii

- co mě zaujalo, překvapilo, šokovalo

-co se mi líbí či nelíbí na formě a stylu prezentace tématu autora.

-diskuse nad vybraným úsekem knihy, kazuistikou, příběhem apod.

- jaké myšlenky si z četby odnáším (a co si chci zapamatovat)

Zkouška: písemný test (obsahem testu jsou témata přednášek z celého semestru). Termíny budou vypsány po dohodě se studenty na konci semestru. POZOR: K  absolvování předmětu je potřeba odevzdat recenzi a úspěšně absolvovat písemný test.

V případě dotazů se prosím ptejte přímo na přednášce nebo využijte aktuální kontakt na vyučující: karolina.buresova@htf.cuni.cz

Poslední úprava: Burešová Karolína, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Literatura

Povinná:
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
Doporučená:
Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-083-9.
Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7178-681-0.
Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2
Belz, M., Siegrist M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2015. ISBN 80-7178-479-6.

Poslední úprava: Burešová Karolína, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška: písemný test (obsahem testu jsou témata přednášek z celého semestru). Termíny budou vypsány po dohodě se studenty na konci semestru.

 

Poslední úprava: Burešová Karolína, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Sylabus

Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání:
1) Vyučování a jeho základní kategorie: žák a učitel, cíl a obsah
2) Vyučování a jeho základní kategorie: organizační formy a metody výuky
3) Vyučování a jeho základní kategorie: motivace, hodnocení, evaluace, reflexe.
4) Historické pojetí vyučování: J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus.
5) Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus.
6) Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře.

Přístupy ke vzdělávání:
1) Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
2) České školství - kurikulární dokumenty, školní poradenské pracoviště
3) České školství v mezinárodním srovnání: inspirace ze zahraničí
4) Alternativní školy (Montessori, Waldorfská škola, Daltonský plán)
5) Vybrané aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, centra aktivit, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka,

6)Implementace průřezových témat do výuky, projektová metoda výuky

Poslední úprava: Burešová Karolína, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK